artikel

Lunchtrend: Gasten kiezen voor healthy brood

Café 1788

Gezonde broodjes zijn een trend. Steeds vaker kiezen gasten voor broden die zijn verrijkt met gezonde granen en extra vezels. Ook stijgt de vraag naar echt lekker en rustiek brood zonder onnodige toevoegingen. Dus 100 procent natuurlijk brood met een heerlijke krokante korst, gevuld met zachte kruim van binnen.

Lunchtrend: Gasten kiezen voor healthy brood
De steakhouse hamburgerbun van Lantmännen Unibak zorgt voor een onderscheidend gerecht.

Gezondere en healthy brood zijn een trend, zegt Jolien Demeyer, categorymanager bij Lantmännen Unibake. ‘Hieronder vallen broden, die zijn verrijkt met gezonde en trendy granen, zoals lijnzaad, en extra vezels. Daar sluit ons Prokorn-assortiment – met broden die zijn verrijkt met gezonde granen en vezels – uitstekend bij aan. Daarnaast experimenteren we met ingrediënten zoals skyr, die voor een extra boost zorgen.’

Convenience blijvende trend

Ook convenience is een blijvende en stijgende trend, vervolgt Demeyer. ‘Gemak van de uitbater is hierbij de key. Daar spelen we met ons Sandwino-assortiment op in. De Sandwino is een voorgesneden broodje, dat enkel hoeft te worden ontdooid. Het zijn ook heel geschikte broodjes om mee te experimenteren, bijvoorbeeld onder de grill of door aan te bieden als luxe sandwich.’

Demeyer raadt aan om het verhaal achter het product te vertellen en uit te leggen welke gezonde eigenschappen het healthy brood bevat. ‘Laat gasten ook even proeven. We zien dat wanneer mensen kunnen proeven, 50 procent voor dit voorgesteld alternatief gaat’, legt ze uit.

Een andere noviteit van Lantmännen Unibake is de beer hamburger bun. ‘Dit broodje is verrijkt met pils en getopt met tarwevlokken’, legt Demeyer uit. ‘In combinatie met het broodje hebben we drie verschillende recepten uitgebracht met een advies voor een smakelijk bijpassend biertje. Zo heeft de gast keuze uit de blond chickenburger, die een evenwicht brengt tussen de lichtzoete nasmaak van blond bier en de pikante touch van de kipburger, de dark burger met donker bier, en de white salmon beer burger, die uitstekend kan worden gecombineerd met witbier.’

De Prokorn-broden van Lantmännen Unibake zijn verrijkt met gezonde granen en vezels.

Healthy brood

Tegenwoordig moet brood gezond en voedzaam zijn, aldus Sharon ten Berge van Pandriks Bake Off. ‘We zien dat er steeds meer vraag is naar echt lekker en rustiek healthy brood zonder onnodige toevoegingen. Consumenten zijn zich steeds meer bewust van wat zij eten. E-nummers, conserveringsmiddelen en andere onnodige toevoegingen wil men niet meer zien. Men wil echt 100 procent natuurlijk brood met een heerlijke krokante korst, gevuld met zachte kruim van binnen.’

Ambachtelijk brood hoort op soortgelijke wijze te worden gepresenteerd, vindt Ten Berge. ‘Wij presenteren onze broden het liefste met warme kleuren, waarbij het product goed tot z’n recht komt. De hele dag door afbakken zorgt voor een heerlijke geur in de zaak. Zorg er vervolgens voor dat de broodjes voor het oog van de gast worden belegd. Dat verhoogt niet alleen de versbeleving, maar het zorgt er ook voor dat de krokante korst niet verloren gaat. Tevens vindt de gast het fijn om zelf te kiezen en hier kan de horecaondernemer direct op in spelen.’
Naast witte en bruine broodjes, adviseert Ten Berge om nog wat meer afwisseling te bieden. ‘Nieuw in ons assortiment zijn het chocoladebroodje en appel-kaneel-rozijnenbroodje. Een ongekende smaaksensatie door de unieke vulling, met een krokante korst. Heel geschikt om te serveren bij de koffie of tijdens de lunch. Tevens doet onze Carré Raisin-krentenbol het ook erg goed in de zomermaanden. Belegd met appelstroop en een plak kaas, en het broodje is helemaal af.’

Vraag naar voedzame en rustieke broden

Ook Marco van Wijk, marketingmanager van Vandemoortele, ziet de vraag naar voedzame en rustieke broden steeds meer opkomen. ‘Denk aan broden verrijkt met veel verschillende zaden en pitten, zoals onze rustieke Banquet d’Or-ruitbroodjes, op de vloer van de oven gebakken met een mooie robuuste kruim. Ook onze meergranencroissant heeft een uitgebalanceerde mix van zaden en pitten. Onze focaccia’s van ons merk Lanterna uit Genua in Italië zijn clean label, dus vrij van kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen. Wij gebruiken echte, pure ingrediënten, zoals olijfolie. De horecaondernemer heeft gewoon een goed verhaal te vertellen aan zijn gasten.’

Hij adviseert horecaondernemers om zich ook te richten op takeaway-gasten, die even snel een lekker en gevarieerd broodje komen halen. ‘Dat kan bijvoorbeeld uitstekend met een ‘broodje van de week’. Hiermee bied je de gast variatie aan en zorg je ervoor dat hij of zij de week erna terugkomt. Gebruik voor het beleggen seizoensproducten. Deze zijn goedkoper dan producten buiten het seizoen. De snelheid van het bereiden van het belegd broodje is daarbij van optimaal belang, zodat de gast niet lang hoeft te wachten.’

De geur van versgebakken brood uit de oven doet ook veel met de zintuigen, weet Van Wijk. ‘Zorg ervoor dat de oven is geprogrammeerd voor elk type brood, zodat altijd hetzelfde product uit de oven komt. Geef het brood na het afbakken de tijd om af te koelen en te rusten op een rooster. Dat is belangrijk voor een krokante korst en om een egale kruim te krijgen, wanneer het broodje wordt opengesneden.’

Zachte broodjes

Luxe, zachte broodjes kom je steeds minder tegen op een lunchkaart, merkt Hannie de Louw van Ireks. ‘Denk bijvoorbeeld aan een zacht broodje met kaas. Daarnaast zijn ook flatbread, krokante broodsoorten, tosti’s, desembrood, burgers en bagels momenteel erg in trek. Ons product Veggiecorn past heel goed bij de stijgende trend naar diervrije producten. Hierbij zijn diverse variaties mogelijk, zoals het Veggie-korn of het Veggie-boeren, -krokant of -vloer.’
Ireks ondersteunt de horecaondernemers met meerdere gezonde en bijzondere receptvariaties van bijvoorbeeld Rex Cereal aan te bieden. ‘Zo geven wij hen volop inspiratie en mogelijkheden om de gasten een aantrekkelijk type broodje voor te schotelen, waarbij men de handelingen die moeten worden verricht om het broodje te beleggen, op maximaal vier dienen te worden gehouden’, legt De Louw uit.

Lees ook: De nieuwe hotdog: culinaire varianten met verrassende toppings

Eerlijke producten

Versheid en kwaliteit blijven de basis van het serveren van een goed broodje tijdens de lunch, zegt Renate van der Meulen van Bakkerij Carl Siegert. ‘Gasten hebben steeds meer kennis en zijn zich steeds meer bewust van de oorsprong van de producten. Zij kiezen bewust voor eerlijk, ambachtelijk en smaakvol.

Keuzevrijheid en keuzegemak zijn daarbij belangrijk. De consument stelt zelf graag het broodje samen. Onze visie op maatschappelijk verantwoord ondernemen en onze ambachtelijke, biologische desembroodspecialiteiten met verhaal passen uitstekend bij de huidige trends.’

Qua presentatie is het volgens haar bijzonder origineel om gebruik te maken van de Mini Pain Qnip, die voor minisandwiches kan worden gebruikt. ‘Als tip voor het beleg kan worden gebruikgemaakt van de het 1-2-3 Broodconcept dat Carl Siegert samen met Gastronomixs heeft ontwikkeld. De basis is altijd een spread, een belegsoort en een garnituur. Zo creëer je makkelijk en snel een broodje met alle succesfactoren aan boord. Contrast in structuur, smaak en temperatuur is de toverformule. Bijvoorbeeld de Pan Brioche met bosbessen, superfruit en notenmix.’

Brostei aanrader voor lunchkaart

Een variant op het klassieke twaalfuurtje: een grote Brostei met een uitsmijter, aangevuld met klassieke huzarensalade en een kroketje.

Een andere aanrader op de lunchkaart is volgens haar Brostei. ‘Dit zijn biologische broodbakjes met heel veel vul- en variatiemogelijkheden. De broodbakjes, die onder meer uitermate geschikt zijn voor warme Aziatische gerechten, zijn er in twee maten en verkrijgbaar in wit en bruin. De witte versie van de Brostei is extra smaakvol door de zonne- en pompoenpitten die erin zijn verwerkt; aan de bruine is lijnzaad toegevoegd.’
Met de Brostei kunnen in een handomdraai feestelijke lunchhapjes worden gemaakt, vervolgt Van der Meulen. ‘Steek bijvoorbeeld het klassieke twaalfuurtje in een nieuw jasje door een grote Brostei met een uitsmijter te serveren, aangevuld met klassieke huzarensalade en een kroketje.’

Van der Meulen raadt aan om kwalitatief goede en duurzame producten met een goed verhaal te serveren. ‘Een goed voorbeeld in de Puurzaam1891Bol van Carl Siegert. Deze wordt gemaakt met bierbostel. Bierbostel is wat overblijft na het brouwen van bier. In de zestiende eeuw was het voor bakkers heel gewoon bierbostel te gebruiken in hun desem. Het maakt het brood namelijk lekker mals en vezelrijk. Dat het ook het cholesterol verlaagt, wisten ze in de zestiende eeuw nog niet. Dat vinden wij in onze tijd wel een leuk bijkomend voordeel. Bierbostel bevat ook veel eiwit doordat de koolhydraten tijdens het brouwproces onttrokken zijn. Zo brengen we ambacht, karaktervolle smaak en vitaliteit bij elkaar in één product. Vorig jaar is de Puurzaam1891Bol geïntroduceerd als 225 gram breekbrood, maar het brood is nu ook verkrijgbaar als 100 grams bol. Heerlijk voor de lunch maar ook een goede basis voor een hamburger.

Lees ook: Tips en adviezen voor een rendabel broodje

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels