blog

Superieure koffie, superieure prijzen

Café

Toen Jeroen Veldkamp tien jaar geleden de eerste Nederlandse barista-kampioen werd, kon hij niet bevroeden dat zijn vak zo’n enorme vlucht zou nemen. Alles is in de tussenliggende jaren beter geworden: boeren verbouwen betere koffie, branders leveren betere brandingen en zelfs de wereldberoemde Nederlandse machinebouwer Kees van der Westen bouwt betere machines dan tien jaar geleden.

Superieure koffie, superieure prijzen

Het vak van barista is op een niveau gekomen waar we tot voor kort alleen maar van konden dromen. Topbarista’s wegen koffie tot op tienden van grammen en bepalen de watertemperatuur tot achter de komma. Sommigen vinden dat freakisch. Dat is het niet. Dat lelijke bruine boontje heeft al die smaakpotentie nu eenmaal in zich. Je moet het er alleen wel heel zorgvuldig uithalen. Een goede barista kan dat.

Er is één maar aan dit hele verhaal, dat is de marge. Betere bonen, betere machines, betere barista’s kosten geld en verkleinen de winst. Tenzij je de superieure koffie voor een superieure prijs weet te verkopen. Een bedrijf dat zich uitsluitend op de top van de koffiemarkt richt, zal veel tijd en energie in marketing moeten steken. Zie Starbucks. Wie dat niet doet en een espressobar opent mét de beste machine en de beste boon, maar zonder scherpe kijk op marketing, zal onder de streep weinig overhouden vrees ik. Dan wordt de barista een idealist. Een horeca-ondernemer moet er meer uithalen dan dat.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels