artikel

Koekje erbij?

Café

Het koffiekoekje behoort tot ons culturele erfgoed. Tientallen klassiekers zitten in ons collectieve geheugen. Maar het Hollandse koekje moet uitkijken: de cantuccini en amaretti rukken op.

Koekje erbij?

Nederland, Koekjesland

In geen enkel land is een koekje bij de koffie zo ingeburgerd als in ons land. Grote koffiebranders hebben zelfs een eigen koekjeslijn. ‘Nederland is een koekland. Hier staat de koektrommel op tafel’, zegt Jules Rijniers, salesmanager van koekjesleverancier Hoppe Professional in Reusel.

Rijnierse ziet een geleidelijke verandering in de koekmarkt, in navolging op de koffiecultuur. ‘Koffie drinken is veranderd. Twintig jaar geleden dronken we filterkoffie, nu is er veel meer aandacht voor luxere koffiesoorten en de Italiaanse koffiecultuur.’ Ook de koekjes zijn daardoor luxer geworden, en ‘Italiaanser’. Vandaar dat diverse partijen inspringen op deze trend.

Allemansvriend

 

Ieder land heeft zijn eigen koekjesvoorkeur. Duitsers houden van vanillesmaken, Belgen van roomboter en gechocolateerde koek. Nederlanders willen een koekje van tussen de 7 en 12 gram, terwijl koekjes in Frankrijk het formaat van een pepernoot moeten hebben.

Een koekje steekt er qua populariteit met kop en schouders bovenuit: het speculoosje, het oerkoffiekoekje, ook bekend als het Haust candykoekje en niet te verwaaren met het Hollanse speculaasje. Exacte cijfers ontbreken, maar naar schatting is één op de vijf koekjes die we opknabbelen in de horeca, een speculoosje. Een echte allemansvriend dus.