artikel

Alberto Matallana: ‘Winst World Class ook voor Rotterdam’

Café 549

Spanjaard Alberto Matallana (34) mag zich een jaar lang Nederlands beste bartender noemen. In het W hotel in Amsterdam werd de Rotterdammer als beste beoordeeld tijdens de Nederlandse finale van de Diageo World Class competitie, waardoor hij in augustus ons land vertegenwoordigt tijdens de internationale World Class Bartender of the Year verkiezing in Mexico City.

Alberto Matallana: ‘Winst World Class ook voor Rotterdam’
Alberto Matallana (Foto's: Ming Chao)

Ik ben heel trots op deze titel’, reageert een dolblije Matallana, wanneer hij van jurylid Kevin Kroon, de winnaar van vorig jaar, de hoofdprijs krijgt aangereikt. ‘Dit is een grote erkenning voor alle aandacht en passie die ik in mijn werk steek.’ De geboren Spanjaard werkt normaliter in de Rotterdamse speakeasy-bar Dr., waar hij het cocktails maken tot een kunst heeft verheven.

‘Een grote erkenning voor alle aandacht en passie in mijn werk’

Vorig jaar nog werd hij vierde, dit jaar krijgt hij waarvoor hij gekomen is, de hoofdprijs. Vooral zijn signature serve, de Highland Rubarball, maakt indruk. ‘Alberto maakt het verhaal compleet, hij weet de juiste snaar te raken’, oordeelt Kroon. ‘Het publiek hangt aan zijn lippen en alle details, zowel in de speed round als in de sustainable round, zijn World Class kwaliteit.’

Matallana eerste winnaar buiten Amsterdam

De winst van de geboren Spanjaard is bijzonder, want het is de eerste keer dat iemand buiten Amsterdam de competitie wint. Volgens Maurits Wetemans, brand ambassador van Diageo, betekent de winst van Matallana een zege voor de gehele Rotterdamse cocktailscene. ‘De focus ligt meestal op Amsterdam, maar daarmee doe je Rotterdam echt tekort. Daar gebeuren hele mooie dingen als het op cocktails aankomt.’

Lees ook de blogs van oud-winnaar Tess Posthumus

Van de vier halvefinalisten zijn er twee Rotterdammer, Matallana en Dyon Seedorf van George Cocktailbar. De Amsterdamse horeca heeft met Timo Stemerdink van Bar C maar één afgevaardigde in de halve finale, net als de rest van Nederland met Rogier de Haan van de Groningse cocktailbar Mr. Mofongo. ‘Ik voel het als mijn missie om te laten zien dat er ook buiten Amsterdam en Rotterdam goede dingen gebeuren op cocktailgebied’, zegt De Haan.

Luidruchtige Rotterdammers

‘De margarita is on!’, roept presentator Fjalar Goud door de microfoon, wanneer Dyon Seedorf zijn eerste van de zes cocktails klaar heeft. ‘Yeah!’, joelt de zaal, vooral luidruchtige Rotterdammers die hun stadsgenoten komen aanmoedigen. ‘Go Dyon’, schreeuwt een fan van achter uit de zaal. ‘Groningen’, roept een ander, meer op de hand van De Haan.

‘Yeah! joelt de zaal, vooral de Rotterdammers die hun stadsgenoten aanmoedigen’

Van de vier halvefinalisten zijn Seedorf en De Haan als eerste aan de beurt om binnen zeven minuten zes cocktails maken. Het recept is duidelijk, maar de deelnemers mogen er een eigen invulling aan

Alberto Matallana Diageo World Class Bartender

Alberto Matallana op de schouders bij zijn Rotterdamse aanhangers.

geven. Seedorf valt tijdens het bereiden van de drankjes op door net wat meer flair; zijn brede lach werkt door op het enthousiasme van het publiek. De Haan valt juist op door zijn eigen weg te kiezen en een eigen twist aan de cocktails te geven. Seedorf kiest voor de klassieke ingrediënten. Ruim binnen de tijd zijn ze klaar, Seedorf net iets eerder dan De Haan. Gejuich stijgt op.

Lees ook: Kevin Kroon Dutch Bartender of the Year

Dan betreden Matallana en Stemerdink het podium. De Spanjaard heeft net als Seedorf de Rotterdamse kliek achter zich staan. ‘A double stirring for the ‘Main Doctor’’, roept Goud, waarmee hij Matallana bedoelt. Er wordt luidkeels gejuicht en geklapt. Maar ook Stemerdink heeft aanhang. ‘Kom op, Timo’, klinkt het. ‘The Bloody Mary is on’, roept Goud. Ook zij zijn binnen de tijd klaar.

Duurzame cocktail

De vier zijn overgebleven omdat ze van de tien finalisten het best hebben gepresteerd op de vier proeven die ze eerder op de dag hebben afgelegd. Zo is hun drankenkennis getest, moesten ze blind cocktails ontleden en was er de Sustainable Cocktail Challenge

Alberto Matallana met zijn voorganger, de winnaar van 2016, Kevin Kroon.

Alberto Matallana met zijn voorganger, de winnaar van 2016, Kevin Kroon.

waar ze het thema ‘sustainability’ (duurzaamheid) moesten doortrekken in hun eigen signature serve. Alle World Class cocktails zijn beoordeeld op techniek, presentatie, creativiteit, smaak en balans. Een moeilijke keuze, volgens jurylid Kroon: ‘Het niveau is verschrikkelijk hoog en de mannen zijn allemaal aan elkaar gewaagd.’

Lees ook: Kleine craft spirit merken verenigen zich

Vooral de duurzame cocktail is een interessante klus om te beoordelen, want iedere finalist mag het thema op zijn eigen manier interpreteren. Er wordt gebruik gemaakt van allerlei elementen zoals gerecycleerde en milieuvriendelijke producten, food leftovers, biologische ingrediënten en accessoires, zelfgekweekt fruit en groenten en alternatieven voor ijs, papier en plastic zoals helmgras als rietje.

Lees ook: Alles over Cocktails

‘Ter voorbereiding heb ik veel artikelen over duurzaamheid gelezen’, zegt Nikolas Vlamos, de Griekse finalist die vijf maanden geleden naar Amsterdam kwam om te werken in de bar van het W Hotel. Nog maar een jaar geleden besloot hij na zijn studie Business & Administration om fulltime als bartender aan de slag te Alberto Matallana Diageo World Class Bartendergaan. Sindsdien heeft hij zich volledig toegelegd op zijn vak. ‘Als ik iets doe, dan wil ik het ook goed doen’, zegt hij.
De jury kiest uit de vier halvefinalisten uiteindelijk Timo Stemerdink en Alberto Matallana als de beste deelnemers. Zij mogen in de finale nog één keer hun signature serve laten zien, waarna Matallana onder luid gejuich tot winnaar wordt uitgeroepen. Opnieuw is Nederland een cocktailambassadeur rijker.

Wereld verandert voorgoed

‘Er gaat een wereld voor hem open’, zeggen oud-winnaars Kroon, Goud en Leroy Soumokil. ‘Het heeft voor mij heel veel deuren geopend’, zegt Goud, winnaar in 2012 en vierde tijdens de internationale wedstrijd. ‘Ik heb de hele wereld gezien. Alleen al voor Diageo heb ik tal van evenementen en tastings gedaan. Ik zit regelmatig in een jury, verzorg trainingen en spreek op seminars. Als bartender kun je echt wel carrière maken en gelukkig zie ik die waardering voor ons beroep steeds meer. Dit is een wedstrijd die je echt wilt winnen’, besluit hij. ‘Vorige week was ik nog in Athene en Italië’, illustreert Soumokil zijn veelzijdige bestaan, onder meer als trainer bij ISAAC Company. Hij is de winnaar van 2014, vorig jaar werd hij tweede. Dit keer is hij voor de gelegenheid als één van The Fabulous Shaker Boys de bartender van dienst.

‘Als je wint gaan er deuren voor je open, zie je de hele wereld’

Kroon, de winnaar van vorig jaar, zegt dat de winst hem vooral veel avontuur heeft gebracht. ‘Natuurlijk was alleen de wedstrijd in Miami al één grote belevenis. Daarnaast mocht ik naar Schotland om daar in een distilleerderij te kijken, dat vond ik ook een hoogtepunt. Het afgelopen jaar heb ik heel veel geleerd. Als je meedoet aan de Alberto Matallana Diageo World Class BartenderWorld Class wil je niet afgaan, dus heb ik heel veel informatie vergaard. Door te lezen en vooral ook door gesprekken te voeren met andere bartenders. Ik werk nog voor Door 74 en dat zal ik ook blijven doen. Maar daarnaast doe ik veel andere dingen. Zo heb ik een cocktailshow met Timo Janse en Tess Posthumus opgezet en hebben we in maart voor het eerst de Amsterdam Cocktail Week georganiseerd. Dat is zo goed verlopen dat we het tot een jaarlijks terugkerend evenement willen maken.’

Bredere interesse voor cocktails

Met de wedstrijd is de cocktailscène weer op een goede manier op de kaart gezet, vindt Kroon. Langzamerhand is er een steeds bredere interesse voor cocktails, ziet hij. ‘Vroeger kon het publiek het eigenlijk geen zak schelen welk cocktails je te bieden had. Nu is er bijna niemand meer die nog nooit een gin-tonic heeft gehad.’ ‘Na de crisis hechten we steeds meer belang aan beleving’, zegt Soumokil. ‘In een horecazaak gebeurt dat met eten, maar ook met drank. Je kunt je met het schenken van mooie cocktails echt onderscheiden. Wat mooi is aan cocktails is dat het trends overleeft. Is de ene drank niet meer populair, dan wordt het gewoon vervangen door een andere.’

Lees ook: Opkomst van de Craft Cocktail

‘De cocktail wordt populairder’, ziet ook Wetemans. ‘De consument krijgt steeds meer knowhow over wat hij drinkt. In het verleden had die geen idee en liet hij het van de bartender afhangen, nu komt de gast en vraagt hij of hij een cocktail kan krijgen op basis van een bepaalde drank.’ Volgens Herman van der Meij, Scotch whisky ambassador namens Diageo, staat er nu een volwaardige cocktailscène in Amsterdam en Rotterdam en is er ook daarbuiten beweging, bijvoorbeeld met Mr. Mofongo in Groningen en Café Demain in Nijmegen. De rest van Nederland moet nog aanhaken, al is er groeiende interesse. ‘Steeds meer horecazaken zetten in op beleving en willen hun klanten een mooi product aanbieden.’

Exclusief karakter

Ondanks de toenemende populariteit zal de cocktail een exclusief karakter blijven behouden, denken de kenners. ‘Een cocktail blijft natuurlijk een duur drankje’, zegt Van der Meij. ‘Het geeft een vorm van aanzien. Als jij met iemand staat die een cocktail bestelt, bestel je zelf geen biertje.’ ‘Je ziet het ook in deze wedstrijd’, zegt Kroon. ‘Tachtig procent van de deelnemers komt uit het hogere horecasegment.’ Die exclusiviteit maakt dat het een kleine wereld iAlberto Matallana Diageo World Class Bartenders, volgens Soumokil. ‘Van alle mensen die in de horeca werken, werkt zestig procent in de bediening. Daarvan werkt maar tien procent achter de bar en daar weer van is nog niet eens één procent bezig met cocktails. Door deze bijeenkomsten leer je elkaar daarom snel kennen.’ ‘Het gaat hier eerst om netwerkonderhoud, dan om de competitie’, zegt Van der Meij.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels