artikel

Terras Bootcamp: ‘Social media is geen reclamekanaal’

Café

‘Aandacht is omzet.’ Eén van de redenen die Herman Hell zijn toehoorders voorhield tijdens de Misset Horeca Terras Bootcamp. De Rotterdamse ondernemer, vijf zaken waaronder NRCafé, houdt er een heel bewust social media-beleid op na en deelde dat met zijn toehoorders. ‘Beschouw Twitter vooral niet als reclamekkanaal.’

Terras Bootcamp: ‘Social media is geen reclamekanaal’

Herman Hell won het afgelopen jaar met zijn NRCafé de Gouden Apenstaart van de Café Top 100, een erkenning voor social mediagebruik. Geen goevalstreffer, want bij al zijn 5 bedrijven wordt social media heel specifiek ingezet. En dat betekent zeker niet massaal alles online gooien, vertelt hij zijn toehoorders tijdens de Misset Horeca Terras Bootcamp. ‘Wij kijken heel bewust wát we op wélk social media-kanaal inzetten.’ Hell geeft aan met name Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn te gebruiken.

Geen reclamekanaal

Als je wilt dat mensen snel afhaken moet je vooral reclame maken voor je zaak. ‘Twitter is geen reclamekanaal. Ga je elke keer vertellen welk product je in de aanbieding hebt, of welk nieuw biertje je op de tap hebt, haken mensen af. Vinden ze saai. Je moet verhalen vertellen, en daarbij helpen filmpjes en video’s enorm. Eén van onze meest succesvolle filmpjes van de laatste tijd is gebaseerd op één van de van meest gestelde vragen: ‘waar is hier het toilet?’ We hebben vervolgens een instructiefilmpje online gezet met hoe je de weg naar het toilet kan vinden.’

Delen loont

Dat laatste voorbeeld werd enorm vaak gedeeld. ‘En dat is ook een belangrijk punt’, aldus Hell. ‘Als je iets leest of ziet dat een vriend op social media deelt, ben je veel sneller geneigd het aan te nemen. Wij kunnen als bedrijf flyeren, reclameborden plaatsen en weet ik niet wat meer. Maar van ons nemen mensen het een stuk minder snel aan dan van vrienden. Nog een hele goede reden om dat zo aan te pakken.’

‘Aandacht is omzet’

Hoe meer bereik, hoe meer aandacht vervolgt Hell. ‘En aandacht is omzet. Natuurlijk gaat écht niet iedereen ineens alleen maar naar mijn zaken omdat ik online zo aanwezig ben. Maar doordat de aandacht er ligt, denken mensen wel aan ons. Vraag je aan iemand: ‘waar ga je naartoe vanavond?’, zal diegene twee of drie zaken noemen. Ze hoeven niet eens naar mijn ‘winkel’ te komen, maar ik wil wel in die top-3 genoemd worden.’