artikel

Het strand als zomers lifestyle-festival

Café

De kustlijn ontwikkelt zich steeds meer als een plaats waar trends ontstaan. Het strandbezoek zelf is een lifestyle geworden waar vooral jongeren elke keer opnieuw memorabele ervaringen willen opdoen. Strandtenten spelen daarin een belangrijke rol.

Het strand als zomers lifestyle-festival

Het Strand als zomers lifestyle-festival‘Het strand heeft zich ontwikkeld tot tweede living room’, zegt trendwatcher Pim Derneden van het trendonderzoeksbureau Signs of the Time. Waar de kustlijn vroeger vooral diende als plaats om uit te waaien, op een handdoekje een beetje bruiner te worden of in zee te zwemmen, moet het strandbezoek de laatste jaren zorgen voor een speciale ervaring die je vooral met vrienden beleeft, constateert Derneden.

Gemeenten en de bedrijven zien dat ook en brengen daarom het strand als sociaal verheffend en tegelijkertijd commercieel podium naar de stad. Zo ontstaan in de zomermaanden steeds meer stadstranden langs rivieren, zoals in Rotterdam aan de Maas. Tevens worden in de zomer pleinen en markten vol met zand gegooid om er typische strandspelen in toernooivorm te houden.

‘Het strand is een tijdelijke oplaadplaats geworden, zoals de adapter dat voor de mobiele telefoon is. In dit geval de oplader van het leven. Je ziet dat steeds meer mensen bij mooi weer wat vroeger met hun werk stoppen om er desnoods maar even een uurtje naar toe te gaan’, zegt Derneden.

Strandtenthouder Arthur Chin van Sundays – Noorderstrand in Scheveningen, ook wel Barcode genoemd, ziet die ontwikkeling ook: ‘Het is een every day holiday-plaats geworden. De drukte op het strand verschuift steeds meer naar de namiddag. Dan komen de mensen van hun werk of school.’

Een merk als Bacardi ervaart de kustlijn als een steeds interessanter en volwassener, commercieel podium. ‘De mensen zijn er niet bezig met de dagelijkse beslommeringen, maar houden een kleine vakantie. Dan gun je jezelf ook meer, zoals dat ook het geval als je op vakantie bent’, zegt brandmanager Pieter Waller van Bacardi Nederland in Gouda.

Hij noemt de opkomst van trendy plaatsen als Bloemendaal aan Zee en het Zwarte Pad in Scheveningen ongeveer vijf jaar geleden als de bronnen van het veranderende strandleven. ‘Deze plaatsen hebben massaler publiek aangetrokken. Daardoor nam ook de vraag en het aanbod toe en daarmee de concurrentie.’

Als trend op het strand zag de Bacardi Breezer daar het levenslicht, dat inmiddels door de bekendheid van het drankje een soortnaam voor de hele categorie premixen is geworden. Het bedrijf heeft destijds bewust ervoor gekozen het mixdrankje op het strand te introduceren, omdat het product er zich goed voor leent.

Inhakend op de trend van authenticiteit gaat Bacardi zich ook richten op de doe-het-zelfpakketten. Op de stranden wordt nu een doos geïntroduceerd waaruit je de Mojito kunt maken. ‘De mensen hebben meer behoefte aan kwaliteit en willen de authenticiteit achter een Cubaans drankje beleven.’

Het is wat past in de strandsfeer anno 2006 die Derneden beschrijft: ‘Als mensen eenmaal op het strand zijn, willen ze dat plekje, met hun vrienden of familie ook toeeigenen. Ze willen van alles de puurheid beleven, eventueel met allerlei kant-en-klaarpakketten of lekker barbecuen.’

Strandtenthouder Chin ziet de koelboxen – ‘soms heel mooie’ – terugkomen. Mensen hangen gezellig in de loungebanken van Sundays en pakken net iets te veel eten en drinken uit de tassen en koelboxen. ‘Daar zeg ik dan wel wat van en de meeste mensen hebben daar dan ook wel begrip voor. Het moet hier allemaal ook betaald worden.’

Volgens Derneden willen de strandbezoekers weg van het cliché en op het strand de spanning zoeken. ‘Dat betekent dat de commercie ook iedere keer zal moeten vernieuwen, zodat de bezoeker niet in een keurslijf wordt gedwongen. Anders nemen ze hun spullen zelf wel mee.’