artikel

Heineken is bijna overal

Café

Heineken is de meest internationale brouwerij ter wereld. Zeker na de recente overname van Scottish & Newcastle. Er zijn weinig landen in de wereld waar het biermerk niet te krijgen is. Heineken en Amstel zijn de twee bekendste biertjes van de Nederlandse brouwer. Lokaal brouwt Heineken onder merken als Murphy’s, Tiger en Ochota. Een profiel van een machtige bierbrouwer.

Heineken is bijna overal

Met de overname van Scottish & Newcastle (S&N) krijgt Heineken in een klap een leidende positie in het Verenigd Koninkrijk. Als ,bonus’ krijgt de brouwer via S&N ook toegang tot de sterk opkomende Indiase biermarkt.

Het bedrijf Heineken ontstond in 1863 toen Gerard Adriaan Heineken brouwerij ‘De Hooiberg’ in Amsterdam kocht. Na een aantal jaren breidde de brouwerij uit en werd de naam gewijzigd in Heinekens Bierbrouwerij Maatschappij. In eerste instantie concentreerde het familiebedrijf zich vooral op de Nederlandse markt, maar na de Eerste Wereldoorlog begon Heineken, toen nog Heineken’s genoemd, zich steeds meer op het buitenland te richten.

Marktaandeel

Begin jaren dertig, vlak nadat het verbod op alcoholconsumptie was opgeheven, kwam de eerste boot met bier van Heineken aan in de Verenigde Staten. Sindsdien ontwikkelde Heineken zich in de VS als het meest succesvolle importbiertje. De eerste buitenlandse vestiging van Heineken kwam in Singapore te staan. Hier verkocht het bedrijf bier onder de naam Tiger. Na Singapore volgden Indonesië, Belgisch Congo en Egypte.

Onder leiding van Alfred Henry (Freddy) Heineken groeit de browuer uit tot een sterk en bekend wereldmerk. Freddy Heineken schrapt de ‘s achter Heineken en in 1968 fuseert het bedrijf met de grote concurrent, het eveneens Amsterdamse Amstelbier. Hierdoor, en door de overname van Brand in 1989, verwerft Heineken in Nederland in de loop der jaren een marktaandeel van meer dan 50 procent.

Biertje?

Heineken wordt mede een sterk merk door reclames en slogans als ‘Heerlijk, helder, Heineken’ en het meer recente ‘Biertje?’.

De familie Heineken controleert via de Heineken Holding, opgericht door Freddy Heineken, nog steeds een kwart van de ruim 50 miljoen aandelen. De waarde van het beursgenoteerde bedrijf ligt rond de 20 miljard euro.

Jean-François van Boxmeer geeft sinds 2001 leiding aan het concern, dat inmiddels meer dan 57.500 werknemers telt. Het bedrijf heeft 115 brouwerijen in 65 landen.

Heinekens belangrijkste markt is Europa, waar het concern meer dan de helft van zijn bier verkoopt. Vorig jaar boekte Heineken een winst van 930 miljoen euro op een omzet van 11,8 miljard euro.