artikel

Bar Beton: in 6 jaar 5 zaken

Café 212

Bar Beton van horecaondernemers Eric van Boven en Jeroen van der Hek heeft in 6 jaar 5 vestigingen in Utrecht. In oppervlakte variërend van 75 tot 1500 vierkante meter en met een totale omzet die richting de €3 miljoen gaat. Van der Hek: ‘Ik ben het gaspedaal, Eric stuurt.’

Bar Beton: in 6 jaar 5 zaken
Bar Beton in Utrecht. Foto: Sudio Kastermans

Het Centraal Station van Utrecht is misschien wel het drukste punt van Nederland. Tienduizenden reizigers per dag arriveren hier, stappen over of spreken af. Dat laatste kan sinds kort ook bij Bar Beton, dat hier recent de vijfde vestiging opende. ‘De kern van Bar Beton is ontmoeten. In de breedste zin van het woord. Koffie, lunch, borrel, avond en vergaderen voor de zakelijke markt. Het kan er allemaal’, legt Eric van Boven (41) uit. Compagnon en partner Jeroen van der Hek (35) vertelt: ‘De NS zocht een lokale partij om de ruimte in te vullen. Het past in hun streven om ieder groot station een eigen gezicht te geven. Er werd een soort pitch uitgeschreven die wij hebben gewonnen. Ons voordeel was natuurlijk dat het businessplan dat we voor hier hadden geschreven eenvoudig was over te zetten. Vervolgens hebben we nog een gelikte bedrijfsfilm gemaakt en toen waren we er snel uit.’

Eric van Boven en Jeroen van der Hek, Bar Beton, Utrecht, AR BETON. MISSET HORECA  @Studio Kastermans/Danielle van Coevorden

Eric van Boven en Jeroen van der Hek, Bar Beton, Utrecht, Foto: Studio Kastermans

Het ‘hier’ waar hij over spreekt, is de Bar Beton-vestiging Rijnsweerd die in 2015 werd geopend in het voormalige provinciehuis van Utrecht. Een fors en hoog gebouw dat een tijdje leegstond nadat de provinciale bestuurders hun intrek elders namen. Dat ze het juist in deze kantooromgeving aandurfden, had alles te maken met de herontwikkelingsplannen die de pandeigenaar met het gebouw had. In een aanpalend gebouw realiseerde hij zevenhonderd studentenkamers en waar jarenlang de ambtenaren zetelden, werd ruimte gecreëerd voor start-ups. De voormalige statenzaal op de begane grond en de entree (openingsfoto) mochten door de jongens van Bar Beton worden ingevuld. In samenwerking met de architecten van BKpunt kwam er een forse bar voor recepties en de vrijdagmiddagborrel. En een restaurantgedeelte met 150 zitplaatsen dat voornamelijk rond lunchtijd goed gevuld is. Dagelijks wordt er een buffet klaargezet voor de pakweg tweehonderd werknemers die er intern werkzaam zijn. Ook staat hier misschien wel de duurste handgemaakte bank van het land, liefst €60.000 kostte het exemplaar. Voor de totale realisatie was €1,75 miljoen nodig. Een investering die gezamenlijk met de vastgoedeigenaar werd gedaan. Ook konden er goede afspraken worden gemaakt met meerdere leveranciers, waaronder bierbrouwer Warsteiner. De Bar Beton-eigenaren bedongen bovendien dat er een omzetgerelateerde huur wordt betaald. Horeca als bindende factor voor alle losse werkers in het pand. Wat het gebouw op zijn beurt weer aantrekkelijker maakt voor meer potentiële huurders. Een klassieke win-winsituatie.

DE Café was de start van de horecacarrière

Het is hard gegaan met het ondernemersduo. Pas een kleine 6 jaar geleden zetten ze hun eerste schreden in de horeca. ‘We
komen allebei wel uit een ondernemersfamilie, maar hadden geen ervaring in de horeca’, zegt Van Boven. Rond 2008 worden ze voorzichtig die kant op gestuurd. Beiden zijn dan nog werkzaam in het luxueuze autosegment maar door de recessie gaat importeur Kroymans failliet en raakt Van Boven zijn baan kwijt. Diens vader heeft dan al plannen om naar Zuid-Afrika te verhuizen en vraagt of ze mee willen als hij zich gaat oriënteren. Ze bezoeken een landgoed en al snel wanen ze zich geschikte kandidaten voor het programma Ik Vertrek. Hardop wordt gefantaseerd over een te realiseren bed & breakfast. Van der Hek: ‘Uiteindelijk ging dat niet door, maar het kwartje was wel gevallen. Terug in onze woonplaats zaten we ook vaak bij een restaurant en betrapten ons erop overal commentaar op te hebben. En even hadden we plannen een hotelletje in Zuid-Duitsland over te nemen. Tot we ons bedachten dat als we iets wilden doen in een voor ons vreemde branche het wel behapbaar moest zijn.’
Ze besluiten dat een franchiseformule van een sterk merk de ideale opstap is naar de zo gewenste koerswijziging. Zo komen ze in contact met Douwe Egberts. De koffiebrander is op dat moment volop actief met de uitrol van zijn DE Café-formule. ‘De plannen van DE waren echt groot in die tijd. Ze wilden de Starbucks van Nederland worden.’
Het klikt met de koffiebrander. De franchisegever heeft vertrouwen in de zakelijke aanpak en de goede voorbereiding die is aangetoond. En het helpt dat er vanuit de familie een stukje financiering wordt meegebracht. Terwijl Van der Hek zijn baan nog even aanhoudt voor de financiële stabiliteit, gaat partner Van Boven – na een baristacursus en een grotendeels eigenhandig gemanagete verbouwing – vol aan de bak in een klein pandje aan de Korte Jansstraat, hartje Utrecht. Zes dagen in de week schotelt hij zijn groeiend aantal gasten espresso’s, latte’s, cappuccino’s en Americano’s voor. Jeroen springt ieder vrij uurtje bij.
‘In het begin ben ik 10 kilo afgevallen en had continu pijn in mijn voeten. Horeca is echt heel hard werken’, ontdekt Van Boven. Langzamerhand lukt het hem een eigen klantenkring op te bouwen. ‘Uit de hele stad kwamen ze naar ons toe. Binnen 2 jaar was het echt een groot succes.’ Dat laatste smaakt naar meer. In Leiden vinden ze een geschikt pand om hun tweede DE Café te realiseren. De handtekeningen zijn net gezet als Douwe Egberts de Coffee Company-keten over-neemt. Eén van de vestigingen bevindt zich pal tegenover hun beoogde nieuwe zaak. Van der Hek: ‘DE verbood ons vervolgens om daar open te gaan.’ Het huurcontract wordt afgekocht en ook andere zaken worden naar eigen zeggen ‘netjes afgehandeld’.

Het opvallende pand is goed bereikbaar en heeft ook een terras voor de deur. Foto: Studio Kastermans

‘Maar wij zijn ondernemers en willen groeien’, zegt Van der Hek. Die dan al volledig in de zaak meedraait. Het is puur toeval dat niet veel later het pand naast het DE Café vrijkomt voor horeca. Ze happen toe en besluiten dat er tegenover de vrij klassieke koffiecorner een zaak moet komen die gastvrijheid combineert met juist een heldere en strakke uitstraling en een vloer en bar van beton. Als tegenreactie op de vintagetrend die op dat moment populair is in de horeca. Een dagzaak met ook koffie, maar een die verder complementair is aan het eerste bedrijf. Dus komt er een keuken om ook lunchgasten te kunnen ontvangen. ‘De stap naar een zaak met ook een avondfunctie leek ons te groot. Daar wisten we immers helemaal niets van.’ Om die reden wordt naast de pistonmachine geen ruimte gemaakt voor een biertap. Bier is er wel, maar dan uit flesjes. ‘Daar hadden we al snel spijt van.’ Desalniettemin is de eerste Bar Beton geboren. Het is dan 2012.

‘HET WAS ALSOF DE BUURT EROP ZAT TE WACHTEN.
WE WERDEN ECHT OVERSPOELD’

Wat volgt, is een jaar van vallen en opstaan. Naast de afwezigheid van een tap merken ze al snel dat ook een keukenprinter handig was geweest. ‘We riepen gewoon naar de keuken.’ Ook over de aankleding zijn ze niet direct tevreden. ‘Het leek wel een ziekenhuis. Zo hebben we geleerd gezelligheid te creëren.’ Alle ervaringen die ze hebben opgedaan, komen volledig van pas als er zich een derde zaak aandient. Een oud bankgebouw in Utrecht-Oost staat al een tijdje leeg. Met twee zaken die omzetten realiseren van €350.000 (DE is inmiddels gestopt met de eigen caféformule waarna de zaak is omgedoopt in Bar Beton Café) en €500.000 (Bar Beton Centrum) denken ze dat het op deze locatie zeker ook mogelijk is. De pandeigenaar, dezelfde als Bar Beton Centrum, denkt zelfs dat 6 ton of meer haalbaar is. Lang hoeven ze er niet over na te denken. ‘We konden ons concept bijna één op één overzetten en al onze ervaringen samenvoegen. Dus durfden we het aan om hier wel een avondkaart te voeren er stond er nu ook een tap.’
De opening staat gepland voor augustus 2014. Het is een bewuste keuze om in de zomer te starten. Ze willen rustig beginnen. Het loopt anders. Van Boven: ‘Het was alsof de buurt erop zat te wachten. We werden echt overspoeld. Bovendien bleek al snel dat een avondzaak substantieel anders is dan een dagzaak. De gast heeft veel meer liefde en aandacht nodig en ook is er bijna dubbel zoveel personeel in dienst. Bar Beton De Bank is na de succesvolle start een hit gebleven. Het zorgt ervoor dat ze in de jaren erna steeds grotere stappen durven te zetten. Bar Beton Rijnsweerd opent in 2015 en begin dit jaar ging de vestiging op Utrecht CS ‘los’. In beide gevallen wordt hier horeca gecombineerd met het aanbieden van vergaderfaciliteiten. ‘Van der Hek: ‘Ook hier letten we er erg op dat het één look and feel is. Wij zijn in de basis een restaurant waar je óók kunt vergaderen. En dat gaat naadloos.’ De beide partners zeggen nog steeds in ‘een continu leerproces’ te zitten. Van Boven: ‘Een kleine koffiezaak hangt echt heel erg aan de persoon die er werkt. Onze andere zaken veel minder. We sturen ze heel direct aan, maar hebben wel overal een bedrijfsleider op staan nu. Zij runnen het echt als hun eigen zaak. Met Koningsdag waren we even in het centrum. Je hebt dan de neiging om van alles te gaan doen, maar de jongen die er stond, had alles perfect geregeld. Dan besef je ook dat je het gewoon los moet laten.’ Maandelijks is er overleg tussen de bedrijfsleiders en het personeel. De onderlinge taakverdeling is inmiddels helder. ‘Ik doe de financiën en het netwerken. Eric stuurt aan en onderhoudt het contact met de bedrijfsleiders. Ik zie de kansen, hij beredeneert en is wat terughoudender. Hij stuurt en ik ben het gaspedaal’, zegt Van der Hek er over. Die er gelijk aan toevoegt: ‘Maar alleen zou ik het niet kunnen.

Vergaderen kan ook. ‘Ontmoeten in de breedste zin van het woord is de kern van Bar Beton.’ Foto: Studio Kastermans

Dat ze zo snel konden groeien, is ook te danken aan de financiële ondersteuning vanuit de familie. Van der Hek: ‘Ondanks de zwarte cijfers die we kunnen laten zien, komen we bij de bank niet verder. We hadden dit nooit kunnen doen als we niet binnen de familie hadden kunnen lenen. We betalen gewoon rente en lossen af. Het is een geluk dat het zo kan.’ En nu? ‘Grappig dat je dat vraagt’, zegt Van Boven. ‘Mensen zeggen tegen ons, wat wordt jullie volgende zaak? Wij vinden dat dit een mooie basis is. Nu gaan we werken aan omzet en kwaliteitsverbetering. Op termijn zal er vast wel weer iets op ons pad
komen. Maar eerst willen we Bar Beton echt goed neerzetten. En wat ik ook heel erg leuk vind, overal waar we zaken hebben geopend, had er daarvoor nog nooit horeca in het pand gezeten. Die durf hebben we toch maar gehad. Daar ben ik nog het meest trots op.’ 

In 2015 beschikt het duo over vier Bar Beton’s en wordt een totale omzet gerealiseerd van €1,41 miljoen. Dit jaar zal dit naar verwachting stijgen naar €2,8 miljoen. In 2017, zo is de prognose, moet €3,45 miljoen haalbaar zijn. Bij Bar Beton zijn in totaal zo’n tachtig medewerkers in dienst.
.

Reageer op dit artikel