artikel

De Poshoorn Maastricht: Nieuw elan voor oude dame

Café 8423

Alleen al het feit dat hij gevraagd werd of hij interesse had in de overname van De Poshoorn, vond Yves Mullenders een eer. De Maastrichtse ondernemer heeft het iconische café, in 2002 nog winnaar van de Café Top 100, flink onder handen genomen; het interieur is vernieuwd, de kenmerkende tegelvloer is vervangen door een houten variant, Gulpener is na acht decennia ingeruild voor Brand en eten krijgt een grotere rol: ‘Maar dit blijft een écht biercafé, dat is en blijft de voornaamste functie van De Poshoorn.’

De Poshoorn Maastricht: Nieuw elan voor oude dame

Het cliché van de circel die rond is, zullen we de lezer besparen, maar feit is wel dat Yves Mullenders (35), nu eigenaar is van het café waar hij dertien jaar geleden nog achter de bar stond. ‘Dat maakt het wel een mooi verhaal’, erkent de jonge Limburger. ‘Ik had nadat ik mijn studie had afgerond, al eens bij Ger Franzen (de vorige eigenaar, red.) gekeken of ik bij De Poshoorn fulltime in dienst kon treden, maar vervolgens koos ik een hele andere carrière als beursorganisator bij MECC hier in Maastricht.’

Onderhandelen in stilte

Eind oktober 2016 werd Mullenders benaderd. Of hij interesse heeft in de overname van het iconische café. Gezondheidsredenen dwingen Franzen om na zo’n twintig jaar afscheid te nemen van zijn zaak. Mullenders ziet de potentie van het café dat volgens hem nog altijd een topzaak is, maar wel wat nieuw elan kan gebruiken. ‘Alleen al de locatie: vanaf het station is dit het eerste échte café dat je tegenkomt en het eerste grote terras met zo’n tachtig stoelen.’ Maar ook de historie spreekt hem aan. ‘Als je een top-5 van cafés in Maastricht maakt, zit De Poshoorn daar zeker bij.’ Na een korte onderhandeling is het café, dat de Café Top 100 in 2002 won, 1 januari 2017 officieel van hem.

Yves Mullenders, De Poshoorn

Yves Mullenders, sinds 1 januari 2017 eigenaar van De Poshoorn. Foto: Marcel van Hoorn.

En dat korte onderhandelen komt vooral omdat Mullenders zo ontzettend graag wil. ‘Ik merkte dat het Ger Franzen moeite kostte, na zo’n lange tijd afscheid te nemen van zijn zaak. Ik heb hem toevertrouwd dat hij zijn café zou overdoen aan iemand die er heel graag mee aan de slag wil en voor wie het ‘gewoon goed’ voelt.’ Die onderhandelingen hebben we heel stil gevoerd’, vervolgt Mullenders. ‘Want ik vermoedde dat er meer geïnteresseerden zouden zijn, zodra ze zouden horen dat De Poshoorn te koop zou staan.’ Trots: ‘En dat bleek achteraf ook wel trouwens. Toen hoorde ik wel geluiden van ‘Als ik dat had geweten…’

 

Lees ook: De Poshoorn is Café van het Jaar 2002

Modern met behoud van sfeer

De grote verbouwing heeft plaatsgevonden direct na carnaval. Toen ging De Poshoorn veertien dagen dicht. En één van de meest in het oogspringende facetten van het café heeft Mullenders direct vervangen; de vloer. ‘Ik kreeg daar direct na de overname al veel vragen over: je gaat toch wel de vloer vervangen? Dus ja, daar ligt nu een mooie houten vloer, in plaats van de lichte tegels. Daarnaast zijn de lambriseringen en het plafond donker geschilderd.’ De tegels zijn niet helemaal uit het interieur verdwenen. Tegen de bar aan ligt een tegeltjespatroon van zeshoekjes 220317, Maastricht: De Poshoorn. Foto: Marcel van Hoorn.en daar tegenaan weer de houten vloer. Mullenders vriendin Françoise Oostwegel is designer en nam de vernieuwing van het interieur voor haar rekening. ‘Gasten waren wel een beetje bang dat een jonge vrouw er een strakke, moderne zaak van zou maken’, lacht Mullenders. ‘Maar we hebben bewust de sfeer behouden, ook bijvoorbeeld door er geen marmeren bar in te plaatsen.’ Dat marmer is wel deels terug te vinden  in het meubilair. Mullenders: ‘We hebben de oude tafels bijvoorbeeld vervangen door groene marmeren tafels.’ Een nieuwe bar, met nieuwe koelingen, nieuw meubilair, aanpassingen in de keuken, een nieuwe vloer; het vergt het nodige in financieel opzicht van de jonge ondernemer, die de verbouwing voor eigen rekening neemt. Qua cijfers is Mullenders niet scheutig. ‘Maar alles bij elkaar ben je zeker €75.000 verder.’

‘Uiteindelijk wil ik in de drie top-100’s van Misset komen: Café, Koffie en Terras. Dat houd ik mijn personeel ook voor: dat zijn de maatstaven voor de horeca.’

De Poshoorn: eten in een ‘écht biercafé’

De verbouwing is echter verder gegaan dan alleen het uiterlijk. Ook de factor eten en drinken werd onder handen genomen. Meest in het oog springend: de Gulpener-bordjes zijn vervangen door Brand. Iets waa220317, Maastricht: De Poshoorn. Foto: Marcel van Hoorn.r de brouwer uit Gulpen niet heel gelukkig mee was. ‘Nee, ze zaten al tachtig jaar in dit pand, maar mijn gevoel bij Brand is gewoon heel goed. Het is geen keuze voor het grote geld of iets dergelijks; maar gewoon een gevoel en het feit dat de marketing van Brand mij enorm aanstaat. Daarnaast werk ik al jarenlang heel prettig samen met die brouwer bij mijn andere zaak, Stadscafé Lure, dus als ik dan de keus heb als vrije ondernemer, dan kies ik voor Brand.’ Ook het eten krijgt een make-over. ‘We gaan om te beginnen een uurtje eerder open, 09.00 uur. Zo kunnen we nog meer inspelen op de ontbijtfunctie. En voorheen zaten de gasten ’s ochtends te eten in een bepaalde hoek, nu wil ik dat ze gewoon overal komen zitten, liefst gewoon in het café, dan zien voorbijgangers ook dat het gezellig en druk is.’ Daarnaast krijgt de lunch een upgrade. ‘In de Poshoorn kon je altijd goed lunchen, maar die kaart was dertien jaar niet veranderd. Nu staat er onder meer een broodje pulled pork op en steak ’n cheese.’ Het belangrijkste is wel dat De Poshoorn een biercafé blijft, benadrukt Mullenders. ‘Maar ik kom graag in Eindhoven, bij De Vooruitgang. Daar kun je alles, inclusief goed eten, maar de caféfunctie blijft goed bewaard.’ Dus gasten hoeven ook niet bang te zijn dat hun vaste stek een eetcafé wordt. ‘Absoluut niet. Maar als ik vier hamburgers, een beenham, een halve kip en daarnaast diverse soorten frites kan bestellen, dan is dat allemaal bier-ondersteunend.’ Maar dat eten een belangrijke rol krijgt, is voor Mullenders evident. ‘Als je dat niet doet, laat je een grote markt links liggen en heb je weinig aan je dagfunctie.

CV Yves Mullenders

Yves Mullenders is met zijn 35 jaar nog relatief jong. De Limburgse ondernemer heeft zijn sporen in de horeca al wel verdiend. Vroeger werkte hij zelf bij De Poshoorn en daarvoor ook bij de winnaar van de Café Top 100 2016: In de Karkol. Als ondernemer timmert Mullenders al weer zo’n tien jaar aan de weg. Hij heeft naast De Poshoorn Stadcafé Lure, een eetcafé dat hij tien jaar geleden startte en de Franse bistro Bouchon d’En Façe, beide ook in Maastricht.

Doelen stellen

Met de nieuwe opzet hoopt Mullenders ook een nieuwe doelgroep aan te boren, een wat jongere groep gasten. ‘Vanaf 25 jaar ongeveer. Maar daarbij ben ik erg zuinig op de oudere gasten die hier al jaren komen. Daar is ook echt wel rekening mee gehouden tijdens de verbouwing. Want die nieuwe groen-marmeren tafels, dat is jaren 50-stijl, toen zijn zij zo’n beetje geboren, dus dat moet hen ook 220317, Maastricht: De Poshoorn. Foto: Marcel van Hoorn.aanspreken.’ Welke doelen hij voor zichzelf gesteld heeft en wanneer Mullenders tevreden is bij De Poshoorn, willen we weten. Met een glimlach tegen de interviewer: ‘Dat ga jij leuk vinden om te horen: uiteindelijk wil ik in de drie top-100’s van Misset komen: Café, Koffie en Terras. Dat houd ik mijn personeel ook voor: dat zijn de maatstaven voor de horeca. Begrijp me goed; ik werk niet voor die lijsten. Maar als je in je zaak voor elkaar hebt wat in die rapportages gevraagd wordt, heb je een meer dan fatsoenlijk horecabedrijf.’

 

 

Schrijf je hier in voor de Café Top 100

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels