artikel

Wij verkopen emotie!

Café

Als er iets fout is in het koffiezetvak, is het wel de veel te prominente plek van de machine. Ik zeg: weg ermee. Technisch moet dat kunnen. Pomp en boiler onder bar, en de kopjes op een warmhoud-schap boven het hoofd van de medewerker. Wat overblijft is een ‘espressotap’.

Wij verkopen emotie!

Toch heeft Milani, oud-wereldkampioen flair bartending, een punt. Het vak van barista is te veel gericht op techniek en te weinig op contact. Barista’s werken half verscholen achter een bakbeest van een espressomachine of, nog erger, met de rug naar de gast toe. Je krijgt een schitterende cappuccino met zo’n kunstig hartje erin, maar je hebt geen flauw idee wie zich voor jou zo heeft zitten uitsloven. Fout!

‘Het is passief, er is geen communicatie met de gast’, zegt Milani. Barista’s moeten volgens de Italiaanse jongleur meer flair krijgen. Maak er een feestje van, adviseert hij. ‘We sell emotion.’

Dan moet wel dat bakbeest van een espressoapparaat van de bar. Als iets fout is in het koffiezetvak, is het wel de veel te prominente plek van de machine. Ik zeg: weg ermee. Technisch moet dat kunnen. Pomp en boiler onder de bar, en de kopjes op een warmhoudschap boven het hoofd van de medewerker. Wat overblijft op de bar, is een mooie chromen twee= of driegroeps ‘espressotap’. Net als een biertap. Alleen loopt er nu heet water doorheen en zit aan het uiteinde geen bierkraan maar een filterhouder. Achter de tap staat een leuk meisje.’Hallo, zegt u het maar?’ ‘Twee cappuccino’s, graag.’ Voor mijn ogen bereidt het meisje twee schitterende cappuccino’s, met de mooiste melkhartjes die ik ooit heb gezien.

Radboud Bergevoet

radboud.bergevoet@reedbusiness.nl