artikel

Succesvol wijn verkopen is niet ingewikkeld

Café

De vooroordelen over wijnverkoop zijn hardnekkig. Te duur, te moeilijk en caféklanten zouden niet geinteresseerd zijn. Noëlle Ruitenberg, schrijver van verschillende boeken over wijn, beweert het tegendeel. Volgens haar bestaat er geen bedrijf waar het niet de moeite waard is te investeren in wijn: ‘Als ‘t niet loont, kun je beter sluiten.

Succesvol wijn verkopen is niet ingewikkeld

Noëlle Ruitenberg geeft in haar boek ‘Ik verkoop wijn in de horeca’ een selectie van tien populaire horecawijnen. Voor Misset Café haalt ze er vijf uit die het beste passen bij een café.

  • Shiraz uit Australië.

    ‘Het is een smaaktype dat cafépubliek doorgaans lekker vindt. Krachtig en fruitig, met een volle en rijke smaak.’
  • Wijnen van de Merlot-druif.

    ‘Deze zijn fruitig, en minder wrang dat andere rode wijnen. In een café wil je geen wrange wijn.’
  • Sauvignon Blanc uit Nieuw-Zeeland.

    ‘Een droge, zuivere wijn. Lekker fris en een beetje crispy.’
  • Viognier.

    ‘Een heel geurende wijn, die een stuk meer aromatisch is dan de Sauvignon Blanc. Ook een droge wijn.’
  • Wijnen uit Chili, van Chardonnay, Cabernet Sauvignon en Merlot.

    ‘Deze wijnen zitten tussen de voorgaande twee in. Ze zijn droog en vol.’
  • Succesvoorwaarden

  • Serveer goede wijnen.

    Zorg dat je tien open wijnen hebt. Een combinatie van verschillende droge rode en witte wijnen, de ‘echte’ zoete witte caféwijn, rosé, mousserend en nog een zoetere rode wijn.
  • Laat zien wat je doet

    Heb je een wijnsysteem? Vertel je gasten erover. Betrek ze bij het proces en heb plezier in wat je doet: dat enthousiasme slaat over.
  • Let op je glaswerk

    Horeca is beleving. Zorg dat je glazen passen bij de beleving van de wijn.
  • Onderschat de kennis van de gast niet

    Wijn is ‘in’. Consumenten weten er vaak al heel wat vanaf. Houd geen onzinverhaalte als jet niets over de wijn weet te vertellen. Daar prikt de gast zo doorheen.
  • Stuur je personeel op cursus

    Investeer in je personeel. Laat je medewerkers wijnen proeven, kies samen een aantal wijnen uit. Op die manier kunnen ze ook echt iets vertellen als gasten vragen stellen over de wijn.