Nieuws

Groupon: 3.500 couverts voor Niven Kunz

22 6814 Restaurant

Niven Kunz heeft als eerste sterrchef in Nederland een deal gesloten met Groupon. Binnen tien uur verkocht het Rijswijkse Niven 3.500 couverts via de kortingssite. De deal: een proeverij van tien gangen voor twee personen voor 99 euro. 'Dit is niet tegen te houden.'
001_food-image-HOR040989I01.jpg

‘De Nederlandse horeca is te duur. Niemand uit onze eigen gelederen durft het hardop te zeggen, maar het is zo. Ik kom met deze deal heel goed weg. Een kwestie van goed inkopen. Het scheelt natuurlijk wel dat ik in mijn zaak de ruimte heb en tot zeventig couverts per avond weg kan zetten,’ zegt Kunz over de samenwerking met Groupon.

Hij vervolgt: ‘Ik denk dat het een moeilijk jaar wordt voor de horeca. En dan neem ik de beslissing om genoegen te nemen met minder marge. Maar ik verdien zeker niet alleen op de drank, ook op het menu. Ik ben niet gek; ik ga er geen geld op toeleggen natuurlijk.’

75 euro voor Kunz
Van de deal - 99 euro voor twee couverts - houdt Niven Kunz 75 euro over. Twaalf euro per couvert is voor Groupon (24 euro voor twee personen). ‘In totaal levert de deal me ruim 130.000 euro op (75 x (3500:2) = 131.250 euro – red). Dat is toch mooie omzet? Aan mij nu de taak om voor 37,50 euro per persoon een tiengangenproeverij te maken. Daarbij ga ik echt niet bezuinigen op producten. Wel heb ik natuurlijk medewerking van leveranciers gevraagd. Ook hun afzet gaat omhoog en dan kun je wat marge inleveren.’

Van collega’s kreeg Kunz al behoorlijk wat sceptische reacties. ‘Mijn deal met Groupon liep officieel 38 uur. Binnen tien uur was ik uitverkocht! Dat zegt toch genoeg. De gast wil dit soort acties. Dat kun je als restaurateur wel willen tegenhouden, maar dat lukt niet.’

door Nathalie Bluiminck laatste update:31 jan 2012

22 reacties

  • # 1

    Arjan

    Mooie actie Niven!
    Eindelijk eens iemand die dit soort acties doet voor de restaurants in het hogere segment. En iemand die eens toegeeft dat ze eigenlijk "te duur" zijn.
    99% van de koks in dit segment hebben een te hoog ego om dit soort dingen te doen.
    Dit vraagt om creativiteit met je inkoop etc.
    Ik weet zeker dat er heel veel restaurants het heel moeilijk hebben in deze tijden; te duur personeel, veel te hoge inkoop etc.
    Beter meer couverts verkopen en minder marge. Dan enkele couverts op een avond en de hoofdprijs betalen.
  • # 2

    Bart

    Ik denk dat vooral Groupon lachende derde is.... 12 eurie naar hun is niet misselijk. Ik denk dat dat duur is! Restaurateurs zouden hun krachten wat meer moeten bundelen ipv zich gek te laten maken door dit soort instanties als dining city, groupon en weet ik veel allemaal.
  • # 3

    bjorn

    Ik vraag me alleen af of mensen de volgende keer niet denken"het kan dus voor de helft"of "hierzou ikhet dubbele niet voorbetalen"(en dat klopt want ze krijgen een aangepast menu). Ik ben er niet voor of tegen, voor mij werkt het niet denk ik. Ben benieuwd naar de reacties achteraf en herhalingsbezoek.
  • # 4

    bjorn

    Ik vraag me alleen af of mensen de volgende keer niet denken"het kan dus voor de helft"of "hierzou ikhet dubbele niet voorbetalen"(en dat klopt want ze krijgen een aangepast menu). Ik ben er niet voor of tegen, voor mij werkt het niet denk ik. Ben benieuwd naar de reacties achteraf en herhalingsbezoek.
  • # 5

    Mischa

    Zeker een mooie en moedige actie van Niven, zoals al eerder door mij gemeld. Wel de cijfers nog even corrigeren voor BTW, anders wordt het de reken-je-rijk-show!
  • # 6

    Clemens Schalkwijk

    Ik vind dat iedereen zelf moet beslissen om mee te doen of niet. Het is heel makkelijk om vanaf de zijlijn kritiek te hebben, maar de opmerking dat de Nederlandse horeca te duur is ben ik het niet mee eens.
    Het is ook maar net waar je het mee vergelijkt.
    Vergelijk de marges in de horeca eens met de detailhandel. Als de horeca dezelfde marges zou hebben, zou een diner in een sterrenrestaurant E. 1200,- moeten kosten, maar dat ziet de consument niet. En dan heb je ook nog de no-shows die enorm veel geld kosten, waar de consument te makkelijk en met te weinig respect mee om gaat.

    Ik gun het Niven van harte en hoop echt dat hij er mooie zaken uithaalt.
  • # 7

    ad wijgerde

    De opmerking dat de Nederlandse horeca te duur is ben ik het niet helemaal mee eens. Tijdens de spits uren zijn het goede prijzen. Ik vind het zelf leuk om aan acties mee te doen en ben dan ook bereid me aan te passen en in de dal uren het restaurant te bezoeken. De kwaliteit hoeft dan niet minder te zijn maar de marge wordt wat kleiner. Als de bezetting erg laag is dan kost het geld dus dan maar gaan voor een kleinere marge. Zo werkt het ook met de vakanties.

    Zelf denk ik ook dat vooral Groupon lachende derde is Dit kun je voorkomen door zelf je acties te maken en die via oa. de nieuwsbrief, twitter of facebook bekend te maken. Het zijn de particulieren die je hier blij mee maakt.
  • # 8

    RobbinvdW

    Sommige horeca gelegenheden inderdaad duur. Dat men huur, gas, water, licht, eten, drinken en personeel moet betalen snappen de meeste wel. Maar de gemiddelde gast beseft niet heel bewust dat de stoel waar ze op zitten, het bestek dat na iedere gang vernieuwd word, de borden, de afwasser, de lampen die zo nu en dan kapot springen, het tafellinnen, dat alle kosten gedekt dienen te zijn. En dan heb je nog geen euro verdient.. maar ontopic. Ik denk dat Nederlaners veel te veel op hun centen letten. Nu loopt Niven misschien een beetje binnen, maar het percentage wat (regelmatig) terugkomt is zó weinig..? En dáár verdient hij op. Want veelal zijn mensen die bij kortingsgelegenheden komen (o.a. rest. week) mensen die eerder water/fris en niet meer dan de gebruikelijke gangen nemen. Daar is niks mis mee. zeker niet. :) Maar toch betwijfel ik of deze actie van Niven daadwerkelijk meer oplevert dan publiciteit.
  • # 9

    B. Kleijn

    Goed idee dit! Je zou eigenlijk die 10 gangen samen moeten pletten tussen twee broodjes
    en deze in een kartonnendoosje moeten gaan verkopen. Daarnaast een zakje frites en
    een beker frisdrank naar keuze! En niet voor 49,50 pp maar 4,90 pp. Dan tref je ook echt een
    totaal andere doelgroep.
    R.E.S.P.E.C.T. voor het ondernemerslef!
  • # 10

    Martijn

    Beste Niven,

    Petje af voor je durf. Maar vergeet je niet dat je over de commissie a 24 euro ook nog eens 19% BTW aan Groupon dient af te dragen die zij rekenen voor hun dienst? Je omzet komt hiermee uit op 70,44 euro. Dat is 15.960 euro minder dan je berekening.

    Grt. Martijn
  • # 11

    Edwin

    Huh 130000 omzet? 75x 3500 is gewoon 262500 omzet waarom delen door 2?
  • # 12

    Ank

    Dat niven er alles aan doet om meer gasten in zijn zaak te krijgen ,Prima... Om het met minder marge te doen goede zaak, dat horeca te duur is?? Als dat zo zou zijn zouden alle zaken top draaien want zouden ze veel winst hebben dat de gasten deze dagen minder geld aan de horeca uitgegeven is een ding wat waar is... En groupon speelt daarr gewoon handig op in...
    Wat mij wel stoort is dat vele ondernemers en koks op vooral twitter dit ineens een geniale zet vinden.... Terwijl ze vele andere acties afzeiken (bijv de restaurantweek) want daar zou geen droog brood in te verdienen zijn, dus 10 gangen voor 45,00 is geniaal en 4 gangen (*zaak) voor 37,50 met veel minder afdrachten is dom???? Het zal wel aan de naam liggen.... Dus GO NIVEN
  • # 13

    Mischa

    @Edwin: de uitkomst klopt, alleen is de berekening wat gek opgeschreven. Die 3.500 is het aantal verkochte couverts, maar de prijs is per 2 couverts. Logischer zou dus zijn: 75 euro x 1.750 (het aantal verkochte tweetjes) = 131.250. Minus de BTW (want daar heb je niks aan) wordt omzet 110.294,11 euro.
  • # 14

    R. Veltmaat

    Ik begrijp eigenlijk niet waarom een kok als Niven Kunz zegt dat de Nederlandse horeca duur is. Heeft hij dan al die jaren samen met zijn sterrencollega's zijn gasten opgelicht? Hoge personeelskosten? Juist in dat soort bedrijven wordt het immers niet zo nauw genomen met de arbeidsuren van de medewerkers… ? Ik werk in een restaurant waar de prijzen van onze menu’s met een gezonde marge worden gehanteerd. Eerlijk en ambachtelijk koken, net als de top bedrijven. Hard werken, continu kosten in de gaten houden, maar de prijs wel binnen de normen van het aanvaardbare voor onze gasten houden. Met daarbij een sociaal oogpunt dat het werken van alle medewerkers binnen de 45 uur per week moet blijven. Uitspraken als “de Nederlandse Horeca is te duur” vind ik dus wat misplaatst ten opzichte van veel andere collega’s. Dan heeft hij dus (en wellicht veel andere sterrenbedrijven) al die jaren kunstmatig de prijs hoog gehouden. Zeg dan dat het werken op zijn niveau de nodige kosten met zich meebrengt, en dat daardoor de prijzen zo hoog waren. Maar zet niet gelijk een stelling neer waar onze potentiële gasten de haren recht van overeind gaan staan.
  • # 15

    Jan

    Vraag is hoe het hem hierna zal vergaan, wachten de mensen op een volgende actie? Hoe voelen andere klanten zich die de volle pot betalen? Mijn ervaring is dat het groupon cliënteel ook eenmalige klanten zijn. Bovendien geven we met al deze acties aan dat we te duur zijn en het goedkoper kan, de horeca weet zelf echter dat het tegendeel waar is.
  • # 16

    Chris

    Tot 70 couverts per avond? En je andere volle mep betalende klanten dan? 3500 vouchers voor 2 personen is 700 couverts - voorlopig zit zijn restaurant tjokvol en worden mensen chagrijnig omdat ze niet kunnen reserveren. Groupon acties - ik haat ze.
  • # 17

    Isabelle

    lees artikel met verbazing. allereerst om de stelligheid waarmee wordt beweert dat horeca in Nederland te duur is. Misschien in de sterrenleague, maar die ervaring deel ik absoluut niet. Voor veel ondernemers is het maandelijks vechten tegen te hoge marges om een nette boterham over te houden. Ten tweede heb ik ervaring met Grouponacties en hebben deze meer gekost dan opgeleverd. Misschien omdat ik een te hoge marge moest afdragen (50% van de dealprijs vermeerder met 19% BTW, dus bijna 60% ipv de 20% die ik uit de berekening in het artikel haal). Daarnaast heeft ca 25% van de kopers de vouchers niet ingeleverd en is die omzet bij Groupon achtergebleven. Betalen namelijk alleen de vouchers uit die zijn ingeleverd. Reken dan ook nog even de overheidkosten die je kwijt bent aan de administratie en dan ben ik beniwud of de deal voor herhailng vatbaar is. oproep aan de redactie: graag ook een interview wanneer de deal is afgelopen. Geef 'm een maandje speling, want ben ook benieuwd naar zijn ervaring met kopers die te laat hun voucher in willen leveren.
  • # 18

    Annika

    Nog niets over gelezen: Hoe staat de Alliance Gastronomique hier tegenover dat 1 van haar leden aan zo'n actie meedoet en dat Niven de uitspraak doet dat sterrenrestauranants eigenlijk te duur zijn? En ik ben inderdaad benieuwd wat hij uiteindelijk aan deze actie overhoudt, zowel financieel als aan terugkerende klandizie.
  • # 19

    Carol

    Allereerst heeft hij de media weer gehaald, geen advertentie kosten voor deze ondernemer! Vervolgens zit z'n zaak lekker vol (oh ja Chris (hieronder) 3500 vouchers voor 2 pers wil niet 700 zeggen, overigens doe je Niven met die reken methode, 50 cv tekort, maar 1400 gasten!
    Zijn zaak zit vol. Geirriteerde gasten dat ze niet meer kunnen reserveren.. tja, dan is het gewoon een kwestie van vooruit plannen dat restaurant bezoek.. Nee hoor. Voor deze actie alle lof, het product zelf daar heb ik het niet over, ik ben er nooit geweest.
  • # 20

    andre

    Op zich heeft hij dit niet slecht gezien , waarom 31, 51 euro per couvert min btw is break even , maar dan 3500 couverts maal 30 € dranken is nog een dikke ton, waarop hij meer margen kan maken.
  • # 21

    mark

    ik snap niet dat zo,n klasse site als misset horeca dat groupon zo promoot lijkt wel of jullie gesponserd worden door groupon want mijn menning is dat als je een bedrijf hebt wat sirieus genomen wil worden moet je nooit met groupon meedoen want een arrangement wat je normaal voor bv 100 euro verkoopt aanbied voor 50 (waarvan groupon nog 50 % van krijgt,dus je houdt 25 euro over) ben je straks niet meer geloofwaardig bij je gasten die vorige week of als de economie weer aantrekt er €100 voor moeten betalen en dan is groupon de enigste die lacht o ja je krijgt wel een hoop reclame positief en negatie dus niven succes met je 3500 gasten waar je niks aanverdient
  • # 22

    Dirk Zw.

    Beste lezer/reageerder,

    Ook op onderstaand artikel staan soortgelijke reacties:
    http://www.missethoreca.nl/Restaurant/Nieuws/2012/5/Volle-sterrestaurants-dankzij-Groupon-acties-1021093W/#comments

    om het overzichtelijk te houden...

reageer

Of registreer je om te kunnen reageren.