artikel

Koffie Top 100 nr.1: The Village, Utrecht

Café

Ze zijn een exponent van de Nieuw Ruig-stroming in koffieland. Betonnen vloer, vintage meubels, baarden en tatoeages. Maar altijd enthousiast en tomeloos gebrand op het zetten van de beste koffie. Jeugdvrienden Angelo van de Weerd en Lennaert Meijboom hebben met The Village goud in handen.

Koffie Top 100 nr.1: The Village, Utrecht
Koffie Top 100 nr.1: The Village, Utrecht

ze komen ‘vanuit het niets’ op één, de mannen van The Village. Vorig jaar kwamen ze nog niet in aanmerking voor de Top 100 omdat ze branderonafhankelijk zijn. Maar dat ze bovenaan deze lijst prijken, is niet meer dan terecht. In de 2,5 jaar dat ze nu open zijn, hebben ze zich meer dan bewezen in de Nederlandse koffiescene. Ze springen er niet alleen uit door hun rauwe stijl, maar ook door de enorme hoeveelheid aan technische vaardigheden. Zowel Lennaert Meijboom als Angelo van de Weerd staan regelmatig op het podium bij wedstrijden, net als medewerkers Rob Kerkhoff en Martijn Zwart.

Eén van de sterke punten van The Village is het tomeloze en oprechte enthousiasme van de mannen achter de machine – er werken uitsluitend mannen bij The Village. Elke gast wordt binnengehaald als vriend, toegeroepen vanachter de La Marzocco en op de schouder geslagen. Daar zit wat de hoofdjury betreft de kracht van het bedrijf, in het nonchalante perfectionisme. Meijboom verklaart hun niet aflatende positivisme: ‘Angelo en ik zijn dit begonnen omdat we het leuk vinden mensen over de vloer te hebben. Dat is oprecht zo. Deze zaak is wie we zijn.’

Muziek

Meijboom (33) en Van de Weerd (33) kennen elkaar al sinds hun jeugd, van de skatebaan en de muziek. Van de Weerd ging bij Brandmeester’s werken, Meijboom zat buiten de koffie, maar de twee hadden wel de droom een koffiebar te  beginnen in de Utrechtse Voorstraat. Die droom is intussen bereikt, de nieuwe droom is zelf bonen branden. Waar de reacties in het begin sceptisch waren (‘die jongens zijn hobbyisten die nooit geld gaan verdienen’), is nu bewondering op zijn plaats. Ze verdienen een prima boterham en investeren wat overblijft in de zaak. De nieuwste aanwinst is een Bunn.

Muziek is niet voor niets onderdeel van de naam. Op de bar staat een draaitafel waar bijna non-stop vinyl op ligt. Ook is er minstens eens per maand een instore optreden van een band.

Rauwe stijl

Dit bedrijf, zelf inspiratiebron voor veel koffieprofessionals in Nederland, haalt inspiratie voornamelijk over de grens, bij bedrijven als Stumptown en Blue Bottle in Amerika en Coffee Collective en Tim Wendelboe in Scandinavië. Ze hebben zich de rauwe stijl van Nieuw Ruig geloofwaardig aangemeten. Ruwe materialen in de winkel, zelf bebaard en volgetatoeerd. ‘Ze zijn 100 procent raw & vintage, en het plaatje klopt’, zegt conceptontwikkelaar Ronald Huiskamp. Daarbij bereiden ze een aantal van de beste koffies die de jury proefde. Vooral de veelzijdigheid maakt indruk. Het aantal mogelijke slow coffees is eindeloos, deze zomer werd zelfs dagelijks enkele liters cold brew bereid: 24 uur koud getrokken koffie. De latte art die Rob Kerkhoff serveert, is fantastisch uitgevoerd en ook de espresso van huisblend Little Green Bag van Caffènation oogst lof. De blend van 50 procent Yirgacheffe (Ethiopië), 25 procent Kenia en 25 procent Costa Rica Lomas Al Rio shb die Martijn Zwart presenteert,  geeft een prachtig fruitige smaak, waar sinaasappelzest in naar boven komt. Het Utrechtse bedrijf is de grootste afnemer van de Antwerpse brander. En de terechte nummer één in deze Top 100.

Thevillagecoffee.nl