artikel

Motiveer personeel: meet en stel normen in horeca

Café 980

‘Met goed personeel kan je je onderscheiden’, aldus horecaondernemer Marinus Bothof van Fuiks Eten & Drinken in Capelle aan den IJssel. ‘De generatie Z – iedereen die tussen 1992 en nu is geboren – wil gemotiveerd worden, maar ook geïnspireerd.’ Maar personeel motiveren: hoe doe je dat? Bothof vertelt het tijdens zijn sessie op de Misset Horeca Terras Bootcamp.

Motiveer personeel: meet en stel normen in horeca

‘Stel normen, verdien geld’, zo luidt de titel van zijn sessie op de Terras Bootcamp. ‘De generatie Z wil graag transparantie, wil openheid van zaken’, zo stelt Marinus Bothof. Hij deelt om die reden veel cijfers met zijn medewerkers, maar stelt ook succesnormen om zijn personeel te motiveren. ‘Stel voor jezelf en je team een norm vast.’ Bijvoorbeeld een succesnorm op het gebied van het aantal couverts, of een succesnorm voor de gemiddelde besteding bij het diner en de lunch.’

Leestip: Koks bij sterrestaurant Kaatje bij de Sluis werken 45 uur per week

Medewerkers stimuleren: stel normen en meet ze

Het delen van cijfers en informatie opent volgens Bothof het gesprek. ‘Ook is dan sprake van kopieergedrag.’ Bothof heeft constant inzicht in alle processen die van invloed zijn op het functioneren van zijn organisatie. Het stellen van normen en meten van verschillende resultaten en daar actie op ondernemen vormen de basis voor zijn succes.

Personeel motiveren met een stappenteller

De horecaondernemer meet onder meer de persoonlijke verkoopcijfers van zijn medewerkers, de gemiddelde besteding per tafel en de arbeidsproductiviteit. Dit om zijn personeel te motiveren tot goede prestaties. Ook startte hij vorig jaar met een stappenteller voor de medewerkers in de keuken en op de vloer. ‘Medewerkers vinden het leuk om te zien hoeveel kilometers ze maken. Ze krijgen er lol in – ze praten er samen over – maar het stimuleert ook om logisch te lopen en in de ruimte te lopen – ook dat levert bestellingen op.’ Ook tipt Bothof om gebruik te maken van de cijfers die Google biedt. ‘Wanneer je deze gegevens invoert zie je de piekmomenten van je zaak.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels