artikel

De Stelling: met alleen pils op de tap red je het niet meer als café

Café

Twee horecaprofessionals reageren iedere twee weken op een actuele stelling. Deze week is de stelling: ‘Met alleen pils op de tap red je het niet meer als café’. Lees hier de meningen van William Jansen van Eurocafé de Buurvrouw in Nijmegen en Bas van der Geest van Bar Joost in Amsterdam. Reageer ook op de stelling, laat uw mening horen in de reacties.

De Stelling: met alleen pils op de tap red je het niet meer als café

Veel gasten drinken tegenwoordig liever een speciaalbier.

William Jansen: Drinkers van speciaalbier zoeken een café uit waar je kunt zitten om van het bier te kunnen genieten. Daar hebben wij niet echt het café voor. Bij ons sta je de hele avond en ons publiek bestaat uit grotendeels studenten. Dat zijn niet de echte ‘duur’ bierdrinkers, maar pilsdrinkers.’
Bas van der Geest: ‘Bij een spannend aanbod drinkt men véél liever speciaalbier. De drinkervaring is aanzienlijk hoger door de smaak, het verhaal en het mooie glas. Tegenwoordig profileert men zich door eten en drinken. De gast kiest wat past bij zijn smaak of bij zijn imago. Pils drink je staand bij voetbal in een drukke kroeg.

Je hebt naast pils minimaal vier speciale bieren op de tap nodig, inclusief een paar van lokale brouwers.

William Jansen: Bij ons is er een andere trend, we verkopen niet meer zoveel tapbier maar steeds meer shotjes, mixen en cocktails. Wij hebben net onze twee 1000-litertanks laten verwijderen. Die gebruiken we al jaren niet meer omdat de prijs van het kelderbier gewoon belachelijk hoog is.
Bas van der Geest: Men drinkt graag bier van de tap. De gast wil meer keuze hebben dus is het logisch om ook andere tapbieren aan te bieden. Als er door de kranen wekelijks ander bier vloeit, blijft de gast geboeid. Wij hebben acht Amsterdamse speciaalbieren op tap en dan kies je voor storytelling. Visualiseer de brouwer en zijn passie met een goed verhaal en het bier komt tot leven.

Als ondernemer kun je op speciaalbier meer marge maken, alhoewel er minder van gedronken wordt.

William Jansen: De marges op tapbier hebben de brouwerijen in hun eigen zak gestoken. Daarom moeten wij het niet meer van het bier hebben maar van sterke dranken. Het uitgangspatroon is erg veranderd vroeger stonden ze om zeven uur al te wachten, nu komt het uitgaan pas rond elf uur op gang. Je moet dus in een kortere tijd je omzet binnen halen. En daar is speciaalbier niet echt geschikt voor.
Bas van der Geest: De marge op speciaalbier is mindern dan op pils, maar de opkomst van speciaalbier met een lager alcoholpercentage zorgt ervoor dat er niet minder van gedronken wordt. Hiermee kun je de gast verleiden tot de volgende bestelling en stijgt de uitgave per persoon. Dit compenseert de lagere marge.