artikel

Sociale media-kenner over actie #iksteunjos

Café

Het kort geding van Heineken tegen Jos de Winter, de exploitant van café Nieuwe Dikke Dries in Utrecht, heeft afgelopen weekend voor een stortvloed aan reacties gezorgd op Twitter. Vrijdag na publicatie van een artikel in het Algemeen Dagblad werd #iksteunjos bedacht. De hashtag was in no time trending topic en uit alle windstreken van het internet kwam er bijval voor de Utrechtse kroegbaas. Hoogste tijd om een ‘sociale media kenner’ zijn licht te laten schijnen op deze spontane, snelle steunactie op Twitter. We vroegen Jeroen van der Schenk naar de impact van #iksteunjos.

Sociale media-kenner over actie #iksteunjos
Sociale media-kenner over actie #iksteunjos


Kort na de start van de actie kwam jij met cijfers naar buiten over de impact van de actie. Wat zijn de cijfers van deze actie?


Op dit moment genereert #iksteunjos circa 135.000 impressies op twitter per uur, met een bereik van circa 40.000 mensen per uur. Verder betreft meer dan 75 procent van alle berichten op twitter een (inter)actie (lees: retweet of @reply). Een van de berichten met de veel retweets is van @SintNicolaas, met 46 retweets en een bereik van 28.923 mensen. Het gaat om dit twitterbericht: “SintNicolaas: En natuurlijk zijn we vanaf volgende week ook weer in Vlaanderen. Gelukkig maar, want dat Heineken is toch echt niet te drinken. #iksteunjos”.


Hoe moet je als grote organisatie, in dit geval Heineken, reageren op al die twitterberichten?


Het is in elk geval van essentieel belang om te laten merken dat je er bent en dat je de commotie begrijpt. De stilte, buiten de korte reactie zoals verschenen op Proost!, zorgt er over het algemeen alleen maar voor dat de verontwaardiging toeneemt en de sfeer ‘grimmiger’ wordt. Niet door de inhoud van de zaak, wel door het gevoel niet gehoord te worden. Dat werkt online vrijwel identiek als offline, het effect daarvan verspreidt zich online alleen veel sneller.

Als ik in de schoenen van Heineken zou staan zou ik de focus leggen op relevante berichten. Relevante berichten zijn in mijn beleving de berichten waarin vanuit een juiste intentie een vraag gesteld of een mening geuit wordt. Berichten die feitelijke onjuistheden bevatten en niet gerelateerd zijn aan de rechtszaak dienen rechtgezet te worden.

Het is raadzaam helder aan te geven waar je wel of niet op zal reageren. Mijn bericht over Rupsje Nooitgenoeg als leestip voor de directie van Heineken is er typisch een om niet op te reageren, daar kunnen ze niets mee. De tweet van @petradeboevere “En #heineken dit is waarschijnlijk nadelig voor onze samenwerking maar #iksteunjos wel tot het bittere eind, zaken doe je met echte mensen.” lijkt mij er een om wel op te reageren.

Verder kun je de angel uit de situatie halen door aan te geven wat je gaat doen. Aangeven dat men bijvoorbeeld maandag de zaak intern gaat bespreken en voor het einde van de dag met een inhoudelijke reactie komt zou al helpen. Daarmee creëren ze wat extra tijd voor zichzelf en halen ze de angel er (gedeeltelijk) uit.

Verder worden er in deze situatie twee zaken (Jos en de bier/huurprijzen) door elkaar gehaald. Heineken zou dit onderscheid duidelijk moeten aanbrengen in de discussie. In de berichtgevingen rondom Jos moet Heineken zeker een menselijke kant laten zien. Gaat de discussie over bier/huurprijzen? Dan mag het best vanuit een zakelijk perspectief bekeken worden. Het is niet realistisch te verwachten dat Heineken ineens het complete businessmodel omgooit. Het gesprek aangaan met stakeholders is wel het minste wat men kan doen.




Denk jij dat deze actie met een stortvloed van sympathieberichten op Twitter de situatie rond Jos de Winter gaat veranderen? Oftewel, is de actie van invloed op de uitspraak van de rechter op 23 november?



Ik mag hopen dat de activiteiten rondom #iksteunjos de uitspraak van de rechter op 23 november niet beïnvloeden. Inhoudelijk is die zaak volgens mij niet veranderd en een rechter zou zich hierdoor niet mogen laten beïnvloeden. Ik verwacht wel van Heineken dat zij voor 23 november met Jos om de tafel gaat zitten om samen tot een alternatieve oplossing te komen. Daarnaast zou ik het bijzonder charmant en verstandig vinden als Heineken in gesprek gaat met stakeholders over de biercontracten. Met als doel om samen tot een meer duurzaam businessmodel te komen. Nogmaals: volgens mij verwacht niemand dat Heineken de boel nu rigoureus omgooit.

Zie ook:
Kort geding: Heineken wil af van Jos de Winter
Massale steun via social media voor Jos de Winter
Website en Facebook voor campagne #Iksteunjos