home
Restaurant
Nieuws
'Vette vis eten blijft gezond'
Twitter
Dat heeft hoogleraar Volksgezondheidsonderzoek Daan Kromhout van de Wageningen Universiteit, tevens vicevoorzitter van de Gezondheidsraad, zondagmorgen gezegd in een toelichting op de resultaten van zijn onderzoek naar het effect van omega-3-vetzuren. 'Hoewel de visvetzuren alleen bij oudere diabetespatiënten het risico op een fatale hartaanval met de helft verminderen, doen ze verder ook niemand kwaad. Aangezien er een vermoeden is dat vette vis nog andere gezondheidsbeschermende effecten heeft, kan de Gezondheidsraad het huidige voedingsadvies handhaven. In het nieuwe advies dat in 2012 verschijnt, zal echter niet staan dat mensen nog meer omega-3-vetzuren binnen zouden moeten krijgen', aldus de hoogleraar.
In het onderzoek, dat tien jaar heeft geduurd, is ook gekeken naar het effect van vetzuren op andere kwalen. Kromhout verwacht eind dit jaar meer te kunnen zeggen over de invloed op depressie en op het achteruitgaan van het geheugen, twee andere zeer bekende aandoeningen waarvoor omega-3 goed zou zijn. Het onderzoek heeft tevens aangetoond dat het medicijnbeleid van cardiologen in Europa uitstekend is, zegt de hoogleraar. 'Maar op het gebied van voedings- en leefstijladviezen valt nog het nodige te verbeteren.'
De Nederlandse Hartstichting blijft ook achter het advies staan om twee keer per week vis te eten. 'Vis bevat immers meer voedingsstoffen dan visvetzuren alleen', aldus de Hartstichting in een verklaring.
maandag 30 augustus 2010, ANP, Vivie Brandligt
Actuele vacatures Jobs In Horeca
sitemap | contact | klantenservice
© 2011 Reed Business. Auteursrecht voorbehouden.
Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing:privacy en voorwaarden
Bezoek de speciaal voor mobiele apparaten aangepaste website van Misset Horeca