artikel

Zo omgaan met generatie Y

Café

Generatie Y. Geboren tussen 1980 en 1996 en een sterke binding met hun ouders, de babyboomers. Deniz Alpay van Mother Music vertelt op de Horecava hoe deze generatie binden te krijgen én te behouden. Zijn belangrijkste advies: leg een touch-point-management-systeem aan.

Zo omgaan met generatie Y
Zo omgaan met generatie Y

Kenmerk
De Y-generatie is volgens Alpay gefocust op content en relevantie. ‘Je moet ze binden. Ze zijn kritisch en zijn in staat de omgeving te beïnvloeden. Probeer informatie in te winnen bij de bezoekers die je zaak vaak bezoeken’, aldus Alpay.

Crush model
Houd generatie Y wakker met het Crush Model. Die bestaat uit Cool (product moet aantrekkelijk en sympathiek zijn), Real (echtheid en authenticiteit), Unique (eigen stijl en uitstraling), Self brand identification (product moet horen bij levensstijl) en Happiness (je moet er blij van worden). Volgens Alpay is het belangrijk om je als horecabedrijf langs dit model te meten met generatie Y.

Touch-point-management
Een belangrijk aspect om generatie Y te boeien en te binden is door het aanleggen van een touch-point-management-systeem. Alpay: ‘Door je site, sociale media en enquêtes kun je exact achterhalen wat deze generatie belangrijk vindt en wat ze waarderen. Sluit hier met barterdeals op aan. Als blijkt dat jouw doelgroep graag op vakantie gaat naar een populaire Spaanse badplaats, sluit dan een deal met een reisbureau voor jongeren. En geeft reisbonnen weg, zodat de jongeren tijdens hun vakantie aan jouw bedrijf denken’.

Uit onderzoek van MTV uit 2009 kwamen naar voren wat jongeren uit generatie Y goed en fout vinden.

Goed

  • Zelfvertrouwen
  • Respect voor je ouders
  • Eerlijkheid
  • Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leven
  • Passie
  • Je beloften nakomen
  • Hard werken en succes maar niet ten koste van anderen
  • Tolerantie voor verschillen tussen mensen
  • Positief denken
  • Scheppen in plaats van vernietigen (jezelf, anderen, de aarde, waarden)

 

Fout

  • Racisme
  • Oneerlijkheid
  • Intimidatie
  • Hebzucht
  • Overspel
  • Woede
  • Jaloezie

 

Elke doelgroep kent een andere manier van aanpak. In Misset Horeca Connect wordt volop gediscussieerd over ondernemerschap.