artikel

‘Vernoem hamburger naar lokale held’

Café

Hamburgers zijn een trend. Naast puur rundvlees worden ook steeds meer hamburgers van andere vleessoorten en vegetarische varianten aangeboden. Met salades, dressings, toppings en broodjes zijn verrassende en aansprekende gerechten te maken waarmee lunchroomhouders zich kunnen onderscheiden.

‘Vernoem hamburger naar lokale held’

Hamburgers zijn op dit moment helemaal hot, zegt Yvonne Schollaardt, marketingmanager van Ad van Geloven. ‘We zien niet alleen veel variatie in soorten vlees, maar ook een toenemend aanbod van plantaardige ingrediënten, zoals zeewier en tomaten. Toppings maken een burger uniek en spannend. Door variatie te bieden, blijven gasten nieuwsgierig. Verder hechten consumenten veel waarde aan een hoge kwaliteit, goede smaak en een betaalbare prijs. Wij hebben lekkere hamburgers in ons assortiment die op verschillende manieren te bereiden zijn.’

Remco Kerssens van Salomon FoodWorld ziet volop kansen voor horecaondernemers om in te spelen op de hamburgertrend. Daarbij signaleert hij twee ontwikkelingen. ‘Hamburgers zien er steeds meer uit alsof ze met de hand zijn gemaakt. Onze Homestyleburger speelt daarop in. Hij is, net als onze andere burgers, gemaakt van 100 procent rundvlees met een vleespercentage van meer dan 96. De burger oogt heel ambachtelijk, is rul van structuur, heeft een zachte bite en komt uit de diepvries. Ondernemers hebben daardoor geen derving. De hamburger kan direct uit de vriezer worden bereid en heeft betere bakeigenschappen dan een hamburger die uit de koeling komt.’

Een tweede trend is hamburgers maken van vlees van exclusieve runderrassen, vervolgt Kerssens. ‘Zo hebben wij de Gourmetburger van Styria-beef op de markt gebracht. Styria is een kruising met het runderras Limousin. Deze jonge runderen grazen het hele jaar door op met kruiden bezaaide almweiden. Daardoor heeft het vlees een unieke smaak en is het zeer mals en sappig.’

Aansprekende gerechten

Hamburgers worden momenteel door iedereen omarmd, zegt ook Michael Timmermans van Van Oers. ‘De typische burgerpatty van puur rundvlees, zoals deze in Amerika groots is, heeft natuurlijk maar weinig smaak. Daarom schieten concepten en recepturen als paddenstoelen uit de grond. Met salades, dressings, toppings en broodjes worden heel leuke, aansprekende gerechten gemaakt.’

Het beste werkt het volgens hem als het hamburgergerecht een naam krijgt die helemaal past bij de horecagelegenheid. ‘Lokale helden, verenigingen of  ondernemers die de gasten kennen, zijn de beste keuzes. Ook samenwerken met lokale ondernemers en leveranciers werkt heel erg goed. Vermeld op de kaart dat de verse groenten afkomstig zijn van boer Jan, het verse broodje van bakker Jaap en dat de saus in eigen huis is gemaakt.’

Van Oers heeft een eigen twist gegeven aan de hamburgertrend: gepaneerde hamburgers. Timmermans: ‘Zo hebben wij een kroketburger, met een heerlijke ragoutvulling, en een Bamburger, een gepaneerde burger met varkensvlees, in het assortiment. Met beide snacks kun je heel veel kanten op voor verschillende doelgroepen en gelegenheden. Dat is belangrijk, want anno 2015 staat de individuele aanpak centraal. Het one size fits all-concept past niet meer. Zorg ervoor dat je iets unieks biedt.’

De burger heeft echt zijn comeback gemaakt, zegt ook Laurens Claassens, marketingmanager horeca van Deli XL. ‘Niet alleen snackbars en eetcafés, maar ook steeds meer luxe zaken zetten een (gepersonaliseerde) burger op de kaart. Daarbij zijn allerlei originele variaties mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan vergeten (seizoens)groenten en minder courante delen van het vlees. Hartstikke lekker en soms een stuk goedkoper.’

Variatie in saus 
De wens van horecaondernemers om zich te onderscheiden met hun hamburgergerechten vraagt om meer variatie en inspiratie in de ingrediënten,  waaronder de sauzen, weet Annefleur Douglas van H.J. Heinz. ‘De consument wil niet meer mainstream en vraagt om exclusiviteit. De saus maakt een speciale burger af, dus zorgen wij voor hoge kwaliteit zowel in smaak als variatie. Dat saus nog steeds een belangrijke rol speelt in de smaak beleving, blijkt uit de opkomende trend om verschillende snacksauzen op een hamburger te  combineren.’