Artikel

Niven* over Groupon-actie

4 2099 Restaurant

Niven Kunz was de eerste sterchef die een deal sloot met Groupon. Een tiengangenproeverij voor twee personen voor 99 euro in restaurant Niven in Rijswijk. Hij verkocht binnen tien uur 3500 couverts. ‘Ik wil deze moeilijke tijden overleven en Groupon kan daarbij helpen.’
001_food-image-1021089.jpeg

Hoe is de Groupon-actie bevallen?
‘Goed, maar we zitten er nog middenin. Gasten konden hun couverts inwisselen tot en met juli, maar in overleg met Groupon hebben we daar ook twee weken in augustus bij aangeplakt. Ik vind het een prima partij om zaken mee te doen.’

Wat heeft het opgeleverd?
‘Dat zeg ik niet. De gemiddelde besteding aan dranken en bijvoorbeeld extra kaas ligt op ongeveer 60 euro.’

Wat waren de kosten?
‘Ik heb 3500 couverts verkocht voor 49,50 euro per persoon. Hiervan gaat 12 euro per persoon naar Groupon. Van de resterende 37,50 euro moet ik zelf nog btw afdragen. Mijn deal was een proeverij van tien gangen.

Waarom bent u met Groupon in zee gegaan?
‘Ik wil mijn zaak vol hebben, zodat ik de rekeningen, de rente en de aflossingen kan betalen. Mijn restaurant is een jong bedrijf zonder grote vaste clientèle.’

Merkt u dat ‘Groupon-gasten’ terugkomen?
‘Nee. En dat verwacht ik ook niet. Als een paar procent wel terugkomt, dan is dat mooi meegenomen, maar ik denk het niet. Ik verwacht niet dat het bij Groupon anders is dan bij andere kortingsacties zoals de Restaurant Week.’

Zou u het weer doen en raady u het andere ondernemers aan?
‘Dat weet ik nog niet. Na afloop gaan we goed evalueren en zien we verder. Of ik het anderen aanraad? Daar is al zoveel discussie over geweest. Iedereen moet dat zelf weten. Het is afhankelijk van individuele omstandigheden. Ik wil deze moeilijke tijden overleven en Groupon kan daarbij helpen.Hoe anderen daar in staan, daar kan ik niet over oordelen. Als restaurants zoals De Karpendonkse Hoeve en Kaatje bij de Sluis me bellen en advies vragen, dan geef ik mijn mening. De beslissing moeten ze zelf nemen.’

 

Klik hier voor de ervaringen van de Karpendonkse Hoeve met Groupon.

Klik hier voor de ervaringen van Kaatje bij de Sluis met Groupon.

door Nathalie Bluiminck laatste update:16 mei 2012

4 reacties

  • # 1

    sparkling

    Ik ben benieuwd of Niven nog steeds zo blij is als hij de recente beoordelingen van zijn gasten op Iens leest.
  • # 2

    Levi2010

    De reakties op iens liegen er niet om,groupon is de lachende derde ...ik zou zeggen boycotten deze vorm van legale criminaliteit ...
  • # 3

    ceesrol

    Het is niet gebruikelijk dat Groupon "slechts" 25% vraagt. De 50% is normaal gesproken ononderhandelbaar. Een onderhandelbaar percentage zou hun business-model compleet aantasten. Misschien dat ze voor Kunz als een vorm van promotie een uitzondering gemaakt hebben. Het wordt niet voor niets zo breed uitgemeten in de pers, in dit geval het veel door horeca-ondernemers gelezen Misset (advertorial?).
  • # 4

    Dirk Zw.

    Beste lezer/reageerder,

    Ook op onderstaand artikel staan soortgelijke reacties:
    http://www.missethoreca.nl/Restaurant/Nieuws/2012/5/Volle-sterrestaurants-dankzij-Groupon-acties-1021093W/#comments

    om het overzichtelijk te houden...

reageer

Of registreer je om te kunnen reageren.