artikel

Tips voor de aanschaf van een koffiemachine

Café 980

Goede koffie is onmisbaar in bijna elk horecabedrijf. De ene koffie is de andere echter niet en dat geldt ook voor de apparatuur. Hoe kies je een koffiemachine die het beste bij jouw horecabedrijf past? Leveranciers van koffiemachines denken mee.

Tips voor de aanschaf van een koffiemachine

K offie vult op elk moment van de dag een andere behoefte in: ’s ochtends een cappuccino om wakker te worden en na het diner een espresso om de maaltijd af te sluiten. Tussendoor is er steeds meer vraag naar bijzondere koffievariaties: van een redelijk eenvoudige latte macchiato tot ijskoffies en smaakvariaties met karamel of chocolade. Op sommige locaties moet bovendien rekening worden gehouden met een to go-concept.

‘Koffiemachine moet aansluiten bij je bedrijf’

Koffieapparatuur

Franke A1000 FS White

De grootste uitdagingen bij de keuze voor de juiste koffiemachine zitten in het vinden van een apparaat dat aansluit bij je bedrijf én bij je wensen in de koffievarianten en specialiteiten. Marcel Hofman van Franke Koffie Systemen: ‘Het bereiden van koffiespecialiteiten van de kwaliteit die de ondernemer wenst, is voor de horecaondernemer een grote uitdaging. De specialiteiten moeten constant van (hoge) kwaliteit zijn én er moet voldoende capaciteit zijn om ook op de reguliere pieken, zoals de zaterdagmiddag, de bestellingen in het gewenste tempo te kunnen bereiden en serveren’.

Koffie hoofdzaak of bijzaak?

koffieapparatuur‘Ondernemers moeten zichzelf de vraag stellen welk doel de machine dient’, gaat Jos Niessen (coördinator van het kwaliteitsteam) van illy verder. ‘Als koffie hoofdzaak is, zal de investering in een high-end espressomachine met molen terecht zijn. Omgekeerd, als koffie slechts een (belangrijke) bijzaak is, zal de investering daar ook naar zijn. Wij werken samen met diverse machineleveranciers voor halfautomaten en volautomaten, zodat we altijd een passend voorstel kunnen doen.’
Sander van der Linden van Jacobs Douwe Egberts (JDE) Professional vult aan: ‘De wens voor snelheid vergt in vele gevallen een geheel andere oplossing dan de wens om beleving te creëren. Om de ondernemer te kunnen ondersteunen bij het maken van de juiste keuze voor koffieapparatuur en -concepten gaan wij graag in gesprek. In dit gesprek zetten we de behoeftes van de gast of klant centraal. Door waarde toe te voegen voor de consument voegen we ook waarde toe voor de ondernemer. Het eindresultaat is namelijk een tevreden gast.’

Advies en training

JDE Professional gaat verder dan alleen een adviesgesprek: ‘We denken ook mee over hoe de koffievoorziening kan bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen van de klant en op welke manier de waarde per kop kan worden verhoogd, voor zowel de ondernemer als de gast’, aldus Van der Linden. ‘We verzorgen diverse trainingen over bijvoorbeeld de basis van koffie zetten, latte art en hospitality, maar ook inspiratietrainingen.’

Kennis vergaren aan de Università del Caffè

koffieapparatuur

Barista in de illy brandstore.

Ook bij illy gelooft men dat het delen van kennis en expertise belangrijk is. ‘Het delen van kennis op het gebied van koffiebereiding, apparatuur en het creëren van de juiste koffiebeleving resulteert in een hogere kwaliteit van het product en daardoor in meer rendement voor de ondernemer. Onze Università del Caffè, het trainingsinstituut, helpt daarbij’, vertelt Niessen van illy. ‘In de trainingen in de zaak zelf, maar ook op de Università del Caffè op het kantoor van illy, gaan we dieper in op de oorsprong van koffie en wordt de theorie in de praktijk toegepast: van het afstellen van de molens en het reinigen van de machine tot het opschuimen van melk. Meer training betekent uiteindelijk een beter eindproduct.’

Praktische zaken

Waar moet precies op worden gelet bij de aanschaf van een nieuwe machine? Hofman: ‘Je moet op verschillende factoren letten: kies je voor handmatige apparatuur die veel training van werknemers vereist of kies je voor een volautomatische machine, waarmee iedereen altijd dezelfde kwaliteit koffie bereidt met een simpele druk op de knop. Van belang is te kiezen voor de kwaliteit die past bij de onderneming, maar ook praktische zaken – zoals het formaat van de apparatuur – spelen een rol. Het belangrijkste is dat de apparatuur de gewenste koffiespecialiteiten kan bereiden in de gewenste snelheid en voldoende aantallen.’
Van der Linden van JDE Professional vult aan: ‘Wanneer er bijvoorbeeld veel piekmomenten zijn of veel wisselend personeel, vraagt dat een andere oplossing. Bepaalde systemen zijn dan beter geschikt. Uiteindelijk is ons streven dat we samen uitkomen bij de juiste machine. Ook bespreken we altijd de mate van service en onderhoud. Wij kunnen de ondernemer volledig ontzorgen als dat wenselijk is.’

Grote prijsverschillen

De aanschafprijzen van de diverse apparatuur lopen ontzettend uiteen en zijn afhankelijk van de voorkeur voor het zetsysteem en de benodigde capaciteit. Hofman van Franke legt uit dat de prijsverschillen groot lijken, maar zeer gering zijn wanneer het wordt omgerekend naar prijs per kopje: ‘Een matige machine met weinig instelmogelijkheden komt op 2,2 cent per kop. Een machine van topkwaliteit die écht meer uit de koffie haalt, komt op 2,8 tot 3 cent per kop. Natuurlijks zijn er grote prijsverschillen; er bestaan machines die €4000 kosten, maar je hebt ook apparaten met prijzen die oplopen tot €40.000. Die apparaten kun je niet met elkaar vergelijken, want dat is écht appels met peren vergelijken.’

Prijs afhankelijk van mogelijkheden van machine

De prijsverschillen zijn gebaseerd op de kwaliteit van de koffie, de instelmogelijkheden, capaciteit per uur en per dag en de levensduur van het apparaat. ‘Het type onderdelen in de machine draagt ook bij in het verschil, maar de prijs is mede afhankelijk van de mogelijkheden en variaties van de machine en het servicelevel’, zegt Van der Linden van JDE Professional. ‘Wat ook meespeelt in het prijsniveau is dat sommige machines in het hogere segment handmatig worden gebouwd’, aldus Niessen van illy. De grootste investering is echter tijd. ‘Het kost veel tijd om met de aangeschafte apparatuur te kunnen werken’, zegt Niessen. ‘De machine zit goed in elkaar, de brander zorgt voor de beste koffie, maar de hand van de meester – de barista – kan het eindproduct maken of breken.’ Een nuttige, aanvullende investering kan de aanschaf van een koppenwarmer zijn. ‘Het is belangrijk om met warm servies en glaswerk te werken voor de optimale beleving’, vindt Hofman van Franke. JDE Professional adviseert bovendien een waterfilter en -ontharder aan voor de beste kwaliteit en smaak van het water en voor het behoud van de apparatuur.

Trends: meer variatie en volautomatisch

koffiemachine

Reneka Life-JJ Darboven

Langzaamaan ziet JDE Professional de machines met knoppen verdwijnen. Ze worden vervangen door machines met een touch-screen. ‘Ook zien we trends op het gebied van telemetrie in de machines, wat betekent dat bepaalde parameters op afstand kunnen worden uitgelezen’, legt Van der Linden uit. ‘Gepersonaliseerde koffie en het gebruik van diverse soorten melk is een duidelijke trend.’ Bij J.J. Darboven ziet men een trend in de vraag naar volautomatische machines met ‘best foam’ en ‘dynamic milk’. ‘Met melkschuim van latte-art-kwaliteit ontstaan de mooiste cappuccino’s’, zegt Mariët ter Veld. Koffiebrander J.J. Darboven heeft diverse volautomaten van Schaerer en WMF in haar assortiment. Voor ondernemers die kiezen voor een espressomachine biedt J.J. Darboven de Reneka Life aan in combinatie met MACAP molen en barista toolkit. ‘De barista-steamfunctie van de Reneka Life is onlangs geoptimaliseerd. Iedereen kan met deze machine een espresso, cappuccino of andere koffiespecialiteit zetten van een continue kwaliteit en een prachtige melkschuimkraag op de cappuccino’, aldus Ter Veld.

Hogere eisen, dus een hogere prijs

De consument haalt steeds vaker een kopje koffie buiten de deur, merkt illy op. ‘Ook worden steeds hogere eisen gesteld aan de espresso of cappuccino. En dat is goed’, vindt Niessen. ‘Hogere eisen betekent ook een hogere prijs betalen. Daarnaast zien we dat de consument graag wil worden verrast en steeds nieuwe bereidingswijzen wilt proberen.’ Bij koffie draait het volgens illy om het creëren van een totaalbeleving. ‘De aanwezigheid van een getrainde barista, een state-of-the-art-espressomachine en een unieke locatie maken het koffiemoment van de gast af. Met een investering in de juiste apparatuur, porselein, een goede barindeling en storytelling kun je je als ondernemer onderscheiden.’

Koude koffie

De vraag naar variatie is ook iets wat Hofman van Franke Koffie Systemen in toenemende mate terug ziet komen. ‘Naast smaakvariaties zoals Caramel Cappuccino of Hazel Latte, is er ook vraag naar meerdere maten, zoals een Cappuccino Grande.’ Franke merkt een toename in de populariteit van koude koffie. ‘Het is eigenlijk heel makkelijk: een ijsklontje, ristretto erop, flavour erbij en daarop koud melkschuim in een stoer glas.’ Een verfrissend drankje dat deze zomer veel gedronken gaat worden op het terras.’ De technologische ontwikkelingen gaan maar door en nieuwe releases volgen elkaar snel op. Koffiedrinken is anno 2017 een trend op zich. Dat betekent dat de leveranciers van koffiemachines ook niet stil zitten. Samen met Schaerer heeft JDE Professional een volautomatische espressomachine op de markt gebracht: de Barista ONE. ‘Met deze Barista ONE helpen we ondernemers een espressobar te maken van de koffiecorner’.

Ideale zomerdrankjes

Leverancier illy is onlangs gestart met Cold Brew. Een ideaal zomers product waar je met toevoegingen oneindig mee kan variëren. ‘Goede koffie hoeft niet per se warm te zijn. Wij leveren producten om ijskoffies te kunnen serveren, waarbij de rijke smaak van koffie niet verloren gaat.’ De illy Cold Brew is koffie in een pillow pack, deze moet 12 uur trekken in koud water. Het resultaat is de perfecte basis voor cocktails of variaties van ijskoffie.
Franke heeft een Flavour Station ontwikkeld voor extra variaties met zes smaken. Hiermee kan bijvoorbeeld een Chai Tea Latte worden bereid met één druk op de knop. De machines zijn uitgerust met duidelijke displays en slimme software en werken erg gemakkelijk. Door extra’s aan te bieden, kan aan upselling worden gedaan. Hofman: ‘In horecazaken waar de koffiemachine in de zelfbediening staat, is het waardevol om de koffie te kunnen uitbreiden. Bijvoorbeeld met een shot extra espresso, een smaakje of de keuze voor een grotere koffie. Zeker in combinatie met slim betalen, gaat de omzet van het apparaat dan al snel omhoog. Bovendien speel je nog meer in op de wensen van de gasten’. 

Leestip: Koffie & theecreaties: 6 x zomerdranken

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels