artikel

De Stelling: Als ondernemer moet je baas op eigen biertap zijn

Café 1063

Twee horecaprofessionals reageren iedere twee weken op een actuele stelling. Deze week is de stelling: ‘Als ondernemer moet je baas op eigen biertap zijn’. Lees hier de meningen van Harm van Deuren, horecaondernemer o.a. Bierfabriek en Bjorn van Dijl, horecaondernemer o.a. Crazy Piano’s. Reageer ook op de stelling, laat uw mening horen in de reacties.

De Stelling: Als ondernemer moet je baas op eigen biertap zijn

Als ‘baas op eigen biertap’ heb je geen last van onverwachte verhogingen van de brouwers.

Harm van Deuren: Sinds 2011 vragen wij aan onze gasten nog steeds dezelfde prijs voor ons bier. Een belangrijke factor voor deze stabiele prijs is dat wij onze eigen tapinstallatie beheren en hiermee een sterke onderhandelingspositie hebben naar de brouwerij. Die investering dien je altijd fluitend terug.’
Bjorn van Dijl: Zeker, met prijsverhogingen kun je sneller schakelen naar een andere aanbieder. Helaas is het wel vaak zo dat als één grote brouwer start met een verhoging, dat de rest volgt. Als meer horecaondernemers ‘eigen baas op de biertap’ zouden zijn, gaan de brouwerijen denk ik wel voorzichter om met verhogingen.

‘Die investering verdien je fluitend terug’
Harm van Deuren

 

Het beleid van de grote brouwers lijkt wel supermarkt eerst en dan pas de horeca.

Harm van Deuren: De relatie tussen de bierbrouwer en retail lijkt inderdaad evenwichtiger. De grote supermarktketens vertegenwoordigen de macht van de consument en daar luisteren de brouwers wel naar. Binnen de horeca overheersen vaak individuele belangen, zoals dat volgende verbouwinkje dat door de brouwer betaald moet gaan worden.
Bjorn van Dijl: Bij het supermarktkanaal gaat het om grote volumes. Zij leggen grof geld toe op merkbieren om de klanten naar ‘hun’ supermarkt toe te lokken. Er is zelfs een app om te zien waar de hoogste korting is. Heineken speelt hier met ‘biertegoed’ ook op in, dus ‘supermarkt eerst’ lijkt helaas wel te kloppen.

‘Verhoogt er één bierbrouwers dan volgt de rest’
Bjorn van Dijl

 

Overigens wordt de rol van ‘pils’ in een café steeds beperkter door de sterke vraag naar speciale bieren en cocktails.

Harm van Deuren: Klopt, maar nog steeds bestaat het merendeel van het biervolume uit pils. Je kunt overigens met pils best creatief zijn. Wij hebben een eigen ‘craft pilsener’ ongefilterd en niet-gepasteuriseerd, op de tap. Inmiddels leveren ook Grolsch, Brand en Amstel een dergelijk product, Pilsener strikes back!
Bjorn van Dijl: De stijgende vraag naar craft beer, wijn en cocktails is een trend waar we blij mee zijn, het creëert onderscheid en vermindert tegelijk de afhankelijkheid van de brouwer. Vroeger was de keuze van het huisbier belangrijk voor het aantrekken van gasten. Nu maakt onderscheid vermogen en beleving het verschil in de horeca.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels