artikel

De buurtkroeg anno 2012

Café

Misset Horeca vroeg zes topondernemers een manifest te schrijven voor de nieuwe buurtkroeg. Zij bedachten acht uitgangspunten. Dit moet u doen als u in 2012 (nog) een goedlopend café wilt hebben.

De buurtkroeg anno 2012

1) De kastelein wordt in ere hersteld

Het café ontleent zijn bestaansrecht aan de sociale functie. De kroeg is een ontmoetingsplaats, een plek om te versieren. Voor het nieuwe Nederlandse café geldt dat net zo, of misschien nog wel sterker. Trendwater Li Edelkoort voorspelt het einde van cocooning.

De ouderwetse kastelein krijgt de eer die hem toekomt. Niet dat een karikatuur in een leren sloof achter de bar staat, wel dat altijd een regisseur aanwezig is, iemand die de ontmoetingen regisseert, net als de vroegere kastelein.

In het nieuwe café is verder veel aandacht voor training en opleiding. Alle medewerkers zijn sociaal zeer bekwaam. De meest sociale kroeg wint straks.

2) Serveer een eenvoudige maar smakelijke Hollandse pot

Het eten in het nieuwe Nederlandse café is gezond, ambachtelijk, voedzaam, Hollands, eenvoudig en aantrekkelijk geprijsd. Het woord ‘bitteren’ krijgt een nieuwe lading. Het café beschikt over fantastische nationale bittergarnituur.

Een uitgebreide eetcafékaart is niet nodig niet nodig in het nieuwe café, wel een beperkte lunchkaart. Kleine zaken moeten hun assortiment beperken, zodat ze de kwaliteit hoog kunnen houden. De ambachtelijke snacks moeten met zo weinig mogelijk handelingen worden geproduceerd.

Ontkoppeld koken is een serieuze mogelijkheid. De keuken gesplitst in een voorbereidings- en een regeneratiekeuken. Voordelen zijn lagere loonkosten door efficiënter werken en de afwezigheid van dure koks. Een andere mogelijkheid is het kant-en-klaar inkopen van maaltijden. De kwaliteit ervan wordt snel beter.

3) Techniek is alom aanwezig, maar dienend

Techniek is overal in het nieuwe café aanwezig, maar wel terughoudend en dienend. Dus geen beeldschermen prominent in de zaak.

Wat je wel als ondernemer moet doen:

  • Bestelschermen geïntegreerd in de tafeltjes met een aparte button voor advies
  • Geurmachines (geef het café een eigen geurprofiel, of verschillende profielen over de dag)
  • Hightech verlichting met verschillende kleurprofielen, afhankelijk van tijdstip. Laat een bar rood oplichten als het druk is, groen als het minder druk is.
  • Automatiseer het bestellen en afrekenen zoveel mogelijk. Nu vreet het tijd en gasten komen er niet voor.
  • Wifi
  • Het nieuwe café mag ook een beetje het café van de toekomst zijn, zonder een overkill aan gadgets. Wat te denken van inloggen met een elektronische key bij binnenkomst.
  • 4) De nieuwe kroeg is heel laagdrempelig

    Het nieuwe Nederlandse café kan overleven, omdat het veel verschillende doelgroepen aanspreekt. Een vrouw alleen moet er op haar gemak een biertje kunnen drinken. Verder moet het café bezet zijn van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat. Vanwege de diversiteit aan functies moet het interieur flexibel zijn. Overweeg verrijdbaar meubilair. Veranderende kleuren, geuren en verlichting ondersteunen de verschillende functies.

    De nieuwe kroeg heeft geen kinderopvang, maar is wel kindvriendelijk. Een kroeg is geen crèche. Opvang is niet noodzakelijk, wel moet de zaak kindvriendelijk zijn. Zo dient een kinderhoek aanwezig te zijn en moet het bedrijf schoon en glasvrij zijn.

    5) Serveer wijn die vrouwen lekker vinden

    Voor het vrouwelijke publiek schenkt het nieuwe Nederlandse café de volgende wijnen.

    Wit:

    Doordrinkbare Sauvignon Blanc – niet vlak, maar zeker niet te vol.

    Rood:

    Geen houtrijping.

    Rosé:

    Een mooie, diepe kleur, geen Provençaalse bleekneuzen

    6) De barista vervangt de kelner

    Koffie is in het nieuwe café zeer belangrijk. De koffiecultuur neemt in Nederland een hoge vlucht. Het bestellen van een kopje koffie met het zwarte goud is een van de belangrijkste contactmomenten aan het worden. Daarom: investeer in koffie. Train het personeel tot barista, werk met een goede koffiekaart en investeer in goede apparatuur. De barista vervangt de vroegere kelner.

    7) Veiligheid is een keiharde eis

    Gasten zijn onveiligheid en agressiviteit helemaal beu. Gebruik technieken om de veiligheid te bevorderen.

    8) Niet te bruin en niet te hip

    Het interieur van het nieuwe Nederlandse café is niet overdesigned, maar wel zorgvuldig gestyled en van deze tijd. Iedereen moet er zich lekker voelen. Het is licht en transparant met een uitnodigende open gevel. Het interieurontwerp moet minimaal tien jaar meekunnen. Pas dus op met retro-elementen, want dat is maar even leuk. En maak vooral geen kopie van een bruine kroeg. Wat wel kan: elementen uit de bruine kroeg met een knipoog gebruiken.