artikel

Starbucks gebruikt stations als springplank

Café

Het heeft lang geduurd, maar de Amerikaanse koffieketen Starbucks heeft met de Nederlandse Spoorwegen een partner gevonden om zich vol op de Nederlandse markt te storten. De expansie begint op Amsterdam Centraal.

Starbucks gebruikt stations als springplank

Hans van Bochove, communicatiedirecteur van de Europese tak van Starbucks, spreekt van een belangrijke doorbraak. ‘Wij hebben in Nederland al een koffiebranderij en het Europese hoofdkantoor. Het is mooi is dat we nu de ambitie kunnen realiseren om dichter op de stad te komen, bij het grote publiek.’

Vorig jaar zomer begon Starbucks in Nederland voorzichtig met één vestiging op Schiphol. In november kwamen daar er twee bij. De meest in het oog springende, die op Schiphol Plaza, dient vooral als afhaalbalie.

Op Amsterdam CS wil Starbucks volgend voorjaar een echte zaak gaan openen, met een winkelgedeelte en zitjes om de koffie op te drinken. Daarna volgen soortgelijke vestigingen op belangrijke andere stations. Daar zullen in ieder geval Utrecht Centraal en Leiden tussen zitten, verklapt Van Bochove.

Over verdere uitbreiding is Starbucks nog in gesprek met de NS. De keten kijkt ook naar locaties buiten de stations. ‘We zouden graag in de winkelstraten willen zitten. Maar over concrete plannen kan ik nu niets zinvols zeggen. Daar is bijvoorbeeld een goede partner voor nodig. Bovendien moeten we kijken naar de vastgoedmarkt, wat er vrij komt aan A-locaties.’

De NS gaat de zaken op de stations onder licentie exploiteren. Daar krijgt Starbucks een bedrag voor. Financiële details wil de onderneming niet geven. ‘Die geven wij nooit.’ De Amerikaanse onderneming houdt wel de vinger aan de pols. Belangrijk is bijvoorbeeld dat het Starbucks-concept consistent wordt gevoerd en dat het personeel goed getraind is.

De afgelopen jaren zijn koffiezaken in Nederland al als paddestoelen uit de grond geschoten. Starbucks denkt dat er nog voldoende plaats is voor meer initiatieven. Van Bochove: ‘De kom is zo groot dat er altijd wat te verdelen valt.’

Internationale uitbreiding is voor Starbucks belangrijk omdat het bedrijf het moeilijk heeft op de thuismarkt. Fastfoodketens als McDonald’s lokken in de Verenigde Staten klanten weg met goedkopere koffie. Om de kosten te drukken besloot Starbucks vorige maand zeshonderd Amerikaanse vestigingen te sluiten. Daardoor staan 12.000 banen op de tocht.

De komst van Starbucks betekent niet dat andere koffiezaken op de NS-stations zullen verdwijnen, zegt een woordvoerder van de NS. ‘Wij willen de klant zo veel mogelijk keuze bieden.’