artikel

Loonbeslag voor je horecamedewerker. Wat te doen?

Café 12

Ik heb als horecaondernemer een brief van het Zorginstituut ontvangen met de boodschap dat een deurwaarder bij een van mijn medewerkers de zorgpremie zal inhouden op het salaris omdat hij zijn zorgpremie niet betaalt… Hoe moet ik als werkgever omgaan met deze vorm van loonbeslag?

Loonbeslag voor je horecamedewerker. Wat te doen?

Dit lijkt te duiden op financiële problemen. De medewerker staat in de bediening en rekent dus ook met klanten af en komt in de kassa. Mijn onderbuik wordt onrustig… Moet ik maatregelen nemen?

Het is belangrijk om in zo’n situatie geen overhaaste conclusies te trekken of beslissingen te nemen, maar het is wel verstandig om na te denken wat zo’n loonbeslag van het Zorginstituut voor de betrokken medewerker en jouw bedrijf impliceert. Als werkgever moet je in ieder geval verplicht meewerken aan het loonbeslag;

Praten over het loonbeslag

Ga als werkgever in ieder geval met de medewerker in gesprek over de brief van de deurwaarder en het loonbeslag. Het is immers in beider belang dat deze situatie niet te lang blijft voortduren. Wellicht kom je meer te weten over de oorzaak van de geldzorgen die aan de basis liggen van dit loonbeslag. Is het een eenmalig iets of is er meer aan de hand? Of zou dit probleem wel eens structureel kunnen zijn? Denk aan gokproblemen,  verslavingsproblematiek, ‘foute’ vrienden et cetera

Als je horecamedewerker bereid is meer te vertellen over het ontstaan van de geldzorgen aan jouw als werkgever, kun je wellicht samen kijken hoe je er iets aan kunt doen.

Wees alert op signalen

Neem de direct leidinggevende van de medewerker in vertrouwen en leg de situatie rondom het loonbeslag uit. Mloonbeslagisschien heeft die al iets van de problemen gemerkt aan de medewerker: gedraagt de medewerker zich anders dan anders? Is er iets in het functioneren van de medewerker opgevallen?

Natuurlijk moet je goed de kasverschillen in de gaten houden. Dat geldt altijd. Maar een beetje extra alertheid, ‘gezonde argwaan’ kan geen kwaad in dit geval.

Niemand wordt er beter van als de medewerker onverhoopt toch een greep uit de kas doet om zijn financiële problemen te verbeteren. Zo’n actie levert alleen maar verliezers op. Dan kan het in het belang van de medewerker zelf zijn om hem te behoeden voor een mogelijke misstap.

Maak daarom een goede afweging van het risico: laat je iemand zijn normale werkzaamheden uitvoeren, waarbij hij met grote sommen geld omgaat? Of is het wijsheid om iemand tijdelijk andere werkzaamheden te laten uitvoeren? Een kat in het nauw – en dat is iemand die met loonbeslag te maken krijgt – kan rare sprongen maken. Maar wanneer iemand niet aan de verleiding wordt blootgesteld, is de kans kleiner dat er rare dingen gebeuren.

>> MEER ADVIEZEN VAN OUD-POLITIEMAN PIET VAN GELDER

Korting training Fact Finding

Meer weten over het omgaan met interne incidenten, preventief of als het je onverhoopt toch is overkomen? Kijk op www.fact-finding.nl of volg de training Fact Finding op 17-18 mei a.s.

De eerste 2 aanmeldingen krijgen 25% korting op de trainingsprijs*. Vermeld bij de aanmelding MissetHoreca.

*Niet in combinatie met korting bij deelname van 2 of meer deelnemers van zelfde organisatie.

 

Piet van Gelder en Bregje de Lannoy

Piet van Gelder en Bregje de Lannoy

Wilt u zelf iets aan Piet van Gelder en Bregje de Lannoy voorleggen? Stuur uw vraag dan per mail naar NathalieBluiminck@vakmedianet.nl en we leggen de vraag aan Van Gelder voor.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels