artikel

Josephine Coffee: ’35 procent geplust dankzij Koffie Top 100′

Café 937

Niemand had het Arnhemse Josephine Coffee kunnen voorbereiden op wat de winst van de Koffie Top 100 teweeg zou brengen. Ondernemers Renate Claessens en Arjan Pen gingen van interview naar interview, hadden meer bloemen in de zaak dan de bloemisterij verderop en de gasten stonden in de rij. ‘We hebben 35 procent geplust, puur dankzij de Koffie Top 100.’

Josephine Coffee: ’35 procent geplust dankzij Koffie Top 100′
(c) Foto's Michel Zoeter

Alsof het hen gisteren is overkomen. Zo beduusd klinken Renate Claessens en Arjan Pen nog altijd als de Koffie Top 100 ter sprake komt. De ondernemers van Josephine Coffee blikken met zichtbaar genoegen terug op de winst in september 2017. ‘We hebben de uitreiking in één grote roes beleefd’, vertelt Arjan. ‘Toen we op het podium moesten komen met één ander team om te horen wie één en wie twee was, hoorde ik op een bepaald moment presentator Erik van Muiswinkel zeggen: ‘Josephine Coffee is de nieuwe nummer één!’. Maar op dat moment besef je dat helemaal niet. Er komen ineens meisjes op je af met bloemen en oorkondes, je krijgt bloemen, felicitaties…’ Renate: ‘Arjan zei op een bepaald moment tegen me op het podium: ‘We hebben gewonnen Renaat’.’

Lees ook: Josephine Coffee nummer 1 Koffie Top 100 2017

Zenuwachtig voor de jury

Het duurt een flink aantal weken voordat het besef daadwerkelijk ingedaald is, vertelt Renate. ‘We hebben een prachtig bord waarop staat dat we de nummer 1 zijn, maar pas na een paar weken had ik zoiets van; verrek, we zijn écht de nummer 1.’ Arjan: ‘Toen we ’s nachts laat thuiskwamen, zijn we rustig gaan zitten en hebben toen pas voor het eerst de Misset Koffie Top 100 doorgenomen. Daar lazen we dat we daadwerkelijk dJosephine Coffee Arnhem Koffie top 100 winnaare nummer 1 waren. De hele avond was het interviews geven, handen schudden, bijpraten, op de foto… gekkenhuis.’ En dat terwijl de verwachtingen voorafgaand niet bijster hoog waren, vertelt Renate. ‘We willen gewoon ieder jaar in de Top 100 eindigen, dat vinden we al een prestatie op zich. Dus toen belde Demian (redacteur en coördinator Koffie Top 100, red.) en zei: ‘We willen maandag graag langskomen’.’ Lachend: ‘En ik zei, gezellig, maar wat kom je doen? Toen hij vertelde dat we in de top-5 zaten, was dat écht een grote verrassing.’

Als de jury langskomt op die bewuste maandag, zijn de zenuwen groot. ‘Ze kwamen ook nog eens veel te laat’, lacht Renate. ‘Dat snap ik wel, je zit een hele dag in een bus en één vertraging schopt je hele programma in de war.’ Ondanks dat Josephine die dag eigenlijk dicht is, zorgen Arjan en Renate ervoor dat de zaak er tiptop en ‘open’ bij staat. ‘Alle tafels gedekt, taarten klaargezet, kaarsen aan; gewoon om een goede indruk te maken.’ De zenuwen zaten er goed in. ‘Ik wist niet wat ik kon verwachten. Ik had alles doorgenomen met Peeze, onze koffiebrander. Maar ik dacht, laat maar komen, we staan sowieso in de top-5. Prima!’ Als de jury komt, dient Renate ook koffie voor hen te maken. ‘Ze zeiden tegen me tijdens het cappuccino maken: goh, wat heb je een vaste hand. Ik keek haar aan en op dat moment begon ik echt te trillen en ging alles eroverheen. Vergeet niet; er staan negen mensen bovenop je vingers te kijken en er wordt je de oren van de kop gevraagd.’

Helemaal tevreden was ze ook niet. Met een blik naar Arjan: ‘Ik zei tegen ’m, we worden vijfde. Ook mooi.’ Dat gevoel hield ze vast, totdat ze op de daadwerkelijke uitreiking kwamen. ‘Toen we in Studio 21 naar binnen liepen, wist ik: we worden eerste. Vraag me niet hoe, gewoon een gevoel. Wat gelukkig bleek te kloppen. Maar wat er dan allemaal op je afkomt, is niet te bevatten.’


Over Josephine

Arjan Pen is jarenlang kok geweest en was werkzaam voor Struik – ’Van de soepen’ – voordat hij samen met Renate Josephine Coffee begon. Renate werkte jarenlang in diverse horecagelegenheden in Arnhem. Het stel opende Josephine Coffee in september 2007, op een andere plek in de Arnhemse binnenstad dan de huidige. Arjan houdt zijn baan ernaast, Renate stort zich op Josephine Coffee. ‘Arjan wilde eigenlijk zijn baan opzeggen, maar omdat twee maanden na opening de crisis uitbrak, heeft hij die nog maar aangehouden’, vertelt Renate. ‘Gelukkig maar, want anders had Josephine Coffee niet meer bestaan.’ Sinds tweeënhalf jaar werkt Arjan ook fulltime bij Josephine Coffee.


Ongekende drukte

Na een korte nacht waarin ‘vooral veel naar het plafond gestaard wordt, vol ongeloof’, is het de volgende dag gewoon een dinsdag als alle andere. Eentje waarop de zaak om 10.00 uur gewoon open moet. Maar ‘gewoon’ blijkt het allesbehalve. Renate: ‘We zijn vroeg opgestaan. En nog vóór 8.00 uur ’s ochtends belde Gerard Ekdom van Radio 2. Sinds dat belletje heeft de telefoon niet meer stilgestaan. Dat heeft Arjan afgehandeld, want om 10.00 uur moest de zaak open en er stond een rij voor de deur. Op dinsdagochtend.’ Terwijl Arjan interviews geeft en aanvragen afhandelt, staat Renate in een zaak vol met bloemen – ‘we hadden meer bloemen in de zaak staan dan de bloemist verderop’ – en gasten.

Lees ook: Jury Koffie Top 100: ‘Ondernemers, durf lef te tonen’

‘Het was ongekend druk. Er was de hele dag door geen tafeltje onbezet en gasten bleven staan, vonden ze niet erg.’ Al het personeel dat Josephine Coffee Arnhem Koffie top 100 winnaarbeschikbaar is, wordt opgetrommeld. Renate: ‘Maar iedereen wil ook met je praten. Bijna onmogelijk, want tussendoor moet je wel gewoon koffie blijven maken.’ Toch zorgt het team van Josephine ervoor dat ze zich niet gek laten maken. ‘Ik ging niet ineens sneller koffie zetten of handelingen afraffelen’, vertelt Renate. ‘We zijn nummer 1 geworden omdat we een bepaalde kwaliteit bieden en daar moet je dan geen concessies aan doen. Gelukkig vonden mensen het helemaal niet erg dat ze moesten wachten.’

Die gekte en die drukte is niet na een dag voorbij. Renate: ‘Bizar. Mensen die je soms maar één keer per jaar ziet, komen een cadeautje brengen. Collega’s komen langs, leveranciers, iedereen wil je even feliciteren. Het is nú (het interview vindt plaats in februari, red.) de rustigste dag sinds de winst in september. Ongelooflijk.’ En waar Koen Bakker van Het Hooihuis 20 procent zei te plussen na de winst van de Terras Top 100, heeft Josephine Coffee sinds de winst gemiddeld 35 procent meer gedraaid. Renate: ‘Dat is puur te danken aan de winst.’ Arjan: ‘Je krijgt er ineens zo’n grote groep gasten bij.’


Zelf personeel trainen

Arjan Pen en Renate Claeassens zijn de ondernemers achter Josephine Coffee. Zij vooral aan de voorkant, hij vooral aan de achterkant. Ze hebben zo’n ‘6 à 7’ mensen in dienst en als in de zomer het terras opengaat, worden dat er zo’n 12 à 14. Medewerkers worden getraind door Renate en Arjan zelf. ‘We leggen de lat qua koffie natuurlijk best hoog, dus we weten zelf het beste hoe we het willen hebben.’ Het moeilijkste volgens Renate is, het vinden van zelfkritische medewerkers. ‘Zij die een goede zelfreflectie hebben en zich afvragen: hoe goed ben ik en wat verwacht men van mij?’ Hoe vind je de juiste mensen? Lachend: ‘Gewoon aannemen en kijken of het de juiste personen zijn.’


Die nieuwe groep gasten is benieuwd naar Josephine vanwege het concept, meent Arjan. ‘We hebben mede gewonnen omdat we de diepte ingaan met onze koffies. De consument weet steeds meer van koffie en is ook nieuwsgieriger naar het product. Hier in Arnhem zijn maar Josephine Coffee Arnhem Koffie top 100 winnaarweinig zaken die bieden wat wij bieden. We hebben zes soorten bonen en vijf molens. We kijken goed welke boon bij welke koffie past en hoe die er zo goed mogelijk uitkomt.’ Renate: ‘Er zijn ook mensen die gehoord hebben over onze filterkoffie en die komen daar dan speciaal voor. Dat is prima, maar zeker bij nieuwe drinkers moeten we wel uitleggen dat het niet zo smaakt als uit de machine. Het verhaal erbij is belangrijk. Als je het niet uitlegt, krijg je negatieve reacties omdat het niet de filterkoffie is als ‘vroeger bij oma’. Veel meer expressieve smaken.’

Lees ook: Zo komt de Koffie Top 100 tot stand

Kwaliteit boven snelheid

De winst van de Koffie Top 100 heeft meer publiek getrokken, maar het is niet zo dat Renate en Arjan nu concessies willen doen aan de bredere doelgroep. Renate: ‘Iedereen kan hier koffie komen drinken natuurlijk, maar als we een keer een idee hebben over een extremer experiment, zullen we dat niet nalaten. Zo zijn we ook groot geworden, door anders te zijn dan anderen.’ Die diversiteit is, samen met continuïteit, het sterke punt van Josephine Coffee, vinden Arjan en Renate. Hoe je dat bewerkstelligt? Arjan: ‘Leg de lat hoog en wees kritisch naar jezelf.’ Renate: ‘Maar vooral, hoe druk het ook is, ga niet haasten en gooi het weg als het niet goed is. Voor jou als barista lijkt het heel lang te duren, maar het loont als je alleen kwaliteit voorschotelt. De gast wil heus wel een minuutje langer wachten als hij daarvoor een betere kwaliteit krijgt.’

Reageer op dit artikel