artikel

Koffie Top 100 – De Eregalerij

Café

Wie de eer te beurt valt om op plek 1 van de Koffie Top 100 te eindigen, mag drie jaar plaatsnemen in de Eregalerij. Dit om bij te komen van alle hectiek die de winst met zich meebrengt. Vanaf 2016 wordt deze ereplek voor nog maar één jaar vergeven. Dit omdat winnaars vaak laten blijken weer snel mee te willen doen in plaats van drie jaar te wachten.

Koffie Top 100 – De Eregalerij
De Koffie Salon, Amsterdam

2012 De Koffie Salon, Amsterdam
De eerste editie van de Koffie Top 100 in 2012 is gewonnen door De Koffie Salon in Amsterdam. De lyrische jury was vooral te spreken over wat de zaak níet was. ‘Geen Starbucks met z’n grote bekers en vele smaakjes en zeker geen nieuwe stijl koffiebar met slow coffee en trendy apparaten. De Koffie Salon is volgens eigenaar Diederik Habbema vooral van de ‘Italiaanse school.’ ‘Veel espresso’s, extreem goede koffie en ook de cappuccino’s zijn klein en krachtig.’ General manager Richard Jennings benadrukt het belang van die barista’s voor het succes van De Koffie Salon. ‘Het merendeel van onze klanten zet thuis geen koffie en vindt in De Koffie Salon een soort extension van zijn huiskamer. Onze barista’s vinden ze aardig, en dat is in zo’n geval natuurlijk wel belangrijk.’
Maar het draait bij de Koffie Top 100 natuurlijk ook vooral om de kwaliteit van de koffie, en volgens Jennings weegt één kwaliteitsaspect van het Amsterdamse bedrijf heel zwaar: ‘Onze koffie is altijd hetzelfde. Wij zijn 365 dagen per jaar geopend, maar altijd krijg je dezelfde, hoge kwaliteit koffie.’

2013 The Village, Utrecht
Een beetje confuus, is waarschijnlijk de beste omschrijving van de reactie van Angelo van de Weerd op het winnen van de Koffie Top 100 2013. De mede-eigenaar van The Village in Utrecht kwam tijdens de uitreiking net op tijd binnenrennen, nadat hij de hele dag onderweg was geweest van een festival op Vlieland waar ze gewerkt hadden. ‘Ja…bizar. Tien minuten voor het einde komen we hier binnen. De boot was ook stuk.’ Maar eenmaal binnen maakt de uitputting plaats voor blijdschap en verbazing. ‘Tsja, we doen voor iedereen ons best. Voor een jury van de Koffie Top 100 en voor een gast die voor het eerst een latte macchiato komt drinken.’
The Village, in hartje Utrecht, is een ervaring. De juiste omschrijving blijft een beetje hangen tussen ‘vintage’ en ‘nieuw ruig’, maar overal is over nagedacht. Van de Weerd: ‘Over onze koffie, maar ook over het meubilair en de muziek. Het zorgt voor een unieke sfeer die ook terugslaat op het personeel. ‘Ja, toffe dingen doen, goede producten leveren en dat doen met een superteam. Wij zijn een soort grote broers en vrienden. Dat werkt wel zo prettig.’

2014 Coffeelicious, Dordrecht
Fiona Buitenhuis kwam in oktober 2014 superlatieven te kort. Na een elfde plek het jaar ervoor, won haar bedrijf Coffeelicious in Dordrecht de Koffie Top 100. Buitenhuis runt Coffeelicious met haar man Marc Stöger en haar moeder Joan Buitenhuis. Volgens de jury van de Koffie Top 100 won Coffeelicious onder meer vanwege twee belangrijke voorwaarden om bovenin te eindigen: de kwaliteit van de dranken is hoog én constant. De brander die daarbij opvalt: Goppion. Buitenhuis koos voor dit bedrijf nadat ze zelf in Venetië is geweest om te kijken of het zou bevallen. De pittige boon is een bewuste keuze. ’90 procent van wat we verkopen, is een melkbereiding. Daar willen we de koffie doorheen proeven.’
Bij Coffeelicious draait het naast koffie ook om taart. Deze worden door moeder Joan Buitenhuis gebakken. Ze zijn voor bij de koffie maar ook om in z’n geheel mee te nemen. Coffeelicious verkoopt evenveel taarten als koffie. Sinds dit jaar is Coffeelicious op drie nieuwe plekken actief:  Hightealicious opende, net als de eigen bakkerij en de outlet, in een lokaal museum.