artikel

Dranktrends 2018: NOLO, Afrikaanse inspiratie en comeback voor klassiekers

Café 2094

De consument vindt gezondheid steeds belangrijker en gaat daarom bewuster om met alcohol. No-Low (NOLO) Alcohol is dan ook dé dranktrend van 2018. Afrika is het nieuwe Azië qua inspiratie en klassiekers als advocaat en vermouth mogen weer. De trend-forecasters van HBMEO hebben alle internationale dranktrends van dit jaar op een rij gezet. Een greep uit het rapport.

Dranktrends 2018: NOLO, Afrikaanse inspiratie en comeback voor klassiekers
Dranktrends 2018: NOLO, inspiratie uit Afrika en klassiekers maken een comeback.

Na Dry January ontstaat de Dry Feb: beide vaak gekoppeld aan goede of persoonlijke doelen. Deze initiatieven wakkeren de discussie over de schadelijke effecten van alcohol op de gezondheid en de maatschappij aan. Alcohol wordt steeds vaker gezien als ‘het nieuwe roken’. NOLO (No-Low Alcohol) is dan ook dé dranktrend van 2018 volgens de trend-forecasters van HBMEO. Ook gin-tonics zonder alcohol zijn een trend. Een non-alcoholische, ambachtelijk gemaakte gin-tonic met botanische extracten en natuurlijk gezoet, laat zien dat het drinken van een alcoholvrij drankje minstens zo elegant is als een cocktail.

Lees ook: Flying Dutchmen Cocktails: de droom van Tess en Timo

Bewust drinken als lifestyle

Met het bewust drinken van alcohol, laat de consument zien dat hij het leven viert. Drinken wordt een lifestyle. Alcoholvrije en gezonde dranken gaan de concurrentie keihard met spirits aan. De ontwikkeling van alcoholvrije cocktails en zelfs alcoholvrije spirits gaat hard. Als de consument alcohol bestelt, kiest hij bewust voor een luxe drankje dat met zorg is bereid. Cocktails en longdrinks passen daarom goed bij de trend van bewust drinken.

In cocktails en mixdrankjes wordt het sap van fruit vervangen door dat van groenten. Groenten zijn ook zeer geschikt als decoratie, omdat het veel verrassender is dan limoen- of sinaasappelschijfjes. Dit is een gevolg van de gezondheidsbeweging die gaande is: als er alcohol wordt gedronken, dan wordt het gecompenseerd met een gezond element.

Leestip: Amsterdam Cocktail Week: speakeasy bij Remise47

Afrikaanse inspiratie

Waar Azië de afgelopen jaren dé inspiratiebron voor eten en drinken was, zien we nu dat Afrika het continent is waar de inspiratie wordt gevonden. Van umqombothi (bier van maïs) tot tamarindesap en van hibiscusthee tot honingwijn. Afrika is in trek en de consument waardeert de verrassende smaken van het continent.

Lees ook: Terrastrends op het bord: dit zijn dé terrasgerechten in 2018

Klassiekers mogen weer

Advocaat is weer helemaal terug. Nu als trendy nagerecht: huisgemaakt. De lobbige eierlikeur, gemaakt van eieren en brandewijn, wordt niet gedronken, maar gelepeld. Anno 2018 wordt een beetje citroensap gebruikt om de smaak iets frisser te maken. Langzaamaan wordt ook sherry weer herontdekt, dankzij de frisse smaak. Ondanks het ouderwetse imago is het een perfecte opvolger van vermouth. De vermouth-trend komt heel langzaam op gang: in volle glazen met ijs en een schijfje sinaasappel. Spanje heeft zich ontwikkeld tot een van de belangrijkste vermouth-producenten en verovert nu de wereld met het ‘vermouth-moment’, waarbij met vrienden het leven wordt gevierd met vermouth, spuitwater en lekkere tapas.

Lees alle drankentrends in het rapport van HBMEO

Reageer op dit artikel