artikel

Social media geeft je café een extra dimensie

Café

David Lemstra is met zijn café ‘De stomme van Campen’ uitgeroepen tot meest innovatieve ondernemers uit de café top100. Hij maakt volop gebruik van social media om zijn café, naar eigen zeggen, een ‘extra dimensie’ te geven. ‘Maar’, zegt hij ook, ‘social media is een extra middel. Uiteindelijk gaat het erom wat je in je zaak zelf doet.

Social media geeft je café een extra dimensie

Lemstra is actief op Twitter, Foursquare, hyves; kortom: social media. Hij weet ze op zo’n manier in te zetten dat het zijn bedrijf een extra dimensie en bekendheid geeft. Daar staat hij dan ook bekend om. Toch zegt hij ook dat het ‘maar’ een extra middel is.

Gast centraal

‘Hoe groot je ook op internet bent, uiteindelijk gaat het om die gast die bij jou binnen zit, die je een leuke en gezellige avond moet geven. Een tevreden avond, waarin ze zijn voorgelicht over de bieren die ze proeven, waarin ze met respect zijn behandeld. Dat is een voorbeeld van klassieke horeca.’

Aanrader

Toch is het social media een handig hulpmiddel voor caféondernemers, zegt hij. ‘Social media gebruik ik om het een andere dimensie te geven.’ Daarvoor heeft Lemstra nieuwe initiatieven bedacht.

Zo houdt hij een quiz via Twitter. Volgers op Twitter kunnen op zijn quizvraag proberen prijzen te winnen, door het goede antwoord te geven. Na een tijdje sluit hij de quiz en komt er weer een volgende vraag. Het nieuwe concept is een groot succes.

Hoe te beginnen

Social media is echter zo’n groot veld, het is lastig om te weten waar je als ondernemer moet beginnen. Lemstra heeft daar wel een visie op. ‘Je kunt beginnen met Hyves, dat is redelijk hot, gratis en makkelijk. Je kunt ook beginnen met twitter, maar dat vraagt ook iets van jezelf. Je wil dat mensen je volgen, dus moet je zelf ook mensen volgen en interactie kweken tussen je bedrijf en je volgers.’

Toekomst

In de toekomst komen volgens Lemstra twee takken van de social media voor horecaondernemers extra naar voren. Allereerst, en als belangrijkste, is dat Twitter. Daarnaast maakt Foursquare een opmars, aldus Lemstra.

Ook jurylid Ton Lenting van de café top100 zegt dat het cruciaal is voor ondernemers om mee te gaan met de nieuwe media. ‘Op het moment dat je je eigen website al niet goed voor elkaar hebt, zijn er sowieso al mensen die denken: ‘dat zal wel niet veel voorstellen.’’

Volgens het jurylid mopperen ondernemers te vaak. ‘Ondernemers die niet meegaan in die trend en alleen maar lopen te mopperen op de overheid en het rookverbod, verliezen de wedstrijd.’

Lichtend voorbeeld

De jury hoopt dat andere cafés zich ‘optrekken’ aan voorbeelden als de Stomme van Campen. ‘Ik heb vier kinderen in de leeftijd van zeventien tot 23. Die bepalen altijd met hun mobiel waar ze naartoe gaan’, aldus Lenting. ‘Ze rennen allemaal achter elkaar aan en dat heeft te maken met de kracht van social media. Daar moet je zelf een leader in zijn als cafébaas. Jij moet zorgen dat mensen het leuk vinden, actief zijn op twitter. Dan komen mensen er vanzelf.’



Tip: Missethoreca.nl publiceerde al eerder een scriptie van een studente hotelmanagement over social media. Zij maakte een handig stappenplan voor ondernemers die willen beginnen met social media. Kijk daar ook nog eens naar.

Bekijk hieronder ook volledige en uitgebreide interviews met Lemstra en Lenting.