artikel

10 Terrastrends: Dit eten en drinken uw gasten in 2017

Café 16499

Veel trends in eten en drinken beginnen op het terras. IJsthee, aperol, hugo, fingerfood, burgers, het zijn stuk voor stuk voorbeelden van drankjes en gerechten die óf voor het terras lijken uitgevonden, of er in ieder geval mateloos populair zijn. Misset Horeca zet 10 f&b trends op een rij die volgens ons en volgens kenners hét gaan worden op de terrassen dit jaar.

10 Terrastrends: Dit eten en drinken uw gasten in 2017

Trend 1: Cider

Terras trends 2017 - ciderLang had de Nederlandse horeca een haat-liefdeverhouding met cider, maar daar gaat komend jaar toch echt verandering in komen. Na de mislukte introductie van Strongbow een paar jaar terug, wil Heineken toch weer fors inzetten op ciders. Er waren al de ‘vrouwelijke’ cider Jillz en de iets ‘mannelijker’ Apple Bandit. Maar om de ‘echte bierdrinker’ – toch meestal man – te verleiden eens iets anders te proberen, en om mensen te bereiken die niet van bier houden, lanceert Heineken nog een paar cidermerken: de van oorsprong Britse ciders Bulmers en Blind Pig, Old Mout (Nieuw-Zeeland) en het Belgische cidermerk Stassen. Volgens door Heineken gepubliceerde cijfers groeit de wereldwijde afzet van cider met 4 procent per jaar, twee keer zo snel als bier. ‘In Engeland is cider wat pils is in Nederland’, zegt Bram Westenbrink, marketingdirecteur van Heineken Nederland. En hij hoopt op eenzelfde populariteit hier. ‘We geloven daarom dat nú het moment is om flink in te zetten op de cidercategorie in ons land. Wij zien grote potentie in deze innovatieve en boeiende categorie’, voegt algemeen directeur Heineken Nederland Pascal Gilet toe.

Leestip: Lotte Wolf voorspelt opkomst van cider

Cider hangt tussen bier en wijn in, meent de volgende die een lans wil breken voor cider: Misset Horeca’s wijnexpert Lotte Wolf, maître-sommelier bij Bridges* in Amsterdam. Een half jaar geleden voorspelde zij al de doorbraak van cider dit jaar. ‘Het mooie van cider is dat alles mag, gember, lemongrass, je kunt het zo gek niet bedenken of je mag het toevoegen. Het is een bijna onontdekte wereld die smacht naar aandacht en het zeker ook verdient.’

Trend 2: Low en no alcohol

Deze trend is niet nieuw maar wel sterk stijgend. Laag in calorieën wordt steeds belangrijker en het gebruik van weinig suiker en een laag alcoholpercentage haakt in op deze trend. Met alle aandacht voor healthy drinks zal het terraspubliek hiernaar op zoek zijn en zal er een groeiend assortiment op de kaart komen van dranken die op deze behoefte inhaken. Dat geldt zowel voor bier en wijn als voor cocktails. Zeker in die laatste categorie kan een terras zich onderscheiden. Bij een fijne warme terrasdag past een goede cocktail, en die is inmiddels ook steeds vaker alcoholvrij of -arm. Ook cocktails op basis van wijn of bier komen op, omdat deze per definitie al flink lager in alcoholpercentage zijn dan die met een gedistilleerde drank.

Tip: Bekijk hier de cocktailblogs van Tess Posthumus

‘Bier- en wijncocktails zijn de brug tussen de softdrinks en de cocktails’, zegt Harry Sikkema van Il Miogusto, producent van Italiaanse mousserende wijnen. ‘Laag in alcohol, in combinatie met bubbels geeft dit eindeloze cocktailmogelijkheden voor een breed publiek. Ik denk dat de grote groei komt van laag alcoholische dranken op basis van wijn, sherry of zelfs port. Bij Il Miogusto zijn bijvoorbeeld de wijncocktails zoals Amerenissima hiervan een prima voorbeeld met slechts 6,9 procent alcohol. De trendy smaken zijn watermeloen, kers en wat te denken van de onlangs gesignaleerde cannabis-cocktail?’
Terras trends 2017 - gua baoThomas Wijns, zytholoog bij Warsteiner: ‘De consumptie van licht alcoholische en alcoholvrije bieren zit al een aantal jaren flink in de lift. Deze groei blijft de komende jaren zeker nog aanhouden. Logisch dat brouwers zich daarom steeds meer gaan toeleggen op het brouwen van meer smaakvolle licht alcoholische en alcoholvrije bieren.’ Voorbeelden hiervan zijn BrewDog Dead Pony of Jopen Life’s a beach (licht alcoholisch) en Warsteiner Alkoholfrei en Weihenstephaner Original Alkoholfrei (alcoholvrij). ‘De smaak en kwaliteit zijn bij deze bieren de leidende factoren, niet de alcohol.’

Trend 3: Gua bao

Aziatisch eten blijft mateloos populair. Veel van de gerechten zijn ontstaan als streetfood, en dus handzaam. Hierdoor zijn ze goed bruikbaar op het terras: er kan mee gelopen worden en een windvlaag doet zo’n gerecht weinig. Na dim-sum en sushi is het inmiddels de volgende Aziatische snack die opkomt: de gua bao (letterlijk ‘gesneden brood’) zijn gestoomde Taiwanese broodjes – niet te verwarren met de Vietnamese bahn bao, de bekende bolvormige dichte broodjes met vulling erin. In Azië is de gua bao ultiem streetfood, dubbelgevouwen en belegd met bijvoorbeeld pulled pork of pekingeend. En veel groenten natuurlijk. Onder meer gespot op de Horecava, bij Hekos.

Trend 4: Matcha

Hip én gezond, daarmee wil iedere terrasgast gezien worden. Dit Japanse theepoeder zit vol antioxidanten en is in de smaak rijk aan umami. De klassieke serveerwijze is met gekookt water dat is afgekoeld tot 80°C. Giet dat in een kom met matchapoeder en klop schuimig. Dat mag met een traditionele bamboe matchaklopper, maar een gewone garde doet het ook. Je kunt hem ook weer laten afkoelen en met ijs serveren als matcha-ijsthee. Met de Terras trends 2017 - matchafelgroene kleur doet hij het goed op elk terras.

Leestip: Wat is Matcha thee exact?

Trend 5: Cascara

Van thee naar koffie is maar een kleine stap. Wat bij koffie eeuwen als afvalproduct werd gezien, krijgt nu een heel eigen drankje: cascara. Dit is de naam voor het vruchtvlees dat in de ‘gewassen’ verwerkingsmethode van koffie direct na het plukken van de boon wordt gescheiden. Dit vruchtvlees wordt gedroogd verkocht en daarna weer geïnfuseerd tot limonade of thee. Je kunt het zelf maken, maar er zijn ook al kant-en-klare cascara frisdranken op de markt, met en zonder koolzuur.

Trend 6: Poké bowl

De volgende is een mooi staaltje fusion cooking. Wie voor het eerst een poké bowl ziet, zou denken dat ook deze trend weer is geworteld in Aziatische streetfood. Maar Azië ligt ver van de bakermat van dit gerecht. Poké is een traditioneel Hawaiiaans gerecht, waarvan de naam is afgeleid van het werkwoord kleinsnijden. Oorspronkelijk bestond het dan ook uitsluitend uit kleingesneden en gemarineerde rauwe vis, meestal tonijn of octopus. Maar heel gek is de gedachte aan Aziatische streetfood niet, want de poké evolueerde in Azië door tot poké bowl: een Terras trends 2017 - poké bowlvolwaardig gerecht in een kom met rijst, groente, avocado en wakamé. Inmiddels zijn talloze variaties denkbaar, zowel voor de vis als voor de groente. Omdat alles in een diepe kom zit en lauw of koud gegeten wordt, is dit een ideaal terrasgerecht op warme dagen. In Rotterdam zit zelfs een restaurant met de naam Poké Bowl, dat zich uitsluitend richt op deze Hawaiiaans-Aziatische terrasknaller.

Trend 7: Fruit en bier

In eerste instantie werd gek opgekeken toen enkele brouwers afgelopen jaren bier en fruit gingen combineren. Grolsch had jaren terug al licht alcoholische bieren met bijvoorbeeld citroen of grapefruit, maar in navolging van de radler-trend worden nu meer licht alcoholische bieren met fruit op de markt gebracht. Ideaal voor warme dagen: dorstlessend, en gasten kunnen er zonder problemen meer dan één van drinken.
Thomas Wijns: ‘De radler-markt groeit al een paar jaar. Afgelopen december is Warsteiner Premium Radler in de ‘Beste Product van het Jaar 2016-2017’-verkiezing uitgeroepen tot beste product in de categorie ‘bier’, waarin verschillende biertypen genomineerd waren. Naast het radler-segment ontstaat er een nieuwe niche met bier, gecombineerd met diverse vruchtenschillen en sappen. Denk hierbij aan Terras trends 2017 - fruit en biereen IPA vermengd met grapefruitsap (zoals BrewDog Elvis Juice), een zware stout met kokos of een tripel met druivensap, zoals de d’Achouffe Château d’Ychouffe. Deze bieren zullen in combinatie met fruit een zekere frissigheid in zich hebben. In de VS zijn ze hier al een tijdje mee bezig. Daar is het motto momenteel: sour is the new bitter.’

Leestip: Dé vijf biertrends voor 2017 volgens Thomas Wijns

Ook Martin Yntema, landendirecteur AB InBev Nederland ziet dat radler de afgelopen jaren een van de populairste bieren op het terras is. ‘Maar we zien ook dat het segment een nieuwe impuls nodig heeft. Er is potentie, volgens GFK 2016 drinkt 53 procent van de pilsconsumenten nu nog geen radler.’ Volgens Yntema vinden ‘echte bierliefhebbers’ de smaak van radler vaak te zoet. Ook bij AB InBev zien ze dus ruimte voor nieuwe, minder zoete varianten. Hertog Jan komt eind maart met radlers op basis van Hertog Jan Pilsener: Hertog Jan Bastaard. 2,7 procent alcohol in twee varianten: gember & citroen en appel & citroengras. ‘Deze zijn volledig gebrouwen met biergist, ook de vruchtenlimonade’, zegt Hertog Jans meesterbrouwer Gerard van den Broek. ‘Hertog Jan Bastaard heeft hierdoor een smaak die de perfecte balans is tussen bitter en zoet.’

Trend 8: Craft beer pils

Nederlandse (lokale) bierbrouwers zijn de afgelopen jaren als paddenstoelen uit de grond geschoten. Die begonnen zonder uitzondering met speciaalbieren. Maar die kleine craft beer brouwerijen wagen zich vaker aan het brouwen van pilsner – brouwtechnisch een van de meest uitdagende bierstijlen om te maken. Een voorbode van deze trend is al te zien in de VS en Engeland, waar nieuwe brouwerijen ongefilterde pilseners en Duitse pilsenertypes op de markt brengen. Voorbeelden van deze trend zijn het Londense Four Pure en Lagunitas uit de USA. Na de explosie van extreme biersmaken gaat de bierliefhebber toch voor een smaakvolle dorstlesser met Terras trends 2017 - hartige pannenkoek. De winnende pannenkoek: Dwars door de groententuin van De Heikampkarakter. Pilsener is niet voor niets de meest gedronken bierstijl ter wereld.

Trend 9: Hartige wafels en pannenkoeken

Wafels en pannenkoeken zijn door hun korte bereidingstijd fijne terrasgerechten, zeker voor gezinnen met kinderen. Traditioneel worden wafels en pannenkoeken zoet belegd, maar in de huidige ‘war on sugar’ worden ook hartige smaken gecombineerd. In het Londense restaurant Duck&Waffle krijg je zoals de naam doet vermoeden, gebraden eend en wafels, en bij het NK Pannenkoekenbakken was het thema ‘groenten’ en zagen we bijzondere hartige creaties voorbij komen, onder meer met in het beslag meegebakken kruiden of courgette. Dit kan een welkome afwisseling zijn voor ouders die hun kinderen niet te veel suiker willen laten eten.

Bekijk hier tips van de winnaar van het NK Pannenkoekenbakken 2017Terras trends 2017 - water met een smaakje

Trend 10: Water met een smaakje

Over dorstlessers gesproken: het aandeel water in verkochte non-alcoholische dranken groeit al jaren, waar het totale volume non-alcoholische dranken al jaren afneemt. Die afname wordt nu versterkt door de slechte naam die suiker in korte tijd gekregen heeft. Een kwart van de Nederlanders geeft volgens onderzoek aan het eten van minder suiker belangrijk te vinden, en frisdrank wordt inmiddels na fastfood en snoep als meest ongezonde f&b-categorie genoemd. Hierdoor neemt de consumptie van frisdrank af. Maar niet van water, wat toch de naam heeft weinig tot geen calorieën te hebben. Maar omdat smaak voor veel gasten ook belangrijk is, en je op de smaak van water snel bent uitgekeken, groeit de markt voor water met een smaakje enorm. Dit is eenvoudig zelf te maken door bijvoorbeeld munt en limoen, of citroengras en frambozen een paar uur te infuseren in een kan koud water. Maar ook leveranciers komen met waters met een smaakje op de proppen. Chaudfontaine heeft waters met munt of citroen, en ook Spa en Sourcy hebben vergelijkbare smaken. Die laatste introduceert nu de Spa Touch Of, in glazen horecaflesjes, in de smaken citroen en grapefruit.

Leestip: Het ideale horecaterras: van inrichting tot personeel

Reageer op dit artikel