artikel

Gelegenheid maakt de dief?

Café

‘Gelegenheid maakt de dief’ zeggen ze wel eens. Wat kan ik doen om in mijn café, restaurant of hotel die ‘gelegenheid’ voor de medewerkers te minimaliseren?

Gelegenheid maakt de dief?

Je kunt niet altijd alles uitsluiten. Want als mensen kwaad willen doen, dan vinden ze altijd wel een manier om het voor elkaar te krijgen. Hieronder volgen enkele tips waardoor je in ieder geval de kans op diefstal kunt verkleinen.

Bind de kat niet op het spek

* Veel kasverschillen? Zorg ervoor dat mensen nooit alleen ’s avonds afsluiten en altijd met twee personen aan het eind van de dag de kas opmaken. Laat dat ook niet steeds dezelfde twee medewerkers zijn.

* Stimuleer bij klanten en personeel om klanten vooral te laten betalen met pin. Hoe minder contant geld er in omloop is, des te beter.

* Zorg om voorraadverschillen tegen te gaan voor een goede registratie wie er wat uit de voorraadruimte meeneemt. Controleer regelmatig of de werkelijke voorraad klopt met wat er ‘op papier’ in huis moet zijn en doe dit op verschillende momenten.

* Een bezwaar als ‘wat een administratieve rompslomp’ ligt misschien op de loer. Maar de enige manier om makkelijk inzichtelijk te maken waar de spullen blijven, is toch door eenvoudigweg bij te houden wie wat meeneemt .

* Een open cultuur om elkaar aan te spreken op vergissingen, helpt daarbij. Het zal niet altijd moedwillig zijn dat iemand vergeet iets te noteren. Dan is het prettig als collega’s elkaar hierop wijzen. Is het steeds dezelfde collega die het ‘vergeet’, dan gaat dat vanzelf opvallen.

Neem een aantal preventieve maatregelen

Afhankelijk van de situatie zijn maatregelen denkbaar als:

  • lockers plaatsen voor de persoonlijke eigendommen van medewerkers;
  • openlijk camera’s plaatsen met een bordje ‘hier waken wij over uw en onze eigendommen’.
  • regels opstellen over de aankoop van goederen en/of stel regels op over het verbieden hiervan.

Zorg voor een afschrikkende werking

Zorg dat voor het personeel duidelijk is wat de consequenties zijn als iemand wordt betrapt op diefstal. Neem in het bedrijfsreglement op welke onderzoeksmiddelen jouw bedrijf mag inzetten als er sprake is van het vermoeden van diefstal of ander ongeoorloofd gedrag. Denk hierbij aan het plaatsen van een verborgen camera (zie eerder verschenen artikel hierover). Maar benoem ook wat de consequentie is als het vermeende feit wordt aangetoond: ontslag op staande voet, terugbetaling van gestolen goederen.

Uiteindelijk kun je niet alles volledig ‘dichttimmeren’. Je kunt je afvragen of je dat moet willen. Werken met collega’s betekent ook: kunnen vertrouwen op collega’s.

En wat als het je toch overkomt?

Gebeurt er ondanks alles toch iets? Doe dan geen overhaaste dingen in een emotionele opwelling, bijvoorbeeld iemand rechtstreeks confronteren met een roddel over betrokkenheid bij de diefstal. Zet eerst zorgvuldig de stappen voor het doen van een onderzoek. Meer hierover vind je op www.fact-finding.nl. De eerstvolgende training Fact Finding staat gepland op 2-3 november 2016.

Heb je zelf een casus die je eens zou willen voorleggen aan onze deskundigen Bregje de Lannoy en Piet van Gelder? Laat het ons weten? Mail naar: NathalieBluiminck@vakmedianet.nl.