artikel

Café-restaurant Sijf gaat lunchdip digitaal te lijf

Café 1715

Bar-restaurant Sijf in Rotterdam heeft een app laten ontwikkelen waarmee gasten vooraf al hun bestelling kunnen doorgeven. Zo kunnen ze bij binnenkomst direct aan tafel. Ideaal voor de zakelijke gast die weinig tijd heeft en een manier om te concurreren met de toegenomen aanbod, met name van counterverkoop, in de nabije omgeving.

Café-restaurant Sijf gaat lunchdip digitaal te lijf
Met de app mikt bar-restaurant Sijf in Rotterdam op de zakelijke lunch.

De lunch-app is sinds maart 2018 live en de eerste resultaten zijn bemoedigend. ‘Gasten komen binnen, gaan zitten en bestellen een drankje. Dat wordt even later gebracht, tegelijk met je eten.’

Bar-restaurant Sijf aan de Oude Binnenweg in Rotterdam straalt in alles authenticiteit uit. Ondernemer en eigenaar Herman Hell: ‘Het stamt dan ook al uit de 19e eeuw en dit pand is één van de weinige dat overeind is gebleven tijdens de bombardementen op Rotterdam.’
Sijf is nu 20 jaar een horecazaak, de laatste 10 jaar in handen van Hell’s Kitchen Horeca Groep (zie kader). Binnen zijn er zo’n honderd zitplaatsen en voor de zaak staat een terras van 35 vierkante meter waarop zeventig zitplaatsen zijn. Sijf is dagelijks geopend vanaf 10.00 uur en heeft ontbijt, ‘koffie met gebak’, lunch, borrel en diner. Op zondag en maandag gaan de deuren om 00.00 uur dicht, dinsdag tot en met donderdag om 01.00 uur en vrijdags en zaterdags nog een uurtje later.

Sijf

Snelle lunch

Sijf heet een bar-restaurant te zijn. Hell: ‘Deze zaak heeft een enorme barfunctie en er zijn ontzettend veel speciaalbieren te verkrijgen. En het aardige is dat Sijf er nooit voor heeft gekozen een speciaalbiercafé te zijn. Dat was het al en toevallig werd het daarna een trend. Dat geluk moet je een beetje hebben.’
10 jaar geleden nam Hell Sijf over en maakte het tot wat het nu is. Het was vooral een restaurant en nu is er ook de caféfunctie. Maar eten is nog altijd van groot belang. ‘Als je hier op vrijdagavond komt en je hebt niet gereserveerd, zit je zeker een uurtje aan de bar voordat je kan eten. Áls er al plek aan de bar is. Want ook daar eten mensen. We hebben zo’n honderd zitplekken en die zitten dan echt wel vol.’ Ook het terras zit, mits goed weer, bommetje vol. ‘Zeventig zitplaatsen op 35 vierkante meter’, lacht Hell. ‘Dan zit je best dicht bij elkaar. Onze gasten vinden het prima, àls ze maar kunnen eten. Op een drukke vrijdag hebben we zeker tweehonderd man diner.’

Diner is afgeladen vol en sowieso; de omzet van Sijf stijgt jaarlijks. Eigenlijk gaat de hele zaak crescendo. ‘Toch zagen we één dalende lijn’, vertelt Hell. ‘De lunch liep terug.’ De Rotterdammer kijkt naar buiten. ‘Nauwelijks 3 jaar geleden kon je op drie plekken lunchen hier in de straat. Tegenwoordig zijn er zeker zo’n tien zaken bijgekomen. En dat merk je vooral tijdens de lunch. ‘Sijf is erg ‘laid back’. Gasten bestellen een mooi bier, borrelen lekker lang, zitten op het terras, alles in hun eigen tempo. Maar bij de lunch is dat anders. Dan hebben ze, met name de zakelijke gasten, haast. Dus de counterverkoop in de omgeving steeg enorm’, verwijst Hell naar de afhaalzaken. ‘Die mensen moeten binnen een uur terug zijn op kantoor óf zijn aan het winkelen en willen niet uitgebreid gaan zitten voor een lunch.’

lunch app

Met de lunch app mikt Sijf op de zakelijke lunchgasten.

Veranderende behoefte

Halfjaarlijks overlegt Hell uitgebreid met het team van elk van zijn zaken. Dan kijken ze gezamenlijk een half jaar vooruit. Hell: ‘En dan kijken we hoe we het de komende zes maanden beter kunnen doen en meer omzet kunnen draaien.’ Eén van de dingen die ter sprake komt, is het tegengaan van de teruglopende lunch. Dat bleek een uitdaging. Hell: ‘Eerst dachten we; de keuken moet sneller werken. Maar ja, daar staan jongens die dat al doen. Bovendien, je kunt nog zo snel werken, op snelheid kun je nooit op tegen counterverkoop.’ En meegaan in diezelfde counterverkoop wil Hell niet. ‘Nee, wij zijn niet ‘het type winkel’ waar je binnenkomt en aanwijst van doe mij dat, dat en dat maar.’

Het idee van een app wordt geopperd. Hell: ‘Dan praten we over anderhalf jaar geleden. De omzet steeg, maar het aantal lunches liep terug. Dat was eigenlijk het enige negatieve. We verkopen nog altijd elk jaar meer overdag dan het jaar ervoor. Maar dat is met name drankgedreven. Denk aan koffie-gebak, borrel, speciaalbier en een betere terrasfunctie.’ Dat heeft volgens Hell ook te maken met het veranderende publiek in zijn stad. ‘Er komen steeds meer dagjesmensen naar Rotterdam en die gaan na het winkelen lekker borrelen. Dat is echt iets dat in de lift zit.’ Maar hoe dan ook, de cijfers analyserend bleek dus dat de keuken niet meeging in de groei van de rest van het bedrijf. Hell ziet dat vooral de zakelijke gasten het op dat vlak laten afweten. ‘We hebben veel zakelijk publiek, op diverse momenten van de dag, maar ze lieten het vooral afweten tijdens de lunch.’ Hell ziet wel waardoor dat komt. Naast de toegenomen counterverkoop maken ook de bedrijfsrestaurants anno nu een transformatie door. ‘Die zijn goed geworden. En dat in combinatie met de toegenomen werkdruk, zorgde logischerwijs voor een afname van de zakelijke lunches. Voorheen zaten jongens van de grote financiële dienstverleners hier rustig een paar uur te lunchen. Tegenwoordig rennen ze naar binnen en vliegen ze weer naar buiten.’

Geboorte van de app

Het is niet zo dat op de vergadering direct geopperd werd ‘we moeten een app laten bouwen’. Hell: ‘Waar we wél snel uit waren, was dat mensen van tevoren zouden moeten bestellen. Dat zou enorm veel schelen. Zo kunnen ze bij binnenkomst direct eten en win je behoorlijk wat tijd.’ Kostbare minuten die tellen in de zakenwereld. In plaats van binnenkomen, ontvangen worden, plaatsnemen, de menukaart overhandigd krijgen en een drankje bestellen, wordt het binnenkomen, plaatsnemen een drankje bestellen dat vervolgens gelijk met je eten aan tafel gebracht wordt. Hell: ‘En wat is dan de juiste manier? Nou, uiteindelijk kom je dan uit bij een app. Maar ja, we kunnen goed bier verkopen en eten maken en verkopen. Maar we hebben de ballen verstand van een app bouwen.’

Lachend: ‘Dus daar hebben we maar een externe app bij betrokken.’ Al gauw dienen de eerste kinderziektes zich aan. Want een app bouwen, de menukaart inladen, een besteloptie inbouwen en gáán, zo eenvoudig is het niet. Hell: ‘Het begint al bij het feit dat als jij om 13.00 uur reserveert, jij er nooit precies bent om 13.00 uur. Dus drank viel sowieso al af als besteloptie. Want als wij om 12.59 je biertje tappen en je komt om 13.05 binnen, dan werkt het al niet.’ Daarnaast wil de één de kroepoek apart bij z’n saté, wil de ander het ei op een bepaalde manier gebakken bij de uitsmijter. ‘Dus ook moest er een opmerkingenveld toegevoegd worden.’ Het is volgens Hell bewust een lunch-app geworden, geen diner-app. ‘Ten eerste is het vele malen drukker tijdens het diner en ten tweede willen we juist geen gehaast tijdens die shift.’

Maar naast de ontwikkeling van de app diende Sijf zich er ook op aan te passen. ‘Het moest natuurlijk in het kassasysteem komen en ook de keuken moest anders gaan werken. Normaliter komt er een bon binnen en gaan ze aan de slag. Nu moeten ze op tijd werken. Maar goed, al doende leert men.’ Genoeg te doen dus. En al met al heeft de ontwikkeling van de app zo’n jaar geduurd, met een investering van zo’n €10.000. Hell: ‘Maar die anderhalf jaar was natuurlijk ook omdat we er niet fulltime mee bezig waren.’ De app wordt uiteindelijk in maart 2018 gelanceerd. Een noviteit volgens Hell. ‘We hebben goed gekeken en gezocht, maar zoiets als dit bestond nog niet.’ Lachend: ‘Dus wellicht hebben we het ei van Columbus gevonden óf we lopen tegen dingen aan waar anderen al lang achter waren. Maar tot nu toe gaat het vrij aardig.’

Testen en livegang

Voordat de app live ging, is deze getest met bedrijven die regelmatig bij Sijf komen. Hell: ‘Die hebben we een account gegeven en zo zijn we gaan testen. Dat proces loopt nu nog. Zodra dat allemaal uitgekristaliseerd is, gaan we er actiever mee naar buiten.’ De doelgroep is volgens Hell heel duidelijk in kaart gebracht: de zakelijke markt op zeven minuten lopen van Sijf. ‘Om de doodsimpele reden dat wanneer je van verder komt, je alsnog veel tijd verliest en niet op tijd bent. En hier in de directe omgeving is een grote zakelijke doelgroep. Dat is ons geluk, we liggen behoorlijk centraal in de stad, dus dan praten we over wellicht een paar duizend mensen. Inmiddels begint de app bekend te worden en krijgt Sijf ‘regelmatig’ bestellingen. ‘Het zijn er nog geen tientallen in de week, maar het begint voorzichtig te stijgen. Veel bedrijven vinden het ook leuk om te testen. Die willen gewoon weten hoe en of het werkt.’

Tot nu toe gaat dat dus naar tevredenheid. Hell: ‘In principe werkt het zo: je komt binnen, je tafel is al gedekt, je gaat zitten, bestelt een drankje en dat komt even later op tafel, gelijk met het eten. We hanteren de regel dat het binnen drie à vier minuten op tafel dient te staan.’
Tot slot is er ook nog de optie dat gasten hun locatievoorziening aanzetten. Zo ziet de keuken wanneer iemand in de buurt is en kunnen ze direct aan de slag. Hell: ‘Dan zou je nóg sneller je eten hebben.’ Maar de testfase liet zien dat dit niet helemaal werkt. Hell lachend: ‘Ten eerste hebben veel mensen die locatievoorziening niet aan staan. Maar bovenal: we zagen dat iemand in de buurt kwam, er ging een lichtje branden in de keuken en vervolgens kwam diegene niet. Bleek hij doorgelopen te zijn naar de slijter even verderop, terwijl wij stonden te wachten met z’n eten. 

lunch app

Herman Hell

Veel Rotterdamser wordt het niet: bar-restaurant Sijf aan de Oude Binnenweg. Maar het ‘Rotterdamste’ aan het geheel is toch wel Herman Hell zelf. Opgegroeid om de hoek van diezelfde Oude Binnenweg en in zijn eigen Rotterdam is hij horecaondernemer. Zijn Hell’s Kitchen Horeca Groep heeft drie zaken op even zoveel iconische punten in de stad. Sijf dus, aan de Oude Binnenweg, Nieuw Rotterdams Café aan de Witte de Withstraat en Café Van Zanten aan De Meent. Buiten de Maasstad heeft Hell’s Kitchen Horeca Groep nog twee zaken: Stadscafé De Hofnar in Vlaardingen en Brouwcafé De Hofnar in Scheveningen. Met de drie Rotterdamse zaken was Hell’s Kitchen Horeca Groep de afgelopen jaren terug te vinden in de Misset Horeca Café Top 100.

Reageer op dit artikel