artikel

Terras Top 100 2014 nr. 3: Boshuys Hermitage, Oisterwijk

Café

Vier jaar nadat Boshuys Hermitage werd gekroond tot beste terras van Nederland stormt het bedrijf na drie jaar Eregalerij in één klap de top-3 weer in. Het geheim? ‘Wij maken van onze gasten fans.

Terras Top 100 2014 nr. 3: Boshuys Hermitage, Oisterwijk
Terras Top 100 2014 nr. 3: Boshuys Hermitage, Oisterwijk

Ogenschijnlijk is op het terras weinig veranderd nadat Boshuys Hermitage in 2010 de nummer 1-positie veroverde in deze lijst. In de bosrijke setting nemen de eerste gasten al vroeg plaats bij de ronde vijver die voor de deur ligt. Hun elektrische fietsen tanken bij aan het oplaadpunt. Eigenaren Dick en Laetitia van Ostaden ogen ontspannen. Ze hebben tot nu toe een prima seizoen achter de rug.

Dick nam twintig jaar geleden, samen met zijn ouders, de zaak over. Om dat te vieren kregen gasten tot april 
20 procent korting. Op de vraag of er veel is veranderd, antwoordt hij: ‘Er staat een nieuw team, maar de aanpak is ongewijzigd.’

Begroeting
Boshuys Hermitage scoort als altijd goed op uitstraling van het terras, kwaliteit van de bediening én uitgeserveerde producten. De 150 stoelen, bijbehorende tafels en houten banken staan er uitnodigend bij. Ook als de hoofdjury het terras oploopt, begroet een medewerker de nieuwkomers. ‘Dat doen we bij iedere gast’, zegt Laetitia even later.

Twee forse bakken met ijs waarin flessen rosé en witte wijn op uitnodigende wijze op temperatuur komen en de houten ‘menuborden’, met de wijn- en de bierkaart en ‘snelle’ gerechten, vallen op.

In de rapporten wordt met name de alertheid van de bediening geprezen. ‘Dat klopt’, zegt Dick zelf ook. ‘Het gaat om aandacht en beleving. Zo maken we van onze gasten fans.’ Om dit te realiseren is het terras ingedeeld in drie wijken en worden de bestellingen met een handheld opgenomen. Helemaal geen minpunten? Eén van de mystery guests schrijft: ‘Het is onnodig om al bij de laatste slok meteen aan tafel te staan voor een nieuwe bestelling. Dit komt de ontspanning niet ten goede.’

Volgens Dick is het terras voor de deur van zijn bedrijf een echte usp. Op mooie dagen populair bij (fiets)toeristen en een geliefd lunchadres voor zakelijke gasten. Ook zakelijk is het een essentieel onderdeel. Na de overwinning in de Terras Top 100 van 2010 kwamen veel nieuwe gasten kijken. Het zorgde voor weekomzetten tot rond de €75.000. Dan doe je het simpelweg, heel erg goed.

Posthoornseweg 5b

www.boshuyshermitage.nl

 

Klik hier voor de complete Terras Top 100