artikel

Terras Top 100 2017 nr. 2: De Werf, Veere

Café 16

De Werf wist in 2016 de jury ‘weg te blazen’ met hartelijkheid, gastvrijheid en kwaliteit. In maart 2017 is de onderneming in het Zeeuwse Veere overgenomen door de broers Paul en Bart Melis. Opnieuw weet de zaak te overtuigen. ‘Knap wat ze in zo’n korte tijd voor elkaar weten te krijgen.’

Terras Top 100 2017 nr. 2: De Werf, Veere
De Werf in Veere is -opnieuw- het beste terras van Zeeland.

Van dertig gasten in Middelburg naar gemiddeld zo’n tweehonderd gasten in Veere. De overstap van de broers Melis in maart 2017, van hun restaurant De Gespleten Arent naar De Werf in Veere, is in vele opzichten een grote. Voor zowel Bart (voorkant) als Paul (keu-ken). Na ruim elf jaar vonden de broers Melis het tijd voor iets nieuws. ‘Als ondernemers hebben we het plafond bereikt in Middelburg. We hebben alles eruit gehaald wat erin zit, met als hoogtepunt een Bib Gourmand in 2014.’ Een hoog niveau streven de broers ook in Veere na. ‘Alleen wel met minder handelingen op het bord.’

Zoveel mogelijk zelf doen, luidt het devies van het vernieuwde De Werf. Veel drank wordt zelf gemaakt of gemixt, voor het eten worden plantjes gekweekt in het nabijgelegen Middelburg. ‘We willen de kwaliteit van het eten en drinken hoog houden en dat gaat het best als je het zoveel mogelijk zelf maakt.’ Dat trekken de broers ook door naar… de borden. ‘Het kost wat meer, maar je biedt op deze manier wel wat extra’s aan je gasten’, aldus Bart Melis.

Dynamiek op terras op creëren

Een terras dat het afgelopen jaar een tweede plek wist te behalen, hoe ga je dat evenaren? Bart: ‘Heel erg veel is op dat gebied dan ook niet aangepast. We hebben wel op bepaalde plekken banken en loungemeubilair gemixt met ‘normale’ stoelen en tafels. Zo creëer je meer dynamiek op het terras, en loop het eten en drinken meer door elkaar.’ Doordat eten en drinken – op niveau – een nog grotere rol zijn gaan spelen bij De Werf, heeft het duo ook op dat gebied geïnvesteerd. ‘Er is een nieuwe bakplaat bij gekomen en een nieuwe, grote koelcel.’ Het moet eraan bijdragen de gasten, zowel binnen (zeventig plaatsen) als buiten (tweehonderd), te kunnen blijven voorzien op het niveau waarom De Werf de afgelopen jaren bekendstond.

Niet alleen qua aantallen couverts is de overstap naar De Werf een grote voor de broers. Zo hebben ze nu ook de verantwoordelijkheid voo 28 medewerkers (zes vast) en ook de inkoop. Iets waar ze bovenop zitten, vertelt Paul. ‘Dat zit ’m in de kleinste details. Zo hebben we in de spoelkeuken de zeep vervangen. Door een zeep te kiezen waarvan veel minder nodig is, hebben we al duizenden euro’s op jaarbasis bespaard.’ Melis denkt vooral op dat gebied progressie te hebben geboekt met De Werf. ‘Je kunt beter geld verdienen op de inkoop, dan op de omzet.’

Terras Top 100 Rapport

Dus toen de jury dit jaar – anoniem – De Werf bezocht, was dat aan de ene kant een bezoek aan de nummer 2 van het afgelopen jaar. Aan de andere kant was het een bezoek aan een nieuw bedrijf, met nieuwe ondernemers aan het roer. Sowieso: de vakjuryleden die jureerden, waren nog niet eerder bij De Werf geweest. Ze waren lyrisch, zo lezen we. ‘Je moet even zoeken, maar wat een heerlijke plek. Het terras is netjes en verzorgd.’ Maar ook op het gebied van bediening is dit het niveau dat Bart en Paul Melis zeggen na te streven.

Als ons jurylid een cappuccino bestelt, volgt de keurige en enthousiaste bijverkoop. ‘Wilt u er nog iets lekkers bij? We hebben heerlijk passievruchtengebak, een brownie of appeltaart.’ Leest u even mee? Dit is een schoolvoorbeeld van extra omzet genereren. Op zo’n moment kun je ook wat meer hebben als gast. Als het jurylid op een bepaald moment iets langer moet wachten op de medewerker, noteert ze: ‘Hij was even bezig andere gasten in de watten te leggen.’

Het hoeft geen verder betoog: in zeer korte tijd hebben de broers Melis De Werf naar hun hand weten te zetten en het niveau weten te consolideren. Het levert voor hun eerste deelname aan deze lijst een tweede plek op.

We sluiten graag af met de conclusie van de jury: ‘Wat een fantastisch terras en wat een geweldige bediening. Dit is het eerste terras waar er aan elke tafel (vaak meerdere keren) een kort praatje wordt gehouden. Ik word in de watten gelegd, krijg aandacht op de momenten dat ik dat wil, en word met rust gelaten op de momenten dat ik dat wil. Dit wordt super aangevoeld door de medewerker. Er wordt aan bijverkoop gedaan (heerlijke taart), je krijgt een klein schaaltje nootjes bij de wijn en bij alle producten wordt meer dan prima uitleg gegeven. Hieraan kan menigeen een voorbeeld nemen.’

Bekijk hier de complete ranglijst Terras Top 100 2017»

Inschrijven voor de Terras Top 100 2018 kan hier»

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels