artikel

Zo scoort u met koffiecocktails

Café

Koffiecocktails zijn hot. Likeuren vermengen over het algemeen goed met koffie en bij een juiste aanpak zorgen koffiecocktails voor flinke marges. Koffiekenner Esther Maasdam, die op de Horecava deelnam aan het NK Coffee in Good Spirits, geeft tips om meer omzet te halen uit koffiecocktails.

Zo scoort u met koffiecocktails
Zo scoort u met koffiecocktails

Goede koffie

Gebruik goede koffie. Klinkt als een open deur, maar gaat volgens Maasdam nog regelmatig fout. Goede koffie betekent vers gemalen bonen, vers gebrand en uiteraard vers gezet. ‘Kies daarbij voor meer natuurlijke dranken in plaats van chemische likeuren. Likeuren bestaande uit natuurlijke producten doen het goed bij een natuurlijk product als koffie.’

Zuinig met alcohol
Alcohol mag niet te overheersend zijn. ‘Bij heftige whisky’s proef je geen koffie meer, en dat is niet de bedoeling. De koffiesmaak moet boven de whisky uitkomen’, aldus Maasdam.

Serveer aan tafel
Maak van het serveren van een koffiecocktail iets bijzonders. Maadam: ‘Laat het aan de bar zien en probeer, indien mogelijk, de koffiecocktail uit te schenken aan tafel’. De presentatie van een koffiecocktail maakt een belangrijk onderdeel uit van de totale smaakbeleving. Het is in ieder geval een product om meer mee te doen dat het serveren van een kop koffie of espresso.

Scholing
Een bartender weet veel van sterke dranken, maar vaak net te weinig van koffie. Een barista weer juist veel van koffie, maar vaak net te weinig van sterke dranken. ‘Dat klopt’, beaamt Maasdam. ‘Daarom is scholing erg belangrijk. Ga trainen en wordt zo beter in het bedenken van koffiecocktails en het maken van deze dranken’.

Koffiekaart
Maak een aparte kaart voor koffiecocktails. Je laat zien dat je meer hebt dan een mooie kop koffie. ‘Bij speciaal bieren doe je het ook. Waarom niet met speciale koffies?’, vraagt Maasdam zich af. Met een koffiekaart is het volgens Maasdam eenvoudiger om een koffiecocktail te verkopen. ‘Je kunt er bijvoorbeeld een van vijf euro, van acht euro en tien euro op de kaart zetten. Gasten kiezen niet snel voor de goedkoopste en bestellen dus een koffie van acht euro.’

Op Misset Horeca Connect is een discussie gestart over het ‘aankleden’ van koffie. Bekijk hier de discussie en praat mee!