artikel

Misset Top 100’s: het nut van deelname

Café

Wat zijn mijn sterke punten, wat moet beter? Ondernemers die hun bedrijf professioneel en adequaat onder de loep willen laten nemen, kunnen zich inschrijven voor één van de Misset Horeca Top 100’s. Deelnemers ontvangen uitgebreide rapportages en terugkoppelingen, met wellicht als ultieme beloning een plek bij de beste 100 bedrijven van Nederland.

Misset Top 100’s: het nut van deelname
De grote winnaars van 2015: Restaurant Van Speijk in Egmond aan Zee.

Deelname aan één van de Top-100’s van Misset Horeca gaat allang niet meer over een plekje in de lijst. Het is natuurlijk de ultieme beloning, maar veel ondernemers willen met name weten hoe hun zaak ervoor staat. Wat gaat goed? Wat moet beter? De Café, Terras of Koffie Top 100 geeft juist op die vragen antwoord. Mystery visitors, vakjuryleden en hoofdjuryleden bezoeken alle zaken die zich inschrijven. Hoe beter je ’t doet hoe vaker je bezocht wordt. En van alle bezoeken ontvangt iedere deelnemer uitgebreide terugkoppeling. Wat beoordelen de juryleden dan precies en hoe gaan ze te werk?

Café Top 100: grand old lady

Een klein stukje geschiedenis van de oudste Top-100 die Misset Horeca kent. Het Amsterdamse café Anno 1890 was in 1994 het eerste café dat werd verkozen tot – toen nog – Café van het Jaar. In de jaren daarop werden prachtige cafés verkozen tot beste van het land, van Breda tot Doetinchem, van Maastricht tot Hengelo. In 2003 transformeerde de verkiezing van Café van het Jaar naar Café Top 100. In de nieuwe stijl was het opnieuw ondernemer Joop Bohlmeijer die met zijn café Anno 1890 met de eer ging strijken. Ook nu kreeg de Amsterdamse zaak prachtige opvolgers in de jaren die volgden. Van De Mug in Middelburg tot Nobel op Ameland. De meest recente winnaar van de Café Top 100 is het pittoreske ‘cufeeke’ In den Bockenreyder.
Iedereen die zich inschrijft voor de Café Top 100 krijgt een bezoek van een mystery visitor. Deze getrainde bezoekers bekijken het bedrijf door de ogen van de gast. Op basis hiervan geven zij een oordeel en vullen rapportages in. Onder meer wordt gelet op productbehandeling, gastvrijheid, netheid, hygiëne en uitstraling. De best scorende 125 zaken krijgen een bezoek van de vakjury. Dit zijn mensen die de afgelopen jaren en vaak zelfs decennia hun sporen ruim verdiend hebben in de horeca.
Ook deze bezoeken zijn anoniem en onaangekondigd. De vakjury bezoekt de cafés als deze vol in bedrijf zijn en oordeelt met het kennersoog de gastvrijheid, de beleving, de ziel van de zaak en uiteraard ook het personeel, de productbehandeling, uitstraling en netheid. Op basis hiervan wordt opnieuw een rapportage gemaakt en deze wordt opgeteld bij de rapportage van de mystery visitor. Het bezoek van de vakjury weegt voor 80 procent mee.

Op dat moment is de Top-100 al bekend binnen de jury en wordt er contact opgenomen met de top 5 à 6 van de lijst. Zij krijgen een aangekondigd bezoek van de voltallige hoofdjury. Tijdens een uitgebreid gesprek kan de ondernemer zijn filosofie en beleid uit de doeken doen op zijn of haar eigen manier. Na een rondgang langs deze top zet de hoofdjury deze in de goede volgorde. Tijdens een feestelijk evenement op maandag 7 november wordt de complete lijst onthuld. In de week die daarop volgt, krijgen alle cafés hun rapportages toegestuurd waarmee ze aan de slag kunnen.

Terras Top 100: warm feest

Misset Horeca organiseert sinds 2008 de Terras Top 100. Het Zalmhuis in Rotterdam was de eerste winnaar ooit. Een eervolle vermelding is voor de Harderwijkse Boterlap. Dit bedrijf wist als enige in de geschiedenis van de lijst, tot tweemaal toe op plek één te eindigen.
Ook bij de Terras Top 100 krijgen alle ingeschreven deelnemers een bezoek van een mystery visitor. Deze zal tijdens zijn of haar bezoek het terras beoordelen door de ogen van een gast. Onder meer wordt gelet op gastvrijheid, netheid en opgeruimdheid, het uitserveren, het te woord staan van de gast, het afrekenen en nog tientallen andere punten. Als deze punten binnen zijn, gaat de vakjury aan de slag. Dit zijn mensen die hun sporen in de horeca, vaak specifieker op terrasgebied, verdiend hebben. Zij bezoeken de top-125, onaangekondigd en anoniem, en zullen op veelal dezelfde punten beoordelen als de mystery visitor, zij het scherper en door de ogen van de professional. De rapportage van de vakjury telt voor 80 procent mee in de eindscore, die van de mystery visitor voor 20 procent. De uiteindelijke top 5 à 6 wordt bezocht door de hoofdjury. Tijdens dit bezoek kan de ondernemer de bedrijfsfilosofie, het beleid en alles wat hij of zij nog meer kwijt wil uit de doeken doen tijdens een presentatie of gesprek. Op basis van deze bezoeken wordt op maandag 4 juli de complete lijst onthuld.

Koffie Top 100: van toko tot keten

De jongste van de drie Top-100’s, sinds 2012, is de Koffie Top 100. Wie volgt De Blonde Pater in Nijmegen op? Dat is de vraag die koffieminnend Nederland in 2016 bezig houdt. Wie mee wil doen aan de Koffie Top 100 moet dit vóór 1 april kenbaar maken bij zijn of haar koffiebrander, die de betreffende zaak inschrijft bij de organisatie. Na 1 april kunnen branderonafhankelijke bedrijven zich twee weken lang inschrijven. Alleen zaken die níet met een volautomaat werken, kunnen meedoen. In de eerste ronde bezoeken mystery vistitors alle zaken. Deze bezoeken tellen voor 20 procent mee en de rapportages hiervan krijgt iedere deelnemer zodra de Koffie Top 100 bekendgemaakt is. De best scorende 125 bedrijven krijgen een bezoek van de vakjury. Deze maakt zich bekend voordat hij drie koffies gaat proeven: eerst een zwarte koffie, dan een espresso en tot slot een cappuccino. Smaakbalans en mondgevoel zijn hier doorslaggevende factoren, ook wordt gelet op hygiënisch werken en gastvrijheid. De top van de ranglijst krijgt – op afspraak – een derde bezoek, van de hoofdjury. Hier wordt de uiteindelijke top in de juiste volgorde gezet, de gehele Top 100 wordt bekendgemaakt tijdens een feestelijk event op maandag 19 september. 

Terras  Bootcamp als start van het terrasseizoen

Naast de Café-, Terras- en Koffie Top 100 organiseert Misset Horeca ook de Terras Bootcamp. Een volledige middag die compleet in het teken staat van de optimale voorbereiding op het terrasseizoen. Ondernemers en medewerkers krijgen via diverse workshops en kennisessies alle broodnodige informatie en inspiratie op onder meer het gebied van gastvrijheid en beleid.

Reageer op dit artikel