artikel

Interne diefstal en sweethearting: hoe te voorkomen bij evenementen

Café 1293

Een feest op een dorpsplein, een festival waar meerdere horecaondernemers samenwerken. Personeelsleden van diverse bedrijven door elkaar en soms worden extra mensen van buiten aangetrokken. Hoe voorkom ik dan diefstal of sweethearting?

Interne diefstal en sweethearting: hoe te voorkomen bij evenementen

De tijd van festivals en evenementen breekt weer aan. Vaak wordt er bij deze gelegenheden gewerkt met mobiele barretjes of tappunten buiten. Het gebruik van kassa’s is soms lastig en ook lukt het niet altijd gebruik te maken van camera’s. Verder merk ik dat mijn personeel vaak niet eens tijd heeft om alles op een kassa aan te slaan, dus dan is het best makkelijk om hier en daar eens een drankje weg te geven. Hoe kun je als eigenaar een oogje in het zeil houden om sweethearting en interne diefstal van eigen personeel zo veel mogelijk te voorkomen in dit soort situaties? En wat doe ik als we werken met munten die vaak gewoon in een emmertje verdwijnen? Controleren is dan helemaal lastig.

Helemaal voorkomen of uitsluiten kun je sweethearting – drankjes weggeven door barmedewerkers – natuurlijk nooit. Maar hieronder volgen enkele tips die kunnen helpen.

Werk samen met andere horeca-ondernemers

Als je met verschillende horecaondernemers in de straat of op een evenement samenwerkt, kun je gezamenlijk afspraken maken. Bijvoorbeeld dat je gaat werken met munten die bezoekers bij een centrale kassa (met cameratoezicht) kopen.

Dit maakt het voor iedere horecaondernemer een stuk overzichtelijker dan wanneer de tappunten ieder voor zich de boel in de gaten moeten houden. Interne diefstal en sweethearting: hoe te voorkomen bij evenementen

Als dat niet mogelijk is, kun je met elkaar een beveiliger inhuren die je met een speciale opdracht laat surveilleren. Ook kun je als eigenaar een eigen (senior) medewerker in vertrouwen nemen en deze het toezicht laten uitvoeren. Natuurlijk kun je dat als ondernemer zelf ook doen.

Soms worden met barmedewerkers afspraken gemaakt dat zijn geen contant geld los bij zich mogen dragen tijdens het werk. Datzelfde gebeurt met munten in de broekzak: daar ligt dan ook een verbod op.

Maak het onderwerp diefstal bespreekbaar

Zorg in ieder geval dat vooraf het onderwerp ‘diefstal tijdens het evenement’ bespreekbaar wordt gemaakt onder het personeel. Dit kan door een sessie te houden met alle medewerkers of tijdens de briefing van het evenement. Schep duidelijkheid over wat er gebeurt als interne diefstal of sweethearting wordt vastgesteld: wat zijn de regels, wat zijn de sancties? Interne diefstal en sweethearting: hoe te voorkomen bij evenementen

Je kunt tijdens zo’n sessie ook meteen een mogelijk risico voor de mensen zelf aankaarten, namelijk het risico van een overval tijdens het evenement. Wat zijn daar de afspraken over? Hoe moet het personeel handelen in een geval van externe diefstal of geweld?

Blijft natuurlijk de controle van de geschonken hoeveelheden ten opzichte van de opbrengst, alleen is dat achteraf! Organiseer na afloop van alle festiviteiten een ‘evenement-evaluatie’ met je personeel. Bespreek naast allerlei andere punten ook het verschil tussen geschonken hoeveelheid drank en opbrengst als één van de onderwerpen.

Meer weten?

Meer weten over het omgaan met interne incidenten, preventief of als het je onverhoopt toch is overkomen? Kijk op www.fact-finding.nl of volg de training Fact Finding op 8-9 november 2017. De eerste 2 aanmeldingen krijgen 25% korting op de trainingsprijs*. Vermeld bij de aanmelding MissetHoreca.

*Niet in combinatie met korting bij deelname van 2 of meer deelnemers van zelfde organisatie.

 

Meer tips van Piet van Gelder

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels