artikel

Terras Bootcamp: 32 tips voor een succesvol terras

Café 1349

Satellliet Meubelen, gastheer van de Misset Horeca Terras Bootcamp, verzorgde voor de deelnemers een workshop. Deelnemers konden met elkaar kwartetten om zo keuzes te maken voor de inrichting van het terras. Op basis van 8 thema’s worden 32 praktische tips gepresenteerd die alles te maken hebben met gastvrijheid en beleving.

Terras Bootcamp: 32 tips voor een succesvol terras

De deelnemers gingen in groepjes aan de slag en kozen de onderwerpen die bij hun ambitie en hun bedrijf passen. Daarmee kan een plan van aanpak worden gemaakt voor het terras. Ambitie is een van de 8 thema’s. Hieronder vallen de vier subthema’s meerwaarde, doelstelling, brainstorm en trots. De laatste kaart werd tijdens de Terras Bootcamp veel besproken. Een van de deelnemers: ‘Ik vind het belangrijk dat we als medewerkers trots zijn op ons bedrijf en op elkaar. Zo word je een hecht team en dat straal je uit naar de gasten.’ Een ander veel genoemd subthema is licht. ‘Wij zitten met ons bedrijf een beetje afgelegen en ik heb gemerkt dat kaarsen en fakkels een enorme stopkracht hebben. Mensen die langs fietsen stoppen toch eerder bij een gezellig verlicht terras’, aldus een horecamedewerker.

Leestip: Wouter Verkerk: Terrastips en trends

8 thema’s en 32 tips voor een succesvol terras

Terras Bootcamp thema 1 Ambitie: 

Meerwaarde: benoem wat de meerwaarde is van je bedrijf. Waarin onderscheid je jezelf van anderen? Het antwoord kan zowel over de uitstraling gaan als over het product of assortiment.
Doelstelling: bepaal een lange termijn doel en alle neuzen gaan bijna automatisch dezelfde kant op staan.
Brainstorm: organiseer brainstormsessies met alle medewerkers. De kennis uit hun dagelijkse praktijk is van grote waarde. Maak hieruit afspraken en check het vervolg.
Trots: investeer in het team. Zo wordt iedereen een trotse medewerkers, die dit ook uit zal dragen naar de gasten.

Leestip: hoe kun je je personeel motiveren?

Terras Bootcamp thema 2 Winst:

Optimaal gebruik vierkante meters: weinig ruimte betekent compacte meubelen. Reken in dat geval minimaal 1 vierkante meter per persoon. Een meer royale zit vraagt om minimaal 1,5 vierkante meter per persoon. Dit is overigens inclusief looplijnen.
Lange zit of korte zit: statafels en barkrukken of comfortabel loungen? De gewenste omloopsnelheid is van invloed op de keuze voor een model en andersom.
Eerste gast, laatste gast: juist in de daluren valt winst te boeken. Verleid zowel de eerste gast op de vroege maandagmorgen als de laatste gast op een mooie avond aan het einde van het seizoen.
Dagelijks gebruik: niet de aanschafwaarde, maar het dagelijks gebruik en de afschrijving bepalen de winst van uw investering.

Terras Bootcamp thema 3 Lay-out:

Wat schaft de pot: leg vast wat er uit de keuken komt. Dit moet naadloos aansluiten op de lay-out van interieur of terras. Maken we cocktails of pannenkoeken? Tafels royaal indekken of snel en praktisch schoon kunnen maken?
Wie is de gast: zorg dat we onze gast in het vizier hebben, dan kunnen we daarop sturen. Zoek naar hun speciale wensen of behoeftes. Groepen, gezinnen of stelletjes. Oud of jong. Aanschuiven met de hele familie of intiem dineren?
Mix & match: creëer met verschillende stijlen en producten die uitnodigende sfeer. Maak daarbij gebruik van het vlekkenplan. En wissel hoge zit en lage zit af.
Personal touch: voeg zout en peper toe naar smaak. Zo ook in de aankleding van uw bedrijf. Maak gebruik van originele thema’s, logo of huisstijl.

Terras Bootcamp thema 4 Routing:

Tijd is geld: maak voordat u uw interieur of terras gaat invullen een indelingsschets. Teken daarop korte looplijnen zodat de medewerkers snel bij de gasten kunnen zijn.
Keuken/bar/kassa/toilet: de vier pijlers waarop ieder bedrijf functioneert, verdienen bescherming via een goede signing en ruime aan- en afvoerroutes.
Vlekkenplan: na het bepalen van de aanlooproutes, looplijnen en zichtlijnen ontstaat een vlekkenplan waarop het interieur of terras verantwoord kan worden ingevuld.
Aanzicht & uitzicht: het oog wil ook wat. Vang de passant met een fraaie uitstraling van het terras. Denk ook aan de stand van de zon. En bescherm het aanzicht en het uitzicht.

Terras Bootcamp thema 5 Aan de slag:

Logistiek: denk vooral bij terras voor de aanschaf aan praktische zaken rondom afmeting, gewicht, volume en opslag.
Techniek: laat je informeren over technische specificaties van producten. Slimme oplossingen verdienen zichzelf terug, zoals nestelbare tafels of anti-diefstal ‘ogen’.
Gebruik: maak een persoon verantwoordelijk voor de uitstraling van het terras. Creëer iedere dag opnieuw een warm welkom en pas op voor ruimtevervuiling.
APK: repareer kleine schades direct en organiseer met je leverancier jaarlijks een check-up, een Algehele Periodieke Keuring.

Terras Bootcamp thema 6 Trends:

Maatwerk: gezond en duurzaam is de standaard geworden, De trend wordt maatwerk, meer ruimte voor originele ideeën en persoonlijke keuzes, direct aan tafel.
Waarde: uitgaan verandert langzaam. Gasten zijn gevoelig voor de waarde die schuilt achter een concept. Minder spektakel, meer feel-good. Wij gaan van belevenis naar betekenis.
Traditie: eerlijk, authentiek en ambachtelijk. De traditionele slager, bakker en groenteboer krijgen alle lof. Het aanbod is echt en gemeend, anders prikken gasten er zo doorheen.
Global: de nieuwe generatie gasten zijn Global Nomads. Culinaire belevenissen van hun reizen willen zij thuis ook graag aangeboden krijgen vanuit internationaal georiënteerde keukens met steet-food invloeden.

Terras Bootcamp thema 7 Beleving:

Geur: besteed aandacht aan de juiste aankleding en sfeer. Probeer alle zintuigen te prikkelen, bijvoorbeeld met geurbeleving. Een subtiele en prettige geur zorgt ervoor dat gasten zich op hun gemak voelen.
Groen: groen decor is trendy en krijgt ook weer de aandacht die het verdient. Voor buiten en binnen, decoratief en functioneel. Groen streelt het oog, heeft een gezond effect en kan zowel functioneel als decoratief ingezet worden.
Licht: een goed lichtplan houdt rekening met sfeer, uitstraling en natuurlijke beleving. Door goed licht kan je daar waar nodig de accenten leggen en de juiste sfeer creëren.
Geluid: ongemerkt brengt het juiste geluid op de achtergrond je in de juiste stemming. En tegenovergesteld: storend geluid, zoals kletterend servies, kan met akoestische oplossingen eenvoudig worden bestreden.

Terras Bootcamp thema 8 Storytelling:

Concept: verras de gast met een goed verhaal. Laat zien waar u voor staat en wie u bent. Probeer deze vraag beknopt te beantwoorden: Waar moet men mij van kennen?
Events: zoek contact met de gasten door regelmatig iets extra’s te organiseren. Dat hoeft niet altijd groots en meeslepend te zijn. Laat succesvolle evenementen terugkomen. Zet ze op een activiteitenkalender.
Mond tot mond: durf de vraag te stellen: Mogen wij u nog eens terug verwachten? gasten voelen dat hun mening telt en worden ambassadeurs. Er bestaat geen betere reclame.
Media: activiteiten en nieuwsfeiten moeten kersvers verspreid worden. Maak een persoon hiervoor verantwoordelijk en zorg dat ze met regelmaat verspreid worden.

Lees meer over de Terras Bootcamp van Misset Horeca

Reageer op dit artikel