artikel

Track record: Lodewijk van der Grinten

Café

Lodewijk van der Grinten deelt deze week zijn track record op Misset Horeca. De directeur van brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland is in het bezit van een flinke dosis journalistieke nieuwsgierigheid. Hij volgt via social media journalisten en organisaties over de hele wereld en wil ‘zijn’ leden zoveel mogelijk stimuleren hetzelfde te doen. ‘Begin, het liefst vandaag nog.

Track record: Lodewijk van der Grinten

Social media-paspoort
Twitter: @LvdGrintenKHN 2796 volgers
Facebook: 124 vrienden
LinkedIn: 537 connecties
Favoriete app: NOS en FD

Is actief met social media, omdat….

‘Ik alles wil weten wat er in de wereld gebeurt en wat mogelijk impact kan hebben op de economie, de maatschappij en/of de horeca. Als mens ben ik bijzonder geïnteresseerd in wat mensen vinden en denken. Met een brede interesse volg ik journalisten en organisaties all over the world. Zo kun je je ontwikkelen met een brede blik op het nieuws en wetenswaardigheden. De journaille in het  Midden-Oosten brengen hetzelfde nieuws soms net even anders dan de Europese, en als je beide invalshoeken kent, bepaal je zelf ook wat je ervan vindt. Zo scherp ik steeds weer mijn brein. Twitter is daarvoor een fantastische bron. En voor het laatste nieuws heb je bijna geen krant meer nodig.’

Wat zijn de zakelijke voordelen van het social media-gebruik?

‘Sociale netwerken zijn van groot  belang voor de horeca. Het is een verbinding van online en offline elkaar ontmoeten en een van de belangrijkste communicatiemiddelen van jongeren én ouderen! Mijn volgers krijgen daarom ook regelmatig tweets die niet over de horecabranche gaan, maar wel interessant zijn om te delen. Deze sociale netwerken zijn bij uitstek geschikt om direct contact te hebben met je gasten, leveranciers en andere belanghebbenden bij jouw bedrijf.’

Geeft zichzelf het rapportcijfer, omdat…
‘Een cijfer geven, mag worden gedaan door mijn volgers. Facebook en LinkedIn gebruik ik niet actief. Twitter vind ik een geweldig medium en LinkedIn is handig om je contacten bij te houden en te raadplegen als je die nodig hebt.’

Heeft voor de komende periode de ambitie…
‘Om zoveel mogelijk leden van KHN te stimuleren dat de inzet van social media een must is als onderdeel van hun bedrijfsvoering. Veel horecaondernemers hebben dat al ontdekt. Ondernemers zien zelf welke mogelijkheden er zijn, maar stil blijven staan en vasthouden aan wat we gewend zijn is geen optie. Begin als je nog niet begonnen bent op de social media-platformen!’

Meest opmerkelijke moment tot stand gekomen via social media?

‘De enorme communicatiestroom via Twitter n.a.v. onze inspanningen inzake het bierdossier. Onze ambitie voor een transparante biermarkt raakt veel ondernemers en die reageerden volop na de presentatie van het eerste rapport.’

Mijn geheimtip is?

‘Meer een oproep: begin, het liefst vandaag nog!’