artikel

Consument krijgt neus voor koffie

Café

Onder de koffiedrinkers groeit de waardering voor speciale koffie-soorten, alsof het bruine goud de nieuwe wijn is. Het gaat om koffie waarvan de bonen niet gemengd zijn en van één bepaalde plantage komen. De consument herkent zelfs de verschillende brandingen.

Consument krijgt neus voor koffie

Dat constateert de Vereniging van Nederlandse Koffiebranders en Theepakkers (VNKT) en koffiebrander Barend Boot van The Golden Coffee Box nu het aantal kleine handelaren en koffiebranders in Nederland groeiende is.

‘Het zijn de kleine ondernemingen die dicht bij de consument willen staan om ze die specials te laten proeven’, vertelt directeur Michael Römer van de VNKT.

Boot is naast brander ook koffiehandelaar. Hij heeft een winkel in Baarn. Hoewel hij spreekt van een nichemarkt denkt hij dat die de komende jaren wel kan doorgroeien van 3 tot 5 procent naar 10 procent.

‘Dat is in elk geval het potentieel dat interesse heeft in een andere koffie. Vooral de laatste vier jaar is die markt groter aan het worden’, aldus Boot.

De kunst van de zogeheten origine is het constant houden van de kwaliteit, maar volgens Römer is dat erg moeilijk. ‘Hoe verder de precisie, hoe groter het risico voor een slechte oogst. Daarom wordt het uiteindelijk vaak een melange van tien verschillende andere origines uit het gebied. Zo kun je fluctuaties in smaak voorkomen’, aldus Römer.

Een singleorigine – koffie van een plantage – kan soms uitzonderlijk zijn, maar het jaar daarop bijvoorbeeld weer niet zijn omdat de kwaliteit dan niet goed is, stelt Römer.

Dat de singlestate (klein gebied van koffieplantages die jaarlijks meestal van hetzelfde stukje grond de koffie oogsten) ook wel met de wijncultuur wordt vergeleken, heeft alles te maken met de smaak en staat verder los van de wijze van verbouw en verwerking.

‘Ook in de koffiesmaken heb je het over langgerekt, de nasmaak en zoet en bitter’, zegt Boot. Volgens hem kan een goede kok en wijndrinker een goeie koffie direct duiden. Daarom ook koffie als de nieuwe wijn.

De opkomst van de origine en singleorigine heeft er in Nederland voor gezorgd dat er weer een lichte herwaardering is gekomen voor de filterkoffie, volgens Boot nog steeds een van de beste manieren om een goede pot koffie op tafel te krijgen.

‘Door de opkomst van de Senseo en daarna de espressomachines werd de bijnaam van filterkoffie, bakkie pleur, alleen maar sterker, maar het tij keert’, ziet Boot.

De betere koffiesoorten, met name uit Panama, gaan voor steeds hogere prijzen over de toonbank. Op veilingen wordt vaak zes tot zeven keer meer betaald dan de gemiddelde marktprijs.

Boot verwacht dat de betere koffiesoorten in drie tot vier jaar aanzienlijk duurder worden. ‘De hoeveelheid is beperkt en de belangstelling ervoor neemt toe.’ Extreme wijnprijzen verwacht Boot nog niet, maar dat de prijs omhoog mag vindt hij wel zo eerlijk. ‘Als landbouwproduct is de koffieboon nog steeds erg goedkoop, zeker als je het vergelijkt met de prijzen die voor kwaliteitswijnen worden neergeteld.’

Meer over koffie in ons koffiedossier