Artikel

Mijn toekomstvisie op de entertainmentbranche

0 50 Algemeen

Evenementen; wie kent ze niet. Het lijkt wel alsof er tegenwoordig van alles een event wordt gemaakt. Evenementenbureaus groeien als paddestoelen uit de lucht, maar hoe lang kan dit nog zo door gaan? Is de nuchtere Nederlander over tien jaar nog steeds zo in de ban van deze manier van feestjes geven, lanceringen, congressen en ga zo maar door. Of zal er een stagnatie optreden waarna er een grote verandering komt met nieuwe mogelijkheden. Houdt men over enkele jaren nog steeds van het massale? Het grote uitpakken met een enorme trukendoos? Of gaan we terug naar onszelf, naar de eenvoud? Individualisatie lijkt, naar mijn mening, een grote trend te worden. Men wil steeds meer alleen kunnen doen, al is het wel met behulp van de meest technologische snufjes. Zelf snel keuzes kunnen maken, de dingen zelf in de hand houden, snel veranderen en niet vast blijven plakken aan één levensstijl lijkt de toekomst. Maar passen evenementen in dit toekomstbeeld nog wel?

Voor me zie ik een snel veranderende, dynamische, innoverende wereld waarin technologie voorop staat. De ene technologische uitvinding volgt de ander in razendsnel tempo op. Alles gaat tegenwoordig digitaal. Waar het digitaal shoppen voorheen maar voor enkele mensen was weggelegd, is het nu de normaalste zaak van de wereld geworden. Jonge kinderen groeien ermee op en voor ouderen zijn er cursussen tegen lage tarieven aangezien je als persoon niets meer kunt zonder gebruik van hét net.
Lopend door deze dynamische, snelle omgeving valt mij op dat alles voorzien is van de grootste gemakken. Comfort lijkt het sleutelwoord. Geen houten bankjes meer in het park, maar banken en stoelen met hoge leuningen en dikke kussens waar je in wegzakt. Auto’s met ingebouwde apparatuur waar een stem de automobilist wijst op zijn planning van vandaag, verjaardagen en andere zaken die hij niet mag vergeten. Eettentjes en restaurants die niet zozeer gericht zijn op grote groepen, maar op het individu. Dit door vrijgezellen elke gang aan te laten schuiven bij een ander persoon. In een snel tempo leert men verschillende mensen kennen waardoor men zich geen moment hoeft te vervelen. Alles lijkt mogelijk te zijn…
Verder lopend in een grote straat omringt met moderne huizen en winkels valt mijn oog op een hoog glazen gebouw. Het pakt mijn aandacht door de hoogte en tevens het lichte gevoel dat het uitstraalt. Ik loop naar binnen en kom terecht in een enorme hal. Een onzichtbare stem verwelkomt mij en vraagt me naar mijn interesses en reden van bezoek. Ik blijk in een groot evenementenkantoor te zijn waarin zich honderd verschillende bureaus bevinden. Allen met een eigen specialisatie; huwelijk, verjaardag, nieuw product, mode, geboorte enzovoort. Een reeks van verschillende categorieën wordt opgenoemd waarbij telkens een passend lampje in het gebouw flikkert zodat ik kan zien waar men zich bevindt. Ik ga op zoek naar het bureau met als specialisatie verjaardagen. Daar aangekomen sluit de rust en kalmte me in haar armen. Lichte kleuren, grote comfortabele fauteuils en een bureau beladen met vers fruit en sapjes groeten mij. Op de achtergrond hoor ik aangename muziek die ik zelf naar keuze mag aanpassen. Alles wordt er gedaan om mij in een zelf gekozen en daardoor dus een vertrouwde ambiance te brengen. Mijn redenen voor het geven van een verjaardagsfeestje voor een vriendin, mét mijn eisen en voorwaarden, worden door een vriendelijke vrouw opgegeven aan de super technologische computer. Het enorme flatscreen laat vervolgens in ongeveer vijf minuten een tiental concepten zien. Ik wordt meegenomen in verschillende ideeën en zie mooie beelden aan mij voorbij gaan. Vervolgens wordt mij gevraagd welke concepten mij het meeste aanspreken. Na tien minuten sta ik op de stoep. De uitgekozen concepten worden aangepast aan mijn wensen. Binnen twee weken zal alles geregeld zijn…

Keuzes maken, daar draait het om. Ik kan zelf een keuze maken uit een groot scala van aanbiedingen en mogelijkheden. Of het nu gaat om kleding, eten, een partner of een evenement, alles is aangepast aan het individu dat snel wil leven en zelf wil kiezen.
Voor de evenementenbureaus zou dit zomaar kunnen betekenen dat veel evenementenbureaus zich moeten opheffen simpelweg doordat er geen ruimte meer voor ze is. Het zou natuurlijk ook zomaar kunnen dat juist door samenwerking er betere, uniekere en meer toegepaste concepten ontstaan waarmee men kan inspelen op de snelle veranderingen.
Mijn visie is dat door de grote opkomst van evenementenbureaus men genoodzaakt wordt te fuseren. Bureaus moeten óf meer gaan samenwerken óf zich meer professionaliseren, wil men blijven bestaan in deze innovatieve omgeving. Men moet zich toespitsen op het individu en afstappen van het massale.

Evenementen zullen altijd blijven bestaan, misschien niet onder dezelfde omstandigheden, redenen of met dezelfde onderwerpen, maar verloren gaan zij nooit. De mens is constant zoekende naar ontspanning en vermaak. In een dynamische, snelle omgeving zal deze zoektocht niet worden stopgezet. Het vraagt enkel om effectieve aanpassingen aan de snel veranderende wensen van de klant Toekomstige eventmanagers hoeven zich geen zorgen te maken, óók in een hyper moderne samenleving zal de vraag naar hen groot blijven.

door Patrick Hendriks

reageer

Of registreer je om te kunnen reageren.