artikel

Huiswijn in cafés: gast wil liefst sauvignon of merlot

Café 2592

Let op glaswerk, investeer in kennis en biedt minimaal twee soorten rood en twee soorten wit. Onderzoek naar wijn in bars en cafés wijst verder uit dat 90 procent van de gasten graag geïnformeerd wordt over de ‘huiswijn’. Qua wit ligt de voorkeur bij sauvignon blanc, chardonnay en pinot grigio. Als gasten een rode wijn kiezen, gaat de voorkeur uit naar een merlot, pinot noir of een tempranillo.

Huiswijn in cafés: gast wil liefst sauvignon of merlot

Onderzoek uit 2014 toonde aan dat 2,8 procent van de bezoekers van cafés en bars écht tevreden was over de huiswijn aldaar. Nieuw onderzoek, uitgevoerd door Annelotte van den Bosch van Pitch PR, wijst uit dat er ook anno 2016 nog veel te verbeteren is. Goede nieuws is wel dat meer mensen tevreden zijn over de huiswijn in cafés en bars. ‘3,5 procent van de 350 respondenten noemde de huiswijn goed, 13,5 procent sprak over slecht en het overige deel, 83 procent, zit daartussen en spreekt over gemiddeld of matig.’ Dat er dus wat te verbeteren valt, spreekt voor zich, vindt Van den Bosch. Op basis van de uitkomsten van haar onderzoek, distilleerde ze een aantal tips voor hogere tevredenheid over huiswijn.

  1. Rood: merlot, pinot noir of tempranillo
    Wanneer gasten rode huiswijn bestellen, hebben ze het liefst een merlot. Op twee een pinot noir en als derde keus gaven de respondenten een tempranillo aan. ‘Op de voet gevolgd door een cabernet sauvignon’, vult Van den Bosch aan.
  2. Wit: sauvignon blanc, chardonnay of pinot grigio
    Als gasten in een bar of café een witte wijn bestellen kiezen ze het vaaktst voor een sauvignon blanc of een chardonnay, in die volgorde. Op plek 3 en 4 komen respectievelijk de pinot grigio en de verdejo.
  3. Minimaal twee wit en twee rood
    ‘Gasten hebben graag de keuze. Dus niet alleen ‘een wijntje’ maar minimaal twee soorten wit en rood.
  4. Kennis medewerker speelt grote rol in verkoop
    Gasten kiezen hun wijn in een café of bar op basis van druivenras en land van herkomst blijkt uit het onderzoek. Maar daarnaast speelt -naast de verkoopprijs- ook de kennis van personeel een belangrijke rol. Van den Bosch: ‘Het loont dus om te investeren in het kennis van personeel.’
  5. Beleving: schenk in het zicht
    Een glas wijn voor iemand neerzetten heeft minder effect dan wanneer de wijn ofwel in het zicht ingeschonken wordt ofwel aan tafel. ‘Het draagt bij aan de beleving en daar hechten mensen waarde aan’, aldus Van den Bosch.
  6. Let op glaswerk
    Eén van de grootste ergernissen is het glaswerk. ‘Mensen willen graag een goed wijnglas’, vertelt Van den Bosch. ‘Een beschadigd of -érger- niet schoon glas is een enorme bron van ergernis. Maar daarnaast ook die kleine -voorheen- hippe glaasjes. Schenk wijn in een fatsoenlijk wijnglas.’
Reageer op dit artikel