artikel

Marketingtips Lodewijk van der Peet: ‘Heb je geen geld, toon dan lef’

Café 581

‘Heb je geen geld, toon dan lef’, aldus Lodewijk van der Peet van het Amsterdamse reclamebureau BeyenMeyer als het gaat om reclamecampagnes in de horeca. Maandag gaf hij tijdens een workshop op de Horecava in Amsterdam een aantal tips.

Marketingtips Lodewijk van der Peet: ‘Heb je geen geld, toon dan lef’

Als voorbeeld noemt hij de reclamecampagne van Chabrol Wines. Deze wijnimporteur- en leverancier wilde iets spraakmakends. En dat werd het: een dame die wijn van het lichaam van een man likt. ‘Een van de vestigingen van Chabrol Wines wilde niet meedoen, omdat deze de campagne té aanstootgevend vond.’ Dat bleek ook uit de resultaten. Voor alle vestigingen bleek het websitebezoek met gemiddeld 4.000 bezoeken te zijn gestegen. De verkoop was met 150 procent gestegen. ‘Dit gold voor alle vestigingen, behalve voor die ene zaak die niet mee wilde doen’, zo vertelt hij.

Knipsel

Verder tipt hij: ‘hoe scherper je horecaconcept, hoe beter. Keep it simple’. Nieuwe trend noemt hij dan ook de mono-concepten. Zaken met een conceptmatige aanpak, doordachte formules met duidelijke keuzes en een specialisme. Bijvoorbeeld Kip van ’t Spit, een restaurant dat hele en halve kippen op de kaart heeft staan. ‘Zoiets is voor gasten heel snel en duidelijk.’ Wel geeft hij nog mee dat dergelijke concepten een levenscyclus hebben van vijf jaar. ‘Daarna moet je weer een ander concept gaan bedenken.’

Social Media

Over social media zegt hij: ‘zorg dat je gasten gaat activeren om over jou te gaan posten. Gebruik het netwerk van je gasten. Bedenk iets wat het voor gasten aantrekkelijk maakt om over jou te posten.’

(C) Roel Dijkstra Fotografie / Foto Fred Libochant den Haag / restaurant Mama Kelly

(C) Roel Dijkstra Fotografie

Restaurant Mama Kelly in Den Haag bijvoorbeeld bedacht de photobooth. Een soort pashokje in het restaurant waar gasten in gaan staan en een seflie maken. Gasten taggen dan ook vaak Mama Kelly.

Het restaurant telt een kleine 15.000 ‘likes’ op Facebook. ‘Social media zijn zo onwijs belangrijk. Wordt echt nog onderschat’, aldus eigenaar Rein Rambaldo eerder tegenover Misset Horeca. ‘Ik denk dat het mij 30 procent van de omzet oplevert. Als ik op een doordeweekse ochtend zie dat we voor 60 à 70 procent gevuld zijn, dan wil ik dat voor die avond graag naar 90 procent trekken. Als we vervolgens een gebraden kippetje met een leuke tekst op Facebook plaatsen, dan zie je dat binnen één à twee uur het restaurant volstroomt.’

Allemaal gasten die trek krijgen bij het zien van gebraden kip en vervolgens bedenken dat ze geen zin hebben om te koken, zo stelt hij. ‘Nu kan je niet iedere dag een gebraden kip op Facebook zetten, daarin moet je creatief zijn. Dus geen menuutjes erop knallen met de tekst ‘like en share’, of ‘tag iemand die dit lekker vindt’, dat werkt op een gegeven moment niet meer.’

Rambaldo besteedt het werk op social media uit. ‘Ik heb daar iemand voor aangenomen en die doet dat superleuk. Je wilt met je bedrijf uniek zijn, zorg dat je dit ook bent op social media. Trek mensen naar je toe die daar handig in zijn en post verschillende dingen. Wij doen twee keer in de week iets met food, dan weer iets met humor, of iets vernieuwends, en verder hebben we de rubriek ‘Vijf vragen aan’.

Het hele jaar door pieken: 6 marketingtips

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels