artikel

Zomerse drankjes om in te spelen op een gezonde leefstijl

Café 1826

Steeds meer consumenten leven bewuster en gezonder. Daarom wordt frisdrank steeds vaker ingewisseld voor mineraalwater. Daarbij zorgt bruisend mineraalwater met een vleugje smaak voor afwisseling. Ook ijsthee blijft populair. Nieuw dit jaar is de smooth-tea: een verfrissend drankje waarbij in plaats van water melk of kokosmelk wordt gebruikt.

Zomerse drankjes om in te spelen op een gezonde leefstijl
Verfrissende drankjes in combinatie met een stijgende belangstelling voor gezondheid spelen net als vorig jaar ook komende zomer een rol.

Mineraalwater krijgt volgens Sofie Kroot van Spadel Nederland een extra dimensie als er koolzuur in zit. ‘Spa Touch of speelt hier perfect op in: bruisend mineraalwater met een vleugje smaak. Spa Touch of is verkrijgbaar in de smaken Spa Touch of Lemon en Spa Touch of Grapefruit. Deze smaken zijn heel populair.’
Binnen de retail is Spa Touch of zeer succesvol gebleken en het drankje is nu ook verkrijgbaar in de horeca. ‘We nemen onze rol als marktleider zeer serieus en hebben dus stappen gezet om de mineraalwatermarkt verder te ontwikkelen’, legt Kroot uit. ‘Daarom zijn we in 2014 gestart met de verkoop van mineraalwater met een vleugje smaak. In 2016 is mineraalwater met smaak uitgegroeid tot een volwaardig segment en heeft Spa Touch of hier verschillende retailprijzen voor gewonnen. Daarom is het nu dus ook verkrijgbaar in horeca.’
Ideaal voor op het terras, vindt Kroot. ‘Spa Touch of is verfrissend, bevat geen calorieën en biedt toch heerlijke variatie. Bijvoorbeeld ideaal voor de Bob! Bovendien biedt het mineraalwater de horecaondernemer een hoog rendement.’ Ook in hotels kan worden meegelift op het succes van dit snelgroeiende segment, vervolgt ze. ‘Voor de variatie in vergaderzalen en break-out rooms.’

Toegevoegde waarde

Horecaondernemers kunnen volgens haar extra toegevoegde waarde bieden door het water uit te serveren middels de horecafles (20cl/25cl). ‘Hiermee laat je kwaliteit zien bij de gasten. Schenk niet uit een grootverpakking. De consument wil betalen voor kwaliteit, maar wil zeker zijn dat hij of zij waar voor zijn of haar geld krijgt, en hecht aan merken. Verder is het van belang om de gast te blijven verrassen. Als iemand een water bestelt, vraag dan plat, bruisend of lichtbruisend óf met een vleugje smaak!’ Daarnaast adviseert zij om proactief mineraalwater te serveren bij het diner. ‘En adviseer het juiste mineraalwater bij het juiste gerecht.’

Leestip: 8 nieuwe terrasdranken

Meer keuze bieden

Het aandeel water met smaak wordt steeds groter in het groeiende watersegment, zegt ook Silke van Dijck, senior shopper marketingmanager bij Coca-Cola European Partners. ‘Door toenemende bewustwording rondom suiker en calorieën willen we gasten meer keuze bieden. Bovendien vindt 67 procent van de volwassenen het saai om de hele dag ‘gewoon’ water te drinken en is men op zoek naar ongezoete alternatieven.’

Daarom lanceerde Coca-Cola Chaudfontaine Fusion, lichtbruisend mineraalwater met een vleugje fruit, dat nu ook verkrijgbaar is in een horecafles. Van Dijck: ‘Het mineraalwater bevat natuurlijke aroma’s, is zonder suiker en zonder calorieën, en is verkrijgbaar in twee smaken: citroen en pompelmoes & cranberry.’

Training

De marketingmanager adviseert ondernemers om hun personeel meer training te geven op het verkopen van water. ‘Veel gasten vragen tegenwoordig om een glaasje water. Wanneer het personeel meer kan vertellen over de unieke eigenschappen van mineraalwater, helpt dit bij verkopen. Coca-Cola biedt hiervoor een gratis online trainingsprogramma, namelijk Happiness Academy. Door middel van leuke video’s, quizzen en een kort eindexamen leert het personeel alles op het gebied van Gastvrijheid, Gastbeleving en Gastvrij verkopen.’

Koffie

Ook op het gebied van het serveren van koffie speelt beleving een steedse belangrijkere rol, weet Maartje Abrahams, marketingspecialist van Jacobs Douwe Egberts (JDE). ‘Vorig jaar hebben we een aantal koffiespecials gelanceerd, die we dit jaar verder hebben uitgebreid’, licht Abrahams toe. Dit biedt volgens haar extra kansen voor ondernemers om gasten te verrassen met mooie koffiecreaties, waarmee ze zich kunnen onderscheiden en direct hun marge kunnen verhogen. ‘We hebben het aanbod diverser gemaakt. Vorig jaar hebben we koffierecepten gelanceerd met standaard siroopsoorten zoals hazelnoot en karamel, en nu hebben we bijvoorbeeld ook recepten met pistache-, butterscotch- en kokossiroop. Zo kunnen we een veel breder smaakpalet aanbieden.’

De koffievarianten zijn volgens haar vorig jaar heel goed ontvangen. ‘We hebben een speciaal receptenboekje op de markt gebracht waarmee ondernemers inspiratie kunnen opdoen, en inmiddels bieden we ook voor onze koffierecepten abonnementen aan. Daarmee kunnen ondernemers perfect inspelen op de verschillende seizoenen. In de herfst en winter zijn de warme varianten heel geschikt, en voor de zomer hebben we heerlijke koude koffies.’

Door op een simpele manier koffie te upgraden, is de beleving van de gast beter en kan er ook meer voor de koffie worden gevraagd, benadrukt Abrahams. ‘Ook door combideals onder de aandacht te brengen, zijn gasten eerder geneigd een kop koffie na de lunch te drinken, waardoor de omzet kan worden verhoogd.’

Iced tea

Verfrissende drankjes in combinatie met een stijgende belangstelling voor gezondheid spelen net als vorig jaar ook komende zomer een rol, vervolgt Abrahams. ‘Dat is dan ook de reden dat Jacobs Douwe Egberts zijn iced tea-concept heeft uitgebreid. ‘Onze Pickwick Slow Tea is de ideale basis voor ice(d) tea. De bereidingswijze is simpel: stop twee theezakjes in een karaf, schenk daar 500 ml water overheen, laat de thee vijf minuten trekken, haal de zakjes met een pollepel uit de karaf en voeg enkele ijsblokjes en verse ingrediënten toe. Zo kun je met een bestaand product een heel nieuwe beleving creëren.’

Vorig jaar zijn vanuit Pickwick diverse recepten ontwikkeld ter inspiratie, die naar aanleiding van het succes dit jaar verder zijn uitgebreid. ‘We hebben een speciaal abonnement ontwikkeld, waarvoor horecaondernemers zich kunnen inschrijven. Zo ontvangen ze een aantal keer per jaar, afhankelijk van hun behoefte, een smakelijk, nieuw recept.’

Smooth tea

Andere noviteit dit jaar is de smooth tea. ‘Ook dit verfrissende drankje wordt gemaakt op basis van onze slow tea, alleen wordt er in plaats van water melk of kokosmelk gebruikt. Aan de smooth tea kan vervolgens nog wat vers fruit worden toegevoegd.’ Ze adviseert horecaondernemers om de speciale theevarianten op de tafeltjes te communiceren. ‘Lang niet alle gasten zijn zich bewust van alle mogelijkheden en kiezen daarom vaak voor een standaard drankje. Daarbij zouden ze wat meer kunnen worden getriggerd.’ Daarnaast raadt ze aan om in te spelen op de seizoenen om zo telkens weer iets verrassends te kunnen serveren.

Gelita

Gelita importeert biologische smoothies en Italian ice teas uit Italië naar Nederland.

Gelita heeft dit jaar tijdens de Horecava nieuwe biologische Italian ice teas gelanceerd, die erg goed worden ontvangen. ‘IJsthee is heel populair, maar vaak wordt er heel veel suiker aan toegevoegd’, legt Chantal Groot uit. ‘Daarom brengen wij een gezonde variant op de markt met bijna geen suiker. Als er al suiker wordt gebruikt, dan is dat 0,5 procent rietsuiker. Bovendien zijn de drankjes glutenvrij en worden geen kleurstoffen toegevoegd.’
Datzelfde geldt voor de smoothies, die het bedrijf ook uit Italië importeert. ‘We zijn echte Italië-gekken en we merkten dat (door kinderen) in Nederland vooral appelsap wordt besteld, terwijl in Italië het heel normaal is om perensap te kiezen. Dat is weer eens wat anders en daarom besloten we perensap te importeren. Maar de andere smaken waren ook zo leuk en lekker, dat we besloten het assortiment uit te breiden met perzik, abrikoos, wilde bosbes, sinaasappel met appelsap, grapefruit met appelsap, sinaasappel met citroen en wortelsap, en de smaak tomatensap. Voor de drankjes worden de beste ingrediënten uit de regio geselecteerd. Zo gaat men steeds voor de beste kwaliteit.’

Volgens de onderneemster kunnen horecaondernemers met de drankjes uitstekend inspelen op de stijgende vraag naar smoothies. ‘Smoothies zijn hip, maar betekenen veel werk voor de gemiddelde lunchroomhouder. Vandaar dat wij de Italiaanse fruit-smoothies aanbieden: gezond, kant-en-klaar en snel geserveerd.’

Ze raadt aan om de drankjes goed koud uit de koelkast te serveren met bijvoorbeeld een rietje. ‘Het flesje mag gezien worden en is ook heel geschikt om to go mee te nemen’, aldus Chantal Groot.

Recept Smooth tea Coco Paradise

Ingrediënten:

  • 200 ml ananassap
  • 200 ml kokosmelk
  • 400 ml ice(d) tea op basis van Ginger Green Paradise (4 zakjes)
  • een handje ananasblokjes
  • ijsklontjes

Bereidingswijze:

Laat de thee vier minuten trekken in water en laat dit goed afkoelen. Doe vervolgens alle ingrediënten in de bledern.

 

Recept Smooth tea Milky Rooibos

Ingrediënten:

  • 3 zakjes Rooibos Dreams
  • 1 liter verse melk
  • 3 bananen
  • 1 sinaasappel, geschild en ontveld
  • handjevol ijsblokjes

Bereidingswijze:

Laat de drie zakjes thee een nacht (tien uur in ieder geval) in de koelkast trekken in de verse melk. Vergeet niet de touwtjes te verwijderen, omdat deze smaak kunnen afgeven. Vermeng de drank vervolgens met de overige ingrediënten en doe alles in de blender. Schenk het uit en garneer het met een schijfje limoen.

 

De recepten zijn afkomstig van Jacobs Douwe Egberts.

Reageer op dit artikel