artikel

De Toren in Heeswijk-Dinther: gezelligheidsgarantie

Café 5623

In 2016 was De Toren in Heeswijk-Dinther de hoogste nieuwe binnenkomer binnen de Café Top 100 met een zevende plek. Geen toevalstreffer, blijkt nu, want in 2017 scoorde De Toren een zevende plek. Het geheim? Goed personeel, volgens eigenaren Jeroen (45) en Mieke (43) van den Broek. En orde en netheid.

De Toren in Heeswijk-Dinther: gezelligheidsgarantie

‘Heel stijlvol en gastvrij. Dit zijn medewerkers die je ieder bedrijf toewenst. Attent, scherp en komt precies de juiste momenten weer aan tafel’, oordeelde een jurylid van de Café Top 100 na een bezoek aan De Toren. De beoordeling was de basis voor een nieuwe topprestatie van het bedrijf: de evenaring van de zevende positie van debuutjaar 2016. ‘Daar zijn we waanzinnig blij mee’, reageert Mieke. Het is de ochtend van de eerste maandag na de kerstvakantie. Achter de nog gesloten deuren van De Toren wordt al hard gewerkt door de schoonmakers en in de voorbereidingskeuken worden bloemstukken gemaakt. Alles moet er netjes uitzien als om 11.00 uur het café opengaat, voor de eerste keer in haar bestaan op een reguliere maandag. ‘Orde en netheid is de basis voor een goede zaak’, vindt Jeroen. ‘Ziet het er niet netjes uit, dan wordt het ook niet wat de zaak. Rotzooi op de vloer betekent rotzooi in je hoofd.’

Bekijk hier: alles over de Café Top 100 2017

Wie de tijd neemt om even rond te kijken, ziet dat hij geen onzin vertelt. Buiten bijvoorbeeld ligt het terras er uitnodigend bij. Schone, stevige meubels, dekens die keurig opgevouwen klaarliggen zodat de gasten er later op de dag ondanks de kou toch voor kunnen kiezen om De Torenbuiten te zitten, bij de brandende houtkachel. Ook binnen is het netjes, zonder dat die properheid afbreuk doet aan de sfeer. Het café is warm ingericht, met bruine tinten en een mooie bar van hout. ‘Alles zelf gemaakt’, zegt Jeroen, waarmee hij doelt op bedrijven uit de buurt.

‘Rommel in de zaak betekent rommel in je hoofd’

Achter het café bevindt zich de Orangerie, daarachter een zaal die geschikt is voor gezelschappen tot 225 mensen. Met een ingenieuze verrijdbare bar mét achterwand kan die zaal voor een kleiner gezelschap op een aangename manier verkleind worden tot het juiste formaat. Verder is er in het pand van circa 1000 vierkante meter nog een kleine zaal De Torenkamer. Afhankelijk van welk evenement of gebeurtenis kunnen de verschillende gedeeltes met elkaar verbonden worden. Achter de schermen is er nog een keuken, spoelkeuken en voorbereidingskeuken.

Zie ook: alle informatie over meedoen aan de Café Top 100

Voortdurend in beweging

De logische indeling met goed werkbare routing is het gevolg van meerdere verbouwingen. Stilstand is achteruitgang, vinden Jeroen en Mieke, dus blijven ze voortdurend in beweging. Op zoek naar optimalisatie en vernieuwing besluiten ze keer op keer de zaak te verbouwen. Vrijwel nooit in grote stappen, altijd geleidelijk aan. Een verbouwing mag nooit ten koste gaan van de sfeer, vinden ze, al was daar één uitzondering op. Vijf jaar geleden werd het café met biljart in vier maanden tijd omgetoverd tot een grand café waarin het eten een voorname functie zou krijgen. De Toren had op dat moment een jonge klantenkring, dus toen de alcoholleeftijd omhoog zou gaan naar 18 jaar besloten Jeroen De Torenen Mieke het anders te gaan doen.

Lees ook: meer horecazaken die verbouwen

Een moeilijke beslissing, vond Jeroen, want met het weghalen van het biljart moest hij ook de plaatselijke biljartvereniging teleurstellen. Maar uitgerekend de voorzitter van die club, ook een ondernemer, had hem geadviseerd keuzes te durven maken. De transformatie naar een eet- en borrelcafé pakte heel goed uit. Waar de doelgroep voorheen voornamelijk jong en mannelijk was, raakte de zaak nu in trek bij de hele bevolking van Heeswijk-Dinther en omliggende dorpen, van jong tot oud, man en vrouw. Sindsdien groeit de omzet ook flink, jaarlijks met meer dan 10 procent. In 2017 was dat zelfs 17 procent, onder meer te danken aan de hoge vermelding in de Café Top 100, denken Jeroen en Mieke.

Eigen leerschool met De Toren Academy

Bij de overname van de zaak, 20 jaar geleden, stonden drie tot vijf partijen per jaar in de agenda, nu per week. Iedereen in de omgeving weet hen te vinden, van Den Bosch tot Veghel. Om dit aan te kunnen, staan er 50 mensen op de loonlijst, 10 fulltimers en 40 parttimers. Aan personeelskosten is het bedrijf 28,5 procent van de omzet kwijt. De dagelijkse leiding is in handen van drie bedrijfsleiders, Jeroen en Mieke staan aan de zijlijn. Zij bepalen de grote lijnen, nemen strategische beslissingen en zetten het bedrijf zo neer dat de medewerkers ermee uit voeten kunnen. Duidelijkheid en transparantie zijn daarbij duidelijke voorwaarden. Iedereen binnen het bedrijf weet wat er van hem wordt verwacht middels De Toren Academy, een interne leerschool voor het personeel.

Lees ook: personeelsdossier Misset Horeca

‘Dat is onze bijbel’, zegt Jeroen. Alles staat in dat boek vermeld, van de tafelnummers tot de achtergrond van de wijnen en van hoe je gasten De Torenaanspreekt tot hoe je de bar afsluit. ‘Op deze manier zorgen we ervoor dat alle opgedane kennis bewaard blijft en niet steeds opnieuw het wiel moet worden uitgevonden.’ Samen met trainingen verzorgd door de bedrijfsleiding en workshops van hospitalitygoeroe Wouter Verkerk maakt dit dat De Toren hoog gekwalificeerd personeel heeft.

‘Als we op een feestje iemand zien die ons geschikt lijkt om bij ons te werken, benaderen we diegene’

 

Meest ook eigenhandig uitgekozen. Mieke: ‘Als we op een feestje iemand zien die ons geschikt lijkt om bij ons te werken, benaderen we die daarvoor.’ ‘Zo ben ik ook binnengekomen’, bevestigt bedrijfsleider Jet van Gerwen. Vooral de teamgeest is belangrijk, vindt Mieke. ‘Wij hebben geen clubjes, zoals de keuken en de bediening. We doen het allemaal samen.’ Teambesprekingen gebeuren samen, met vaste en flexibele krachten. ‘Ze leren van elkaar en nieuwe flexibele krachten kunnen zorgen voor andere, vernieuwende inzichten.’

Gelukkigste café van Nederland

De bedrijfsvoering wordt door Van den Broek voortdurend vergeleken met een wedstrijd. Eerst is er de voorbereiding, want zonder goede voorbereiding geen prestatie. Dan is er de wedstrijd, altijd een finale. Want eenmaal verzaken en de gast komt niet meer terug. Om de wedstrijd in goede banen te leiden, coachen Jeroen en Mieke vanaf de zijlijn. Zelf worden zij ook weer ondersteund door het coachingstraject van Adviesbureau Lenting & partners. ‘Dat heeft mede geleid tot het huidige succes’, vinden Jeroen en Mieke.

Alles staat in De Torenhet teken van de gast die met een blij gevoel huiswaarts keert. Mocht iemand het vergeten, dan wordt hij er wel op gewezen door de grote letters op een wand in de keuken: ‘Onze missie: onze gasten moeten met een glimlach vertrekken, terugkomen en het aan anderen vertellen.’ Ook naar buiten toe profileert De Toren zich als een plek waar de gast blij van wordt.

Lees ook: Alles over horeca en social media

Op social media wordt bij bijna elk bericht #gelukkigstecafévanNederland geplaatst. Het is onderdeel van het ‘blij-beleid’, een aantal stelregels waardoor iedereen nog enthousiaster naar huis gaat. Zo krijgt iedereen bij het verlaten van het café een ansichtkaart met teksten als ‘Krijg een heel apart gevoel van binnen’, Blij dat jij er bent’ en ‘Pluk vandaag’. Daarnaast kent het café een zogenoemde ‘gezelligheidsgarantie’. Dit houdt in dat het café flexibele sluitingstijden kent. Doordeweeks tussen twaalf en twee. Zit er bijvoorbeeld om 01.00 niemand meer, dan gaat de deur dicht.

Inzicht in cijfers

In de bedrijfsvoering laten Jeroen en Mieke zich leiden door de harde cijfers. Alles wat op de menukaart staat, moet voldoen aan het 71 procent brutomarge-principe, alleen de hardlopers mogen hier iets van afwijken vanwege de hoge omloopsnelheid. Om de juiste gegevens te verzamelen, maken ze gebruik van de Horeko-software. Iedere dag worden de resultaten tegen het licht gehouden. ‘Wij monitoren de uren, omzet en bezetting dagelijks zodat ik daar direct op kan inspringen’, zegt Jeroen. Wekelijks wordt de administratie overgedragen aan de accountant. ‘Je kunt beter elke week een beetje administratie hebben, dan één keer in de maand veel.’

‘Talent bepaalt wat je kunt bereiken; inzet óf je het bereikt’

De TorenDe cijfers worden in alle openheid met hele managementteam besproken. Ieder lid ontvangt elke maand de cijfers en is verantwoordelijk voor zijn of haar eigen discipline. ‘We voeren voortdurend overleg, daardoor leggen we de lat steeds hoger.’ Op de lauweren rusten met een zevende plek in de Café Top 100 is er beslist niet bij. ‘We hebben dit even gevierd en zijn daarna weer overgegaan tot de orde van de dag. Hier moet je niet te lang bij stil blijven staan.’ En mocht hij toch de neiging krijgen achterover te leunen, dan is daar nog de kreet op de muur van zijn werkkamer: ‘Talent bepaalt wat je kunt bereiken; inzet of je het bereikt.’

Reageer op dit artikel