artikel

Julius Meinl in Nederlandse horeca

Café

Traditie, ervaring en kwaliteit. Het zijn synoniemen van Julius Meinl. Het Oostenrijkse koffiehuis, marktleider in het Alpenland, wil zich ook in Nederland tot een merk van betekenis ontwikkelen.

Julius Meinl in Nederlandse horeca

Mark en Kitty van der Sande, eigenaar van Het Koffiehuis in Elburg, distribueren de koffie officieel sinds 1 januari. Ruim twintig koffiemelanges zijn beschikbaar, allemaal gemaakt van de Arabica-boon. Bistro In Petto in Rossum was in maart de eerste horecazaak die Julius Meinl schenkt, terwijl bij De Botter in Elburg de Julius Meinl-uitstraling helemaal compleet is. Het restaurant serveert het rode servies en werkt met een 2-groeps koffiemachine van La Cimbali, die is gepimpt met de uitstraling van Julius Meinl, terwijl koffiemolen De FEZ volledig computergestuurd is.

Julius Meinl richt zich in Nederland op de hogere gastronoom, waarbij een hoge mate van service hoort. ‘We willen dat Julius Meinl exclusief wordt gepresenteerd en dat de gasten genieten van de kwaliteit die we bieden’, zegt Mark van der Sande. ‘Het personeel van de gelegenheden waar de koffie wordt geschonken, krijgt daarom een barista-opleiding aangeboden. Koffie vereist dezelfde aandacht als wijn. Het personeel moet kennis hebben. Daaraan stellen we hoge eisen en dat willen we in stand houden.’

Daarnaast hecht Julius Meinl waarde aan een goede after service. ‘We gooien niet zomaar een doos koffie om de deur, maar blijven contact houden met de afnemer. Als een koffieautomaat op zaterdagavond kapot gaat, dan moet hij nog diezelfde avond worden gerepareerd. Desnoods zetten we er een andere automaat van Julius Meinl neer; de koffie moet blijven stromen.’

150 jaar bestaat het Oostenrijkse koffiemerk al. Zijn geschiedenis begint in 1862 in het centrum van Wenen, waar Julius Meinl vlakbij de vleesmarkt een specerijenwinkel opende. Alleen bij hem konden de inwoners van Wenen versgeroosterde koffiebonen kopen; dat bespaarde hen de moeite van allerlei handelingen op het eigen fornuis. De vernieuwing bleek een gat in de markt en sindsdien is Julius Meinl in eigen land uitgegroeid tot het toonaangevende koffiehuis. Het merk heeft 39 procent van de markt in handen en is marktleider in Oostenrijk.

Het logo van Julius Meinl is de rode Moor met karakteristieke fez op zijn hoofd. Maar traditie en trend gaan samen. Naast het ‘gewone’ servies werd een designserie ontwikkeld. De Milanese sterdesigner Matteo Thun liet zich daarbij inspireren door het logo. De fez op het hoofd van de Moor werd omgedraaid en staat model voor het stijlvolle resultaat.

www.juliusmeinl.nl