homeCaféNieuws Drie kopjes thee helpen tegen beroerte

NieuwsbriefNieuwsbrief RSSRSS TwitterTwitter

Drie kopjes thee helpen tegen beroerte

Wie elke dag tenminste drie kopjes thee drinkt, vermindert de kans om een beroerte te krijgen met 20 procent. Dat komt omdat thee flavonolen bevat, die een beschermende werking hebben tegen een herseninfarct of hersenbloeding, zegt Peter Hollman van de afdeling Humane Voeding en onderzoeksinstituut RIKILT, onderdeel van de Wageningen Universiteit.
Drie kopjes thee helpen tegen beroerte

Het was al bekend dat theedrinken goed is voor hart en bloedvaten. Wetenschappers vermoedden dat dat te danken zou zijn aan het voorkomen van flavonoïden in thee, een stof die een sterk anti-oxiderende werking heeft. Maar niet duidelijk was welk stofje precies voor het gunstige effect van theedrinken zorgde.

Hollman analyseerde de gegevens van ruim 100.000 mensen in zes internationale studies. Hij concludeert dat flavonol voor het blijvend positieve effect op het voorkomen van een beroerte zorgt. Flavonol komt overigens niet alleen in thee voor, de stof zit ook in onder meer rode wijn, chocola en diverse groenten. Nog niet bekend is hoeveel mensen daarvan zouden moeten consumeren voor eenzelfde gunstig effect als drie kopjes thee.

maandag 29 maart 2010, Vivie Brandligt

124 keer bekeken PrintenPrinten E-mailenE-mailen
Waardering
(0) 0 reacties0 reacties

0 reacties op dit artikel

  • Headlines
  • Meest gelezen
  • Omzetcijfers


Actuele vacatures Jobs In Horeca

Vraag & Aanbod

LeftRight
alle producten van missetMarkt

sitemap | contact | klantenservice

© 2011 Reed Business. Auteursrecht voorbehouden.

Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing:privacy en voorwaarden

Bezoek de speciaal voor mobiele apparaten aangepaste website van Misset Horeca

Clicky