artikel

De Stelling: Diefstal door eigen horecapersoneel is in te perken

Café 3257

Diefstal door eigen horecapersoneel. Tegen te gaan of niet uit te roeien? Jos Kamphuis uit Holten en Tsibo Lin uit Amsterdam, twee horecaondernemers, reageren op deze stelling. Hoe denk jij erover? Laat je reactie achter in de comments.

De Stelling: Diefstal door eigen horecapersoneel is in te perken

Duidelijke regels voor drankjes weggeven en eigen consumptie horecapersoneel zijn nodig.

Jos Kamphuis: Jazeker, vermeld de regels duidelijk in het huishoudelijk reglment en laat ervoor bij aannemen tekenen. Maak bovendien een ‘representatieknop’ op de kassa, overleg met je boekhouder hoe je dit gaat boeken. Koop het ‘personeelsdrinken’ apart in.
Tsibo Lin: In de horeca wordt inderdaad vaak wat weggeven aan gasten om waardering te laten blijken voor hun loyaliteit. Toezicht hierop is belangrijk. Sociale controle speelt bij ons een belangrijke rol bij gebruik van eigen consumptie.

Interne diefstal en sweethearting: hoe te voorkomen

Vertrouwen is goed, maar deugdelijke en regelmatige controle werkt preventief.

Jos Kamphuis: Hier speelt een goed kassasysteem in combinatie met een camerasysteem een belangrijke rol. Controleer ook eens steekproefsgewijs de inkoop met de verkoop op artikelniveau. Het is heel vreemd als je gemiddeld maar tien glazen jenever in de week verkoopt terwijl je gemiddeld twee flessen per week inkoopt… Maak het ‘retourboeken’ alleen mogelijk voor je vaste mensen, en bewaar alle bonnen. Dat is ook voor de fiscus handig.
Tsibo Lin: Duidelijke regels zijn altijd prettig zodat personeel weet hoe te handelen en de mogelijkheden kent. Regels werken alleen als er handhaving is. Anders is het puur symbolisch. Wij gebruiken daarvoor ons vaste en ervaren personeel, zij zijn verantwoordelijk voor de onderlinge controle.

Preventie van interne diefstal begint bij jezelf: 5 tips

Maak het bespreekbaar en zorg voor onderlinge sociale controle, maar treed direct op bij misbruik.

Jos Kamphuis: Bij elk werkoverleg is diefstal bij ons een bespreekpunt, gebruik dat overleg ook om de praktijkvoorbeelden te bespreken. Maak iedereen bewust van de impact van diefstal en deel die verantwoordelijkheid met iedereen. Geef je vaste mensen hierin een controlefunctie.
Tisbo Lin: Aanspreken op gedrag en direct corrigeren werkt het beste in de horeca. Het bespreekbaar maken, geeft een direct signaal naar de andere collega’s dat de regels toegepast moeten worden. Tevens maakt het duidelijk aan het personeel hoe het bedrijf tegen bepaalde ‘grijze’ situaties aankijkt, zodat in de toekomst de juiste keuzes gemaakt worden.

Persoonlijk verhaal: diefstal bij eigen horecapersoneel

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels