blog

Blog: Ratjetoe of aandacht voor presentatie?

Café

Wanneer ik op een gezellig terras plaatsneem voor een lunch, om zomaar wat te drinken of van een ijscoupe wil genieten, stoor ik me helaas maar al te vaak aan de presentatie. Ik krijg mes en vork uit twee totaal verschillende series, of ik krijg bestek uit een serie en mijn tafelgenoot voor hetzelfde gerecht, bestek uit een geheel andere serie.

Blog: Ratjetoe of aandacht voor presentatie?

Ik betaal voor kwaliteit, niet alleen van de ingrediënten! Ik verwacht ook aandacht voor de presentatie.

Misschien ben ik bevooroordeeld omdat we zelf bij ons bedrijf veel aandacht besteden aan mooie presentatie van onze producten. Fotografie is belangrijk, daarmee verkopen we onze producten. Maar ik weet ook dat er zoiets bestaat als HACCP en dat die borden, schalen, schoteltjes of kopjes met stukjes eraf, echt niet toegestaan zijn.

Horeca ondernemers zijn toch gedreven mensen, met passie voor hun vak? Staan zij niet net als iedere andere enthousiaste medewerker achter hun product en zaak? Willen zij hun kwaliteit niet uitstralen en zich daarmee misschien net iets positiever ten opzichte van hun concurrent onderscheiden?

Waarom wordt er dan zo weinig aandacht besteed aan de presentatie? Te druk? Zit het terras toch wel vol? Vragen die ik me stel als ik weer eens totaal niet bij elkaar passend servies of bestek krijg voorgeschoteld. Vragen die ik graag de uitbaters zou stellen, maar ja, ook ik heb af en toe vrije tijd en wil dan gewoon genieten. Ik wil mijn werk soms los kunnen laten en genieten van het mooie wat gastronomie te bieden heeft!

Maar ik zie ook zoveel kansen voor ondernemers! Met net een stukje meer aandacht voor presentatie(uw image) van gerechten kan misschien ook wel meer omzet gerealiseerd worden. Want klanten zijn misschien wel bereid net iets meer te betalen als het er net iets verzorgder uitziet. Of blijven wat langer bij u zitten en bestellen nog een extra drankje of nemen ook nog een bittergarnituur bij wijntje of biertje. En is dat nou niet net datgene wat horecaondernemers in deze tijden goed kunnen gebruiken? I have a dream…

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels