artikel

Tips om losse thee te serveren in de horeca

Café 2785

Thuis een kopje thee drinken is goedkoper, dan in een horecagelegenheid. Dus dan moet je als horecaondernemer wel iets extra’s bieden. Gasten zijn bereid meer te betalen voor losse thee. Maar hoe serveer je die? Misset Horeca zette een aantal mogelijkheden op een rij.

Tips om losse thee te serveren in de horeca

1) In een handomdraai losse thee

Mark van den Bogaart ontwikkelde TwisTea. ‘Er bestond geen mooie, exclusieve en toch eenvoudige manier om losse thee te presenteren. Góede echte thee. Daar wilde ik iets mee doen’, aldus de theesommelier die met brons naar huis ging tijdens de Dutch Tea Championship 2017.

Tips om losse thee te serverenVan den Bogaart sloeg aan het brainstormen, schetsen, ontwerpen, sparren en uitwerken. Zo ontstond de theecarrousel die in een handomdraai een portie losse thee geeft, precies genoeg voor een kop thee. TwisTea staat voor het creëren van een grotere beleving voor je gast. Daarmee neemt het een deel van de werkzaamheden van de bediening over. De thee-carrousel is eenvoudig in één handeling mee te nemen naar tafel, waarna het aan de gast is om zijn perfecte kopje thee te zetten. Door het gebruik van losse thee heeft niet ieder geserveerd kopje een individuele verpakking nodig, waardoor je je hoeveelheid afval kan minimaliseren. De combinatie van een hoge kwaliteit en een leuke beleving zorgt ervoor dat de gast bereid is meer te betalen voor een kopje thee, aldus de bedenker van TwisTea.
TwisTea.nl


2) Post uit Sri Lanka

Peeze heeft een eigen theelijn ontwikkeld, genaamd Communitea. Dit nieuwe theeconcept geeft met persoonlijke verhalen uit Sri Lanka een originele invulling aan ‘bewust genieten’.

Tips om losse thee te serverenDe gemeenschap in Sri Lanka is gevraagd om mee te helpen de verpakkingen vorm te geven door middel van tekeningen, persoonlijke spullen of objecten. Deze vind je terug als beeld op de doosjes en zakjes. Daarnaast draagt elke theesmaak zijn eigen boodschap voor de theedrinker op de achterzijde of daadwerkelijk in de vorm van een briefje. Zo zorgt Peeze voor een maximale beleving tijdens het drinken van de thee. Communitea is Fairtrade/Max Havelaar-gecertificeerd en zes van de twaalf smaken zijn daarnaast ook biologisch. Verder draagt elk kopje thee bij aan een ontwikkelingproject.

Het assortiment bestaat uit twee theelijnen genaamd Colombo en Kandy. Eerstgenoemde zit verpakt in luxe buideltjes en is voorzien van een briefje met een persoonlijke boodschap uit Sri Lanka. Bij de Kandy-lijn staat deze op de achterzijde van de sachets vermeld. Beide collecties worden gepresenteerd in theekisten en aangevuld met stijlvol servies en theekaarten om de beleving ook naar de gasten te communiceren.
Communitea.nl


3) Inclusief theemenu

Tea Barney en Tea Betty zijn bedacht door theeleverancier Tea Bar om het serveren van losse thee in de horeca leuker en makkelijker te maken.

Tips om losse thee te serverenIn 2013 werd Tea Betty uitgebracht: een witte houten draaischijf met verschillende soorten thee. Een hit bij high tea-zaken. ‘Broertje’ Tea Barney volgde een jaar later: een luxe eikenhouten plankje met mini weckpotjes gevuld met losse thee. Elk potje is met reliëftape van een naam voorzien. De gast mag met een maatlepel zelf de thee scheppen in een theezeef.
Middels een bijgevoegd handgemaakt theemenu worden de theesoorten uitgelegd. De keuze bestaat uit biologische theesoorten en een variant met de bestsellers van Tea Bar.
Horeca-teabar.nl


4) Dertien duurzame
theesoorten in een doos

Van oorsprong is Hesselink Koffie een koffiebranderij, maar verleidt inmiddels ook theeproevers met een uitgebreid thee assortiment: de duurzame Veine thee. ‘Quelle veine!’ komt uit de Franse taal en staat voor ‘Wat een geluk!’. Centraal staat niet alleen het geluk van de proever, maar ook de rijkdom van de aarde.

Tips om losse thee te serverenDe gehele productie is ingericht op het behoud van de natuur en het respectvol omgaan met wat zij voortbrengt. Niet alleen de thee is duurzaam, er wordt ook gebruik gemaakt van duurzame verpakkingen van hoge kwaliteit. Veine Thee is verkrijgbaar in dertien smaken. Van de klassieke zwarte Earl Grey met een hint van de citrusachtige bergamotplant, tot een thee met gember en citroengras of de thee Wintergeluk: een melange van kaneel, kruidnagel, zoethout en anijs.

Hesselinkkoffie.nl


5) Magnetisch theedispay

Evans & Watson biedt losse thee op een magnetisch display. Met op de wikkel van ieder blikje het verhaal over de thee.

Tips om losse thee te serverenBij het afnemen van een theeconcept worden de theeblikjes (4 x 30 gram) met kijkvenster voorzien van een leuke wikkel. Op de wikkel staat informatie over de oorsprong van de thee, de ingrediënten en de zetmethode.
Theegroothandel Evans & Watson biedt thee, mate, matcha en accessoires. Voor de theedisplay met de theeblikjes kan worden gekozen uit verschillende samenstellingen: van de bekende klassiekers tot aan de populairste theeën
van Evans & Watson.

Evansnwatson.nl


Arnoud Francken van Axxent Masters in Tea zet een reeks theetrends op een rij.

Gasten willen verrast worden

  1.  Aandacht: ‘Aandacht voor thee wordt steeds belangrijker in de horeca. Wanneer thee op een mooie manier wordt gepresenteerd, dan ziet een gast dat er aandacht is voor het product.’
  2. Kwaliteit: ‘Je ziet steeds meer kwaliteitsthee in de horeca. Vooral losse thee.’
  3. Certificering: ‘Het is bijna een gegeven aan het worden: naast duurzaamheidslabels zie je de laatste tijd ook dat om bio-thee wordt gevraagd in de horeca.’
  4. Uitpakmoment: ‘Gasten willen verrast worden. Dit kan je bereiken door de thee op een mooie manier te presenteren, maar ook door het spannend te maken voor de gast. Zo zijn er bijvoorbeeld theesoorten op de markt die worden gepresenteerd in een boekendoosje, of in een envelopje met daarin een briefje met het verhaal waar de thee vandaan komt.’
  5. Trendy smaken: ‘Je ziet een ontzettende ontwikkeling in smaken. Bijvoorbeeld gemberthee. Maar ook matcha, een groene poeder gemaakt van vermalen theebladeren uit Japan, is sterk in opkomst. Superfoods raken steeds meer in thee verweven.’
  6. 6. De oorsprong: ‘Het wordt steeds belangrijker in de horeca om te vertellen wat de oorsprong van de thee is. En dan niet alleen waar deze vandaan komt, maar ook in welke omstandigheden de thee werd geplukt.’
  7. De theekaart: ‘Een speciale theekaart, dat is een trend die we steeds meer zien. In de kaart kan worden opgenomen waar de thee vandaan komt. Gasten willen steeds meer het verhaal achter een product weten.’
  8. Ontdekken: ‘Het ontdekken is eigenlijk de allesomvattende trend die zichtbaar is: gasten willen ontdekken: ze willen verrast worden met presentatie, achterhalen waar een product vandaan komt, maar ook nieuwe thee-soorten leren kennen.’

Tips: Meer omzet maken met thee

Tips: Meer omzet maken met thee

Lees ook: Tips: Meer omzet maken met thee

Reageer op dit artikel